حمایت عاطفی خانواده ها عامل بازدارنده درگرایش به اعتیاد است

زنجان (پانا) - معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اهمیت حمایت عاطفی خانواده ها به عنوان عامل بازدارنده در گرایش فرزندان به اعتیاد عنوان کرد :اعتیاد نوعی بردگی جدید در دنیای مدرن است و این آسیب اجتماعی در سه سطح؛ پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد و کاهش آسیب جای می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۰۹۲۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حمایت عاطفی خانواده ها عامل بازدارنده درگرایش به اعتیاد است

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان گل نساء آقا محمدی با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر از از 31 خرداد تا 5 تیر و نقش سمن ها در کاهش آسیب و فرهنگ سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر افزود : یکی از استراتژی‌های مهم در بحث پیشگیری اولیه، بحث انتشار اطلاعات و آگاهسازی شهروندان است که نقشی موثر در ارتقای دانش شهروندان و آحاد جامعه دارد تا خانواده‌ها بدانند اگر با مشکلی در زمینه اعتیاد مواجه شدند بامرجع اثرگذار آن ارتباط برقرار کنند.
وی به انجام مداخلات در برنامه‌های پیشگیری سطح دوم اشاره کرد و گفت:مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین که توسط اشخاص حقوقی با کسب مجوز از بهزیستی و با مشارکت معتادان بهبود یافته فعالیت می‌نماید ، افراد را تحت درمان سم‌زدایی و متعاقب آن خانواده درمانی و گروه درمانی قرار می دهند.
آقا محمدی تصریح کرد : در حال حاضر10 مرکز غیر دولتی درمان و بازتوانی سرپایی معتادین و 15 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد تحت پوشش اداره کل بهزیستی زنجان ارائه خدمات می نمایند و در این مراکز علاوه بر ارائه خدماتی همچون خدمات درمانی، روانشناسی، پیگیری وخدمات پس از درمان نیز انجام می‌شود .
این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان در سال جاری گفت : در این الگو به طور همزمان علاوه بر ارائه مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از اکثر رویکردهای درمان و بازتوانی اعتیاد به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار ، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی و توانمند سازی شغلی پرداخته و تمامی این خدمات در قالب یک طرح درمان برای هر فرد طی برنامه مدیریت موردحین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود .
معاون امور پیشگیری افزود : فقدان ارتباط موثر و روابط عمومی ضعیف در اعضای خانواده تضاد و ناسازگاری ، عدم انسجام و از هم گسیختگی ، انحراف و اعتیاد یکی از اعضای خانواده ، چهار نشانه خانواده های مستعد اعتیاد است .
آقا محمدی یادآور شد : حمایت عاطفی از فرزندان ، شاد کردن فضای منزل ، وضع مقررات و قوانین برای عدم هرگونه مصرف مواد و اموزش مقاومت در برابر فشار منفی گروه همسالان از جمله راههای موثر پیشگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد است .
وی خاطر نشان کرد : والدین از اعمال خشونت ، نزاع ، تنش ، توهین ، مقایسه ، مجادله ، تحقیر شخصیت ، تهدید ، سرزنش ، عیب جویی ، درگیری ، کشمکش عاطفی و تنبیه فرزندان خودداری و با بهبود روابط در منزل ، نسبت به برقراری ارتباط سالم با فرزندان مبادرت کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار