از وسوسه سیسمونی تا تحرک خانگی؛ دنیای مادران باردار در دوران کرونا

تهران (پانا) - به گفته سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خانه ماندن زن باردار به معنی استراحت مطلق نیست؛ این گروه باید برای جلوگیری از لخته شدن خون، تحرک کافی در منزل داشته باشند و نوشیدن مایعات فراوان برای پیشگیری از کرونا و جلوگیری از لخته شدن خون به زنان باردار توصیه می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
از وسوسه سیسمونی تا تحرک خانگی؛ دنیای مادران باردار در دوران کرونا

به گزارش ایسنا، سیدمحمد علوی، با اشاره به مرحله اول غربالگری مادران باردار، اظهار کرد: در فاز نخست ۲۸ هزار و ۳۹۶ مادر باردار معادل صد درصد جمعیت و در فاز دوم ۲۵ هزار و ۶۸۵ مادر باردار معادل ۹۸.۷ درصد این جمعیت، غربالگری شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، ۱۷۵ مادر باردار در خوزستان به کرونا مبتلا شده‌اند. تاکنون ۳۰ نفر از این مادران باردار مبتلا به کرونا زایمان کرده‌اند و سه نفر سقط جنین داشته‌اند.

علوی گفت: همچنین تاکنون دو نوزاد در خوزستان به کرونا مبتلا بوده‌اند. تاکنون یک مرگ مادر باردار مبتلا به کرونا داشته‌ایم که البته این مادر باردار دارای بیماری زمینه‌ای بوده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی مراقبت زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، بیان کرد: زنان باردار نیز مانند دیگر افراد، باید از روبوسی و دست دادن خودداری کنند و به صورت مکرر نسبت به شست‌وشوی دست‌ها و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه اقدام و از حضور غیرضروری در محیط خارج از منزل خودداری کنند.

وی افزود: در خانه ماندن زن باردار به معنی استراحت مطلق نیست؛ این گروه باید برای جلوگیری از لخته شدن خون، تحرک کافی در منزل داشته باشند و نوشیدن مایعات فراوان برای پیشگیری از کرونا و جلوگیری از لخته شدن خون به زنان باردار توصیه می‌شود.

علوی ادامه داد: زنان باردار باید مصرف مکمل‌ها را طبق روال معمول ادامه دهند و از افزایش خودسرانه میزان مکمل‌ها بدون نظر پزشک پرهیز کنند.

وی گفت: مادر باردار در صورت پاک بودن هوا، می‌تواند به مدت کوتاه و محدود و با رعایت نکات بهداشتی در هوای آفتابی حضور داشته باشد. زنان باردار باید در برابر وسوسه خرید سیسمونی مقاومت کنند و در مراکز شلوغ و بسته حاضر نشوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورت بروز سرفه، تنگی نفس، تب و لرز، کاهش حس بویایی، اسهال یا استفراغ به مراکز بهداشتی ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند و در صورت بروز خونریزی و آبریزش، تاری دید و ورم ناگهانی و کاهش حرکات جنین حتما با مامای مراقب خود در مراکز بهداشتی تماس بگیرند و مطابق با راهنمایی‌های وی عمل کنند.

علوی با اشاره به چگونگی مراقبت نوزادان در زمان شیوع کرونا نیز تصریح کرد: در زمان همه‌گیری کرونا برای کاهش رفت و آمدها و کاهش احتمال انتقال بیماری، به جز مادر نوزاد و خانواده، سایر دید و بازدیدها باید کاهش یابد. از در آغوش کشیدن و بوسیدن نوزاد جداً خودداری شود و اتاق نوزاد تهویه مناسب داشته باشد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: باید در مدت سه تا پنج روزگی نوزاد جهت انجام آزمایش هایپوتیروئیدی و مراقبت کودک به مراکز بهداشتی مراجعه شود. مصرف قطره A+D روزانه به میزان یک سی‌سی نیز باید رعایت شود.

وی افزود: تغذیه نوزاد شیرخوار مادر مشکوک به کرونا، با رعایت اصول بهداشتی از پستان مادر منعی ندارد. در مورد مادر مبتلا و بدحال باید شیر مادر دوشیده شود یا نوزاد به طور موقت از بانک شیر یا شیر مصنوعی استفاده کند.

علوی ادامه داد: واکسیناسیون نوزادانی که مادران‌شان مبتلا به عفونت قطعی یا مشکوک به کرونا هستند، طبق پروتکل روتین دیگر نوزادان است. در صورتی که نوزاد متولدشده از مادر مشکوک به کرونا یا کرونای تاییدشده با حال عمومی خوب یا ظاهراً سالم است، نوزاد باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: باید به اعضای خانواده نوزاد در مورد قرنطینه خانگی فرزندشان توضیحات شفاف و دقیق داده شود و اصول بهداشتی برای پیشگیری از انتقال بیماری به آن‌ها آموزش داده شود.

وی گفت: در صورتی که فردی غیر از مادر مراقبت از نوزاد را به عهده می‌گیرد، نباید در گروه افراد در معرض خطر مانند بیماران دیابتی، بیماری قلبی و نقص ایمنی باشد. در صورت امکان نیز باید در منزل، یک اتاق یا حداقل یک فضای مشخص و جداگانه برای نوزاد اختصاص یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار