بولتون: ترامپ از آبه خواسته بود بین آمریکا و ایران میانجیگری کند

تهران (پانا) - با انتشار کتاب جان بولتون، ابعاد بیشتری از رفتارها و تصمیم‌های دونالد ترامپ آشکار می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۲۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
بولتون: ترامپ از آبه خواسته بود بین آمریکا و ایران میانجیگری کند

به گزارش العالم به نقل از وب‌سایت کیوتو نیوز، جان بولتون، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا، در کتاب جدید خود با عنوان «اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید» نوشته است که دونالد ترامپ سال گذشته میلادی از شینزو آبه -- نخست‌وزیر ژاپن -- خواسته بود بین ایران و آمریکا میانجیگری کند. وی این درخواست را به دلیل افزایش تنش‌ها بین دو کشور مطرح کرد اگرچه اعتقادی نیز به موفقیت آبه در این زمینه نداشت.

کتاب جدید بولتون امروز سوم تیر منتشر شد و نسخه الکترونیک آن هم‌اکنون در اختیار بسیاری از خوانندگان قرار گرفته است. بولتون در این کتاب می‌نویسد ترامپ به دلیل ارتباطاتش با آبه، برای تحت فشار قرار دادن ژاپن با هدف صادرات بیشتر محصولات کشاورزی به این کشور تلاش می‌کرد. نخست‌وزیر ژاپن نیز با این امید که بتواند اختلافات تهران و واشینگتن را حل و فصل کند، به ایران سفر کرد. این اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن از سال ۱۹۷۸ میلادی به تهران بود.

پس از این سفر ترامپ تلفنی به آبه گفت که نباید از بابت این ناکامی احساس گناه کند زیرا ترامپ انتظار موفقیت نیز نداشته و از نتیجه شگفت‌زده نشده است. بولتون تاکید کرده است که این مسأله ترامپ را متعجب نکرد زیرا واقعا برای او مهمتر این بود که بتواند محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا به ژاپن صادر کند. او خواستار اقدام فوری بود تا اینکه رهبران دو کشور در ماه سپتامبر برای کاهش تعرفه بر روی محصولات صنعتی و کشاورزی به توافق رسیدند.

بولتون نوشته است که از دیدگاه وی، مشخصا تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن آبه بوده است تا نقش عمومی وی شکست خورده جلوه داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار