مجید برزگر: ساخت فیلم‌های هنری خلاقانه نیاز به حمایت مدیران فرهنگی دارد

تهران (پانا) - مجید برزگر معتقد است که در دو دهه‌ی اخیر حمایت مدیران فرهنگی از فیلم‌های خلاقانه به شدت کمرنگ شده است و اگر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دوره‌ی جدید فعالیت خود در این حوزه، هر سال در 10 یا 20 پروژه سینمایی خلاق کم‌هزینه سرمایه‌گذاری کند و دو فیلم ماندگار به ثمر بنشیند، رسالت خود را انجام داده است و این برای تاریخ سینمای ایران کفایت می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۹۲۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مجید برزگر: ساخت فیلم‌های هنری خلاقانه نیاز به حمایت مدیران فرهنگی دارد

به گزارش مرکز گسترش سینمی مستند و تجربی، مجید برزگر تهیه‌کننده و کارگردان سینما و یکی از اعضای هیات مدیره موسسه «هنر و تجربه» پیرامون روند تولید فیلم‌های خلاق کم‌هزینه در این «مرکز» گفت: فارغ از این که مرکز گسترش در بدو تاسیس و در مدت فعالیت خود چه تعریفی داشته است، لزوم حمایت دستگاه‌های متولی فیلم و سینما در ایران موضوع مورد بحث من است؛ موضوعی که در ایران مغفول مانده و در حقیقت مدیران فرهنگی شاید در چند دهه اخیر کمتر به آن اهمیت داده‌اند.
این فیلمساز با تاکید بر این که پول و سرمایه یک سوی سینماست، اظهار کرد: طبیعی است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌هایی باشند که بتوانند در کوتاه‌مدت به سوددهی برسند. این بخش همواره روی فیلم‌های تجاری و پرفروش سرمایه‌گذاری می‌کند و انتظاری هم از آنها نمی‌توان داشت که وارد سینمای هنری شود.
وی با بیان این که تاثیرگذاری فرهنگی فیلم‌های هنری بر کسی پوشیده نیست، گفت: با قاطعیت می‌توان گفت که آنچه اعتبار سینمای ایران در طول تاریخ سینما بوده، همین سینمای هنری است. همین حالا هم وقتی می‌خواهیم از یک موقعیتِ هنری و ارزش‌های سینمایی و یا اجتماعی، فلسفی، تاریخی و... حرف بزنیم، سراغ فیلم‌های باارزشی می‌رویم که سالیان قبل ساخته شده است. در واقع ارزش‌های یک فیلم فرهنگی در طول تاریخ باقی می‌ماند.

برزگر در ادامه تاکید کرد: اطلاع از ارزش‌های فیلم فرهنگی باید برای مدیران روشن‌تر شود و این تصمیم در اولویت فعالیت‌های فرهنگی باشد. بودجه‌های عمومی سینما در مراکز دولتی متعلق به سینماست و باید این بودجه‌ها در مسیرهای درست هزینه شود. مسوولیت فیلم‌های فرهنگی به خصوص در حوزه‌های نوآورانه‌اش برعهده سازمان‌های فرهنگی است. درست است که مرکز گسترش خیلی دیر وارد این ماجرا شد، اما امیدوارم از این پس تصمیماتی جدی در این زمینه بگیرد و در تولید فیلم‌های هنری، تجربی و خلاف جریان اصلی سینمای ایران تلاش کند.
وی با اشاره به بودجه‌ای که مرکز گسترش برای تولید فیلم‌های خلاق کم‌هزینه در اختیار دارد، گفت: سازمان سینمایی باید به این نکته فکر کند و بخش‌های بیشتری از بودجه دولتی به تولید این گونه فیلم‌ها اختصاص یابد تا مرکز همان فعالیتی را که طی این سال‌ها در زمینه فیلم‌های مستند انجام داد که اقدامی مهم هم بود، درباره‌ی فیلم‌های سینمایی هم به سرانجام برساند.
کارگردان «ابر بارانش گرفته» کف تولید فیلم در سینمای ایران را بیش از یک میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: مرکز با حمایتی تقریباً یک سومی در حال کمک به تولید فیلم‌های خلاق کم‌هزینه است. این مبلغ اگرچه کم است اما من به دید مثبت به اختصاص این بودجه نگاه می‌کنم. اگر مرکز در 10 یا 20 پروژه هم سرمایه‌گذاری کند و دو فیلم ماندگار از این تعداد بیرون بیاید، رسالت خود را انجام داده است و این برای تاریخ سینمای ایران کفایت می‌کند.
وی ادامه داد: تمامی این سال‌ها از اوایل دهه 40 تا به امروز فیلم‌هایی از ایران که در مراکز مهم جهان از جمله جشنواره‌ها یا پژوهشگاه‌ها تقدیر شده‌اند، متعلق به سینمای هنری ما بوده‌اند.
برزگر با بیان این که همواره استعدادهایی وجود داشته اند که سینما برایشان تنها فضایی برای تامین مالی نبوده است، گفت: با ظهور سیستم دیجیتال و امکان دسترسی به منابع و تماشای فیلم‌های مهم تاریخ سینما، نسل جدید قدم‌های بلندتری در زمینه تولید فیلم هنری بر‌می‌دارند و این استعدادهای تجربه کرده فرصتی برای مدیران فرهنگی محسوب می‌شوند تا بتوانند فیلم‌های مهم‌تری بسازند. بدون تردید آینده سینما از آن نسلِ جدید با نگاه متفاوت و با جسارت است.
وی در پایان ضمن مطرح کردن این پرسش که آیا نود درصد از تولیدات سینمای ایران که تنها برای فروش ساخته می‌شوند، فیلم‌های پرفروشی می‌شوند؟ عنوان کرد: قطعاً پاسخ منفی است. تنها ده درصد از این فیلم‌ها فروش خوبی را تجربه می‌کنند. همین مقیاس در سینمای هنری هم وجود دارد و تولید دو فیلم خوب از میان 10 فیلم مشخص می‌کند که مجموعه کار خود را با کشف استعدادها به درستی انجام داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار