محمود واعظی*

اروپا به بیراهه نرود

تلاش امریکا برای ایجاد فاصله میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی همواره بخشی از سیاست‌های پنهان و آشکار کاخ سفید بوده است.

کد مطلب: ۱۰۹۲۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

اقدام اخیر امریکا در تشجیع و تشویق سه کشور اروپایی برای بانی شدن ارائه قطعنامه به نشست شورای حکام نمونه‌ای از این حرکت کاخ سفید برای ایجاد فاصله میان ایران و کشورهای اروپایی تلقی می‌گردد. این حرکت امریکایی از زبان و قلم اروپایی‌ها در حالی است که در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان تأسیس تاکنون هیچ کشوری به اندازه ایران مورد بازرسی قرار نگرفته و بدون اغراق هیچ کشوری مانند ایران با آن سازمان، در چارچوب‌های قانونی و ... پذیرفته شده بین‌المللی تا به این اندازه همکاری نداشته است.

اعضای شورای حکام به خوبی می‌دانند که اکنون، ایران برای نشان دادن حسن نیت کامل و با اطمینان خاطر از صلح‌طلبانه بودن فعالیت‌های اتمی خود در حال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. در عین حال جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به بهانه‌های واهی تسلیم زیاده‌خواهی از سوی هر کشور و هر سازمانی که باشد، نمی‌شود. از این رو، از آنجایی که اتهامات اخیر به جمهوری اسلامی ایران، بر اساس ادعاها و فعالیت‌های جاسوسی، ناشی از اطلاعات انحرافی و بی اساس و فشارهای سیاسی اسرائیلی‌ها و خارج از چارچوب‌های قانونی آن سازمان است، مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت. پذیرش این قطعنامه به معنای مجاز شمردن جاسوسی و صحه گذاشتن بر مداخلات ناصواب و برخلاف عرف‌های پذیرفته شده بین‌المللی و آغاز پا گذاشتن بر جاده‌ای بی‌انتها و رسیدن به «هیچ جا» است.

ایران به عنوان کشوری که پذیرای بازرسی‌های بی سابقه از نظر تعداد و روز- نفر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بوده است، از بازرسی‌های قانونی آن سازمان با هدف‌های سازنده و ناشی از سؤالات منطقی و قانونی، مبتنی بر مدالیته‌ای توافق شده و روشن، مانند گذشته استقبال می‌کند و آماده همکاری است. بنابراین هم سازمان انرژی اتمی و هم کشورهای بانی قطعنامه و هم سایر شرکای بین‌المللی ایران باید به خوبی بدانند که ملت ایران همواره نشان داده است که در عین پذیرش نرم‌های بین‌المللی و همکاری‌های برابر و صلح‌آمیز، تسلیم زیاده‌خواهی و زورگویی و رویه‌های بدعت‌آمیز نمی‌شود.

کلام آخر آنکه، «برخورد دوگانه کشورهای اروپایی» با فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران و کشورهایی که عضویت ان پی تی را نمی‌پذیرند و فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز دارند و سلاح‌های کشتار جمعی انبار می‌کنند و خاورمیانه را در حالتی خطرناک و انفجاری قرار داده‌اند، غیر قابل قبول، سؤال برانگیز و غیر منطقی است.

*رئیس دفتر رئیس‌جمهوری

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار