بررسی دلایل افزایش نرخ تورم در گفت‌وگوی پانا با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

رشد پول مازاد بر عرضه اقتصادی از دلایل عمده «تورم» است

تهران ( پانا) - براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایلام با ۳۳ درصد و آذربایجان غربی با ۲۴.۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد (نرخ تورم سالیانه) را به نام خود ثبت کردند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حجم نقدینگی یکی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ تورم است، می‌گوید کاهش عرضه در برابر افزایش تقاضا از عوامل تورم‌زاست و رشد پول مازاد بر عرضه اقتصادی نیز از دلایل عمده تورم است.

کد مطلب: ۱۰۹۲۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
رشد پول مازاد بر عرضه اقتصادی از دلایل عمده «تورم» است

نرخ تورم سالیانه تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. براساس این گزارش نرخ تورم سالیانه در خرداد برای کل کشور ۲۷.۸ درصد بود و ۲۰ استان نرخ تورم کمتر از این را داشتند. در پایتخت نرخ تورم سالیانه ۲۹.۷ درصد بود.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: « تورم تاثیرات نگران‌کننده‌ای بر اقتصاد دارد و کنترل آن به عنوان سیاست کلان اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. اقتصاد ایران همواره با تورمی مزمن و بلند‌مدت دست و پنجه نرم کرده است و بالارفتن این تورم در سال‌های اخیر یکی از مشکلات کشور است. هدفگذاری باید روی متغیرهای تاثیرگذار اعمال شود و این متغیرها باید کنترل شوند.»

وی افزود:‌ « از متغیرهای اساسی تاثیرگذار برتورم نرخ ارز، مازاد تقاضا در اقتصاد، تراز تجاری غیرنفتی و کسری بودجه است. به گفته وزیر اقتصاد برآوردها حاکی از 140 هزار میلیارد تومان کسری بودجه است که راهکاری برای جبران آن وجود ندارد، اگر کسری بودجه از روشهای غیرمنطقی جبران شود به طور قطع اثرات تورمی در اقتصاد به مراتب بیشتر خواهد شد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر تورم حجم نقدینگی است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حجم نقدینگی یکی از عوامل تاثیرگذار بر نرخ تورم است، اظهار کرد:‌ « کاهش عرضه در برابر افزایش تقاضا از عوامل تورم‌زا است. رشد پول مازاد بر عرضه اقتصادی از دلایل عمده تورم است. عرضه پول افزایش و رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌‌کند. هزینه‌های تولید درحال افزایش است و کاهش ارزش پول ملی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید نیز یکی دیگر از معضلات است.»

ارز نیمایی و تاثیرات آن بر قیمت تمام‌شده کالاها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ « بسیاری از کالاها اکنون با نرخ نیمایی وارد می‌شود که باعث می‌شود هزینه‌ تمام‌شده بسیاری از کالاهای تولیدی در کشور افزایش یابد.»

آرگون عنوان کرد:‌ « کسری بودجه دولت موجب تورم می‌شود. دولت باید بدنه خود را کوچک کند. واحدهای بزرگ باید به بخش خصوصی واگذار شوند و با کاهش حجم پرداخت‌های دولت کسری بودجه نیز کاهش خواهد یافت.»

وی با اشاره به علل روانی تورم اظهار کرد:‌ « بخش عمده کالاها، خودرو، طلا و سکه و ارز با افزایش مواجه شده است که یکی از دلایل آن انتظارات تورمی است بنابراین باید از راههایی که می‌توان تورم را کنترل کرد از افزایش سقف قیمت کالاها جلوگیری کرد.»

آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به تورم دامن زده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌« آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به تورم دامن زده است و به نظر می‌رسد هدفگذرای تورم 22 درصدی در اقتصاد چندان با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوان نیست.»

وی افزود:‌ « بانک مرکزی تنها مسئول کنترل تورم نیست و مجموعه‌ای از عوامل باید با هم همخوان باشند تا بتوان تورم را کنترل کند. بانک مرکزی تنظیم کننده است و طبیعی است که در شرایط تحریم‌، تبعات کرونا و محدودیت منابع ارزی ابزارهای زیادی برای کنترل تورم در اختیار ندارد.»

آرگون اظهار کرد:‌ « هدفگذاری باید با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی داشته باشد و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه نباید تحت فشار دولت قرار گیرد.»

طبق این گزارش در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۱۴.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش نشان می‌هد.

کردستان با 5.5 درصد افزایش بیشترین نرخ تورم ماهانه را به خود اختصاص داد

نرخ تورم ماهیانه، تغییرات قیمت نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد براین اساس در خرداد ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای کشور مربوط به استان کردستان با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهیانه مربوط به استان بوشهر با ٠.١ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٢.٥ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٢٨.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (١٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٧.٨ درصد رسید.

در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۱۲.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد رشد داشت. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ٠.٣ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٢.٧ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (١٦.٩ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٧.٧ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٢.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٢٣.٨ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) عدد ٢٢١,٩ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای روستایی مربوط به استان زنجان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.٨ درصد کاهش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد بود.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ هرمزگان (٢٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (١٥.١ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٢ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٣.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.٠ درصد) است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار