در مراسم روز جهانی پناهنده صورت گرفت؛

گزارش وزارت آموزش و پرورش از اقدامات و خدمات جمهوری اسلامی به اتباع و مهاجران خارجی

تهران (پانا) - نماینده وزیر آموزش و پرورش در مراسم روز جهانی پناهنده که در اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خدمات رسانی آموزشی به اتباع و مهاجران خارجی پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۲۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
گزارش وزارت آموزش و پرورش از اقدامات و خدمات جمهوری اسلامی به اتباع و مهاجران خارجی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در ادامه مراسم روز جهانی پناهنده که صبح امروز در اداره کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با همکاری آژانس جهانی پناهندگان سازمان ملل متحدد برگزار شد، کریمی نماینده وزارت آموزش و پرورش در سخنانی به تشریح اقدامات و خدمات حوزه آموزشی جمهوری اسلامی ایران به اتباع و مهاجران خارجی پرداخت.

متن این سخنرانی به شرح ذیل است؛

عالیجنابان! خانم ها، آقایان

گرامیداشت روز جهانی پناهنده مفتخرم به عنوان نماینده وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را به استحضار برسانم.

ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می شود؛و همواره در طول چهار دهه گذشته میزبان پناهندگان و آموزش آنان مشابه دانش آموزان ایرانی در مدارس ج.ا.ا است و با توجه به صدور فرمان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران،در سال ۱۳۹۴ مبنی بر پذیرش و ثبت نام تمامی کودکان لازم التعلیم افغانستانی حتی در صورتی که فاقد مدارک هویتی (غیر مجاز) باشند هم اکنون تعداد ۱۳۸.۰۰۰نفر دانش آموز فاقد اوراق هویتی به همراه بیش از ۴۰۰هزار دانش آموز پناهنده در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند. روحیه انسانی و پایبندی به ارزش های اخلاقی در نظام آموزشی کشور باعث شده است، رویه سیاستی «ادغام آموزشی» به عنوان یک ویژگی تقریباً منحصر به فرد (در قیاس با کشورهای پناهنده پذیر دنیا) بر بدنه سیستم آموزش و پرورش حاکم شود که طی آن دانش‌آموزان اتباع خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر بدون هرگونه تبعیض و نابرابری پذیرش شده و کودکان پناهنده و مهاجر همانند شهروندان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند. علاوه بر دسترسی برابر این دانش‌آموزان به خدمات آموزشی، دریافت تسهیلات و خدمات بهداشتی-روانشناختی و فرهنگی-تربیتی نیز برای ایشان فراهم است به گونه ای که کودکان پناهنده غیر برخوردار خدمات بیشتری نیز دریافت داشته و به طور ویژه مورد توجه قرار می گیرند که عمدتاً دانش آموزان افغانستانی پناهنده را در بر می گیرد.

قانونی شدن تابعیت کودکان مادر ایرانی نیز از جمله دستاوردهای اخیر کشور در زمینه ارتقا وضعیت اتباع خارجی است که خوشبختانه از قبل زمینه تحصیل فرزندان بانوان ایرانی دارای همسر خارجیاز طریق برگ تردد شهری فراهم ساخته بوده است.

برآوردهای مالی نشان می دهد سرانه مصرفی هر دانش آموز خارجی ۳۱.۰۰۰.۰۰۰ریال در سال ۱۳۹۸ بوده است. این در حالی است که سازمان و نهادهای بین المللی تنها درصد بسیار کمی از این هزینه‌ها را جبران می نمایند که در برابر خدمات همه جانبه ایران بسیار ناچیز است.

با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ که لاجرم اکثر مدارس کل دنیا و از جمله مدارس ایران را به تعطیلی کشاند و نیز با عنایت به رسالت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تحقق شعار «آموزش تعطیل نیست» چالش‌های آموزش پناهندگان بیش از پیش نمایان شد؛ که از جمله می توان به فراهم نمودن امکان دسترسی این کودکان به پلتفرم رسمی «شاد» و نیز تهیه ابزار دیجیتالی مناسب برای این کودکان اشاره نمود. علی رغم وجود این چالش ها ما هرگز اجازه ندادیم دانش آموزان خارجی از تحصیل باز بمانند و همانند دانش‌آموزان ایرانی فعالیتهای متعددی برای جبران نواقص تحصیلی حاصل از تعطیلی مدارس انجام دادیم که از جمله آنها می توان به ارائه آموزش از طریق رسانه ملی (تلویزیون)، تحویل بسته های آموزشی و حمایتی و ارائه آموزش در بستر فضای مجازی اشاره نمود. در زمینه نداشتن ابزار مناسب و گیرنده های دیجیتال باید عرض کنم، کودکان پناهنده مقیم ایران که اکثرا بضاعت مالی برای خرید گوش هوشمند و تبلت نداشتند و با توجه به احتمال برگزاری آموزش مجازی در سال تحصیلی آینده نیاز مبرم به حمایت سازمانهای بین المللی برای خرید تبلت برای دانش آموزان پناهنده نیاز داریم. برای دستیابی به آموزش های مجازی مشکلات عدیده‌ای بر بدنه آموزش و پرورش تحمیل کردند. بر این اساس بارها با سازمان‌های بین‌المللی مذاکره نموده و به صورت رسمی و با انجام مکاتبات متعدد درخواست اعطای تسهیلات لازم برای تهیه ابزار دیجیتال برای این دسته از دانش آموزان داشته است، اما علی رغم این پیگیری ها درخواست مورد نظر هنوز اجابت نشده است. انتظار می رود این سازمان‌ها که در ایران دارای دفتر مرکزی هستند و از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی خانواده‌های پناهندگان اطلاع دارند سیستم آموزشی ایران را در زمینه تحقق عدالت اموزشی کمک نمایند.

ما در دوران بحران همه‌گیری کووید-۱۹ علاوه بر ارائه خدمات آموزشی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی، آگاهی رسانی در حوزه سلامت و تأمین آرامش روانی این دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از هیچ کوششی دریغ نکردیم. اما برای بازگشایی سال تحصیلی جدید تهیه ملزومات و تجهیزات بهداشتی برای بازگشایی ایمن به ویژه برای مدارس دارای بیشترین دانش‌آموزان پناهنده یک اصل اساسی است که حتما مساعدت و همکاری سازمان های حامی پناهندگان را می‌طلبد.

در پایان به نکته مهم اشاره می کنم که کشور ایران علی رغم تحمل تحریم‌های ظالمانه امریکا که متاسفانه همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی وآموزشی را هم در بر گرفته است، با گشاده دستی تمام و بر حسب وظیفه اخلاقی خود، این جمعیت عظیم پناهنده و کودکان آنها را پذیرا بوده و مانع از ورود حجم زیادی از افراد به دروازه های اروپا می شود، انتظار می رود کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و نیز سازمان های بین المللی به اجماع جهانی نقض تحریم ها به ویژه تحریم هایی که مستقیماً بهداشت جسم و روان و نیز تعلیم و تربیت کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد، بپیوندند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار