نخستین جشنواره پژوهش در حوزه سلول‌های بنیادی با موضوع درمان بیماری کرونا برگزار می‌شود

تهران (پانا) - نخستین جشنواره پژوهش در حوزه سلول‌های بنیادی با موضوع ویژه درمان بیماری کرونا با استفاده از سلول های بنیادی در تهران برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۲۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
نخستین جشنواره پژوهش در حوزه سلول‌های بنیادی  با موضوع درمان بیماری کرونا برگزار می‌شود

مصطفی پردلی دبیر علمی نخستین جشنواره پژوهش در حوزه سلول‌های بنیادی تهران با موضوع ویژه درمان بیماری کرونا با استفاده از سلول‌های بنیادی در باره این جشنواره عنوان کرد: «بعد از این که شیوع بیماری کرونا باعث ایجاد مشکلاتی در برگزاری جشنواره شد تصمیم گرفتیم بخش درمان بیماری کرونا با استفاده از سلول‌های بنیادی را در بخش ویژه جشنواره تعریف کنیم. بعد از اتمام مهلت ارسال آثار و بررسی اولیه هنگامی که ۶۰ درصد از مقالات دریافتی در بخش ویژه تعریف شده بود، شگفت زده شدیم. فعالیت رسانه‌ای همکاری وزارت آموزش و پرورش و خانواده‌ها باعث شده بود که دانش‌آموزان ما در یک مواجه علمی مناسب در ایام فراغت و حضور در خانه به مطالعه و تدوین مطالب علمی در قالب مقالات و فیلم آموزشی و... در مورد بیماری کرونا بپردازند. کیفیت کارهای رسیده نیز در سطح مناسبی است.»

وی افزود: «با دبیر خانه اجرایی جشنواره در حال رای زنی هستیم تا بتوانیم آثار دانش‌آموزان را در بستری مناسب نشر دهیم.»

پردلی درباره توسعه جشنواره در سطح ملی گفت: «امیدوارم بتوانیم با کمک معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش سال آینده این طرح را به صورت کشوری برگزار کنیم.»

به گفته دبیر علمی جشنواره در این دوره جشنواره گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان استان تهران و دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی تهران بستر های مناسبی را برای همکاری با این جشنواره فراهم کردند که می‌توان از آن در برگزاری جشنواره کشوری هم استفاده کرد.

زهرا زارع عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان استان تهران و رئیس هیات داوران جشنواره در این باره گفت: «برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی تهران، رویدادی کم نظیر در تاریخ آموزش و پژوهش زیست شناسی در کشور است. همزمانی این رویداد با همه گیری کورونا ویروس نیز که رویکردهای علمی را به مقابله با آن معطوف ساخته اهمیت آن را دوچندان کرده است. از این رو بسیار خرسندم که امروز و به این بهانه باردیگر شاهد پویایی دانش‌آموزان و شکوفایی استعداهای آنان هستم.»

وی درباره آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: «مقالات بررسی شده از یک سو نشان از علاقمندی وافر دانش‌آموزان به حوزه پژوهش و فناوری دارد و از سوی دیگر بیانگر دغدغه‌مندی دبیران ایشان در هدایت فراگیران به حوزه‌های جدیدتر و نوپا در دانش زیست است. این هر دو رویداد درجای خود هم مایه خوشحالی و هم در خور تقدیر و شایستگی است.»

فهیمه مخبر ریاست پژوهش سرای دانش‌آموزی رازی تهران و ریس کمیته اجرائی جشنواره در این باره عنوان کرد: «این جشنواره که برای اولین بار در سطح اداره کل آموزش و پرورش تهران برگزار می‌شود توانست مخاطبان خود را جذب کند. این جشنواره می‌تواند در سال های آینده میزبانی خوبی برای همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به پژوهش در حوزه سلول های بنیادی باشد.»

وی ضمن تشکر از همراهی آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران و ریاست پژوهش سراهای دانش‌آموزی شهر تهران و مدیریت دبیرستان نمونه دولتی شهید فرجی منطقه ۹ اعلام کرد دبیر خانه علمی جشنواره کار داوری آثار را به اتمام رسانده‌است و نتایج جشنواره بزودی اعلام خواهد شد.»

همچنین روح الله بیدا خویدی دبیر اجرایی جشنواره مجازی پژوهش در حوزه سلول‌های بنیادی اعلام کرد: هدف از برگزاری این جشنواره این است که دانش‌آموزان در دورانی که به خاطر شیوع بیماری کرونا فرصت فراغت بیشتری بدست آورده‌اند بتوانند از این فرصت به درستی استفاده کنند. پیش از این بنا بود این جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش‌زمینه اولیه ای را برای دانش‌آموزان فراهم کند که به دلیل تعطیلی‌های ناخواسته این برنامه به فضای مجازی منتقل شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار