گفت‌وگو با زهرا نعمتی قهرمان تیروکمان پارالمپیک و پرچمدار المپیک ریو:

مردم قهرمان‌های واقعی را بشناسند

تهران (پانا) -  المپیک توکیو در حالی به خاطر شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاده که به تبع آن رقابت‌های پارالمپیک هم به تعویق افتاده است.

کد مطلب: ۱۰۹۲۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مردم قهرمان‌های واقعی را بشناسند

به‌گزارش ایران، زهرا نعمتی عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان معلولان و قهرمان ایران و جهان یکی از ورزشکارانی است که روی موفقیت و مدال‌آوری او حساب ویژه‌ای باز شده است. او در خصوص فعالیت‌های خود در این ایام که همه به نوعی در حال مبارزه با کرونا هستند، چنین توضیح داد: «متأسفانه شیوع این ویروس زندگی روتین همه را به هم ریخت. از آنجایی که ما ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی، مجبوریم تمرینات‌مان را بیرون خانه انجام دهیم و تیراندازی با کمان هم از جمله همین رشته‌هاست که باید در فضای باز انجام شود، یک مقداری کار برای ما سخت شد. وقتی هم که المپیک به تعویق افتاد، این موضوع برای من و خیلی از ورزشکاران شوک بزرگی بود.»

او که دو مدال طلای پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو را در کارنامه خود دارد، درباره اینکه آیا نظرش این است که این اتفاق به سود ورزش ما نبوده است، گفت: «شاید برای تعدادی از ورزشکاران به نفع‌شان بوده. چون ممکن بوده به آمادگی لازم نرسیده بودند ولی می‌تواند برای خیلی از ورزشکاران حرفه‌ای خوشایند نباشد. چون برنامه‌ریزی کرده بودیم و برنامه‌های بدنسازی را در طول زمستان انجام داده بودیم. هم من و هم دوستان هم تیمی‌ام زحمات زیادی کشیده بودیم و هزینه زیادی را هم پرداخت کردیم. برای من زهرا نعمتی، به تعویق افتادن المپیک به معنای هزینه، تلاش و زحمت بیشتر است و یک مقدار عقب افتادن یکسری از برنامه‌ها که برای بعد از المپیک می‌خواستم انجام دهم.»

دو مدال طلایی که نعمتی در پارالمپیک‌های قبلی گرفته، بسیاری را امیدوار کرده که سومین مدال طلایش را هم در توکیو بگیرد. ضمن اینکه او اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانسته هم در المپیک و هم در پارالمپیک ریو کسب سهمیه کند. نعمتی همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک به‌عنوان پرچمدار ایران در المپیک ۲۰۱۶ رژه رفت و این انگیزه‌های او را بالا برده تا به کسب دوباره سهمیه المپیک و موفقیت در این رقابت‌ها هم فکر کند. او در این خصوص چنین واکنشی داشت: «بله بشدت امیدوارم. من همیشه امیدوار بوده و هستم. قطعاً همه تلاش‌ها برای تکرار مدال طلایم است و اگر این اتفاق بیفتد، در تاریخ تیرو کمان دنیا برای اولین بار اتفاق می‌افتد و من هم همیشه دوست دارم که اولین‌ها برای یک بانوی ایرانی اتفاق بیفتد. در تیر و کمان دنیا تاکنون چنین رکوردی را نداشته‌ایم و این به نوعی برای خود فدراسیون جهانی هم اهمیت دارد و من همه تلاشم را می‌کنم تا هم سومین مدال طلای پارالمپیک را بگیرم و هم با کسب دوباره سهمیه المپیک در این رقابت‌ها هم موفق شوم. شاید الان از لحاظ روحی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنم که به‌خاطر دلتنگی و دوری از خانواده است اما وقتی این موضوع به پایان برسد، با برنامه‌ریزی بهتر و انگیزه بیشتر ادامه می‌دهیم تا رقابت در المپیک و پارالمپیک را بخوبی به پایان برسانیم.»

یکی از ستاره‌های ورزش جانبازان و معلولان سیامند رحمان قهرمان وزنه‌برداری جهان بود که اواخر سال گذشته، از دنیا رفت. نعمتی در این باره هم صحبت کرد:«فوت سیامند عزیز برای همه ما سخت بود و برای خود من خیلی سخت‌تر. خیلی افسوس می‌خورم که چنین قهرمانی را دیگر کنارمان نداریم، ولی باید موضوعی را به مردم بگویم و آن این است که برخی ورزشکاران معلول که به طور حرفه‌ای کار می‌کنند، ممکن است سلامتی‌شان هم به خطر بیفتد. چون خیلی وقت‌ها فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و شاید جسم آنها جوابگو نباشد اما به خاطر اینکه مردم را خوشحال کنند و پرچم کشورعزیزمان را بالا ببرند، برای موفقیت تلاش می‌کنند. سیامند رحمان هم از جمله ورزشکارانی بود که همه وجودش را برای کشورش گذاشت. آنقدر او با اخلاق، مهربان و دوست داشتنی بود که شاید کمتر ورزشکاری مثل او دیگر داشته باشیم.»

در چند وقت اخیر، چالش «قهرمان واقعی» هم به راه افتاده که نعمتی هم به آن دعوت شده بود. او درباره اینکه آیا خوب است که مردم قهرمانان واقعی خود را بشناسند، چنین نظر داد: «به نظرم، این خیلی قشنگ است که مردم قهرمانان واقعی را بشناسند و از خبرنگاران می‌خواهم به این قضیه کمک کنند. امیدوارم قدردان قهرمان‌های واقعی که مدال‌آوری می‌کنند، باشیم. مشکل از آنجایی شروع شد که تعدادی از ورزشکاران نه به عمد بلکه به اشتباه مطالبی را در صفحات‌شان زدند و بعضی از مردم هم به این بیوگرافی‌ها اعتماد می‌کنند. به نظرم دور از اخلاق حرفه‌ای است که چنین اشتباهاتی صورت بگیرد. علاقه‌مندان به ورزش اگر نگاهی به لیست ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بیندازند، می‌بینند که قهرمان‌های واقعی کاملاً مشخص هستند و من از مردم می‌خواهم رزومه افرادی را که ادعای قهرمان بودن دارند سرچ کنند تا اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار