گفت‌وگو با امین نوروزی، معاون پزشکی باشگاه استقلال:

کادر پزشکی ضمانتی برای اعمال فشار بر بازیکنان ندارد

تهران (پانا) - مصدومیت، بخش جدایی‌ناپذیر ورزش است و در این بین مصدومیت‌های شدید از جمله پارگی رباط صلیبی، کابوس دوران حرفه‌ای فوتبالیست‌هاست چرا که باعث خانه‌نشینی طولانی مدت آنها می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۲۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کادر پزشکی ضمانتی برای اعمال فشار بر بازیکنان ندارد

به‌گزارش ایران، اتفاقی که در هفته گذشته برای 2 بازیکن استقلال افتاد آن هم در شرایطی که قرار است از یک هفته دیگر مسابقات لیگ برتر نوزدهم از سر گرفته شود. البته آبی‌پوشان پایتخت در بازی معوقه‌شان باید 4 تیر به مصاف فولاد خوزستان بروند. از سویی پارگی رباط صلیبی رضا آذری و مرتضی تبریزی در کمتر از یک هفته باعث شکل‌گیری اختلاف میان کادر فنی و کادر پزشکی این باشگاه شده است. کاوه ستوده، پزشک استقلال پنجشنبه گذشته با اشاره به مصدومیت‌ها، تمرینات مربی بدنساز را عامل این مهم دانست اما فرهاد مجیدی یک روز بعد در صفحه شخصی‌اش از دستیار خود (علی ربانی) حمایت کرد. نکته مهم دیگر اینکه مجوز تمرینات گروهی تیم‌های لیگ برتری 3 خرداد صادر شد و تا شروع مجدد مسابقات، تیم‌ها 32 روز برای رسیدن به مرز آمادگی زمان در اختیار خواهند داشت. آیا این زمان برای آماده‌سازی تیم‌ها بعد از تعطیلی حدود 3 ماهه کافی است؟

امین نوروزی، معاون پزشکی باشگاه استقلال پاسخ داد: «اهداف برنامه تمرینی بعد از 75 روز تعطیلی این است که بازیکن به اوج برسد البته برای این منظور زمان کمی در اختیار تیم‌هاست. نمی‌توان در یک ماه بازیکنانی را که 75 روز خوابیده‌اند به اوج آمادگی رساند. بازیکنان در این مدت از چمن دور بودند در حالی که در کشورهای اروپایی بازیکن کاملاً در اختیار باشگاه است و هر کدام از این‌ها در دوران قرنطینه امکانات برگزاری تمرینات را با توجه به رعایت فاصله‌های اجتماعی دارند. مثلاً باشگاه رئال مادرید 5 -4زمین اختصاصی دارد و بازیکنان این تیم به صورت محدود در زمین تمرین می‌کردند؛ آیا باشگاه‌های ایرانی چنین امکاناتی دارند؟»

او در ادامه صحبت‌هایش به علم ورزش استناد کرد: «علم می‌گوید تنها تطابق عصبی 2 الی 3 هفته طول می‌کشد، بنابراین در یک ماه تمام تطابق‌ها صورت نمی‌گیرد و در این زمان نهایتاً بازیکن 50 درصد به آمادگی می‌رسد. برخی از تیم‌های لیگ که جایگاه بهتری در جدول دارند، فشار کمی به بازیکنان وارد می‌کنند اما تیم استقلال، تراکتور و سایر تیم‌هایی که با تیم صدرنشین فاصله دارند، می‌خواهند با فشار بیشتر تمرینات خودشان را به اوج برسانند. در حالی که نمی‌توانند و هرگونه فشار بیشتری باعث بالا رفتن درصد آسیب دیدگی می‌شود و این بحث علمی است. اگر بخواهیم بازیکن را به آمادگی صد درصدی برسانیم، ایراد علمی دارد و به مصدومیت منجر می‌شود. برای آماده سازی باید فرآیند تطابق را انجام بدهیم. فوتبالیستی که 75 روز در خانه است، نمی‌تواند در خانه، پرش و فرود انجام دهد و عدم این کار باعث می‌شود تا پایداری مفصل از بین برود و فرد مصدوم شود.»

علت مصدومیت بازیکنان استقلال
علاوه بر تمرینات، برگزاری مسابقات تدارکاتی یکی دیگر از مواردی است که کادر فنی برای افزایش آمادگی بازیکنان در نظر می‌گیرند. استقلال هم در روزهای گذشته دیدارهایی تدارکاتی برگزار کرد و دو بازیکن مصدوم روی دست کادر فنی ماند. پارگی رباط صلیبی 2 بازیکن چالشی جدی برای این تیم است. معاون پزشکی باشگاه استقلال اظهار داشت: «مصدومیت محسن کریمی متفاوت بود و او از ناحیه پای غیرتخصصی‌اش مصدوم شد. داریوش شجاعیان هم استراحت نداشت و دلیل مصدومیت این بازیکن همین موضوع بود. شجاعیان ۲ فصل پیش نیز به دلیل پارگی رباط مدت طولانی از میادین دور بود و پس از آن مصدومیتش برطرف شد و به اوج خود رسید اما بازیکنی که با این مصدومیت مواجه شده، نباید در هر بازی به میدان برود.» او در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران کرونا برنامه‌ای برای بازیکنان استقلال داشتید، بیان داشت: «هرچقدر بگویید که حرف شنوی وجود دارد، متأسفانه در ایران ضمانت اجرایی برای کادر پزشکی تیم‌ها وجود ندارد. کادر پزشکی در ایران ضمانت اجرایی برای اعمال فشار بر بازیکنان ندارد و نمی‌تواند به بازیکنان دستور دهد که مثلاً باید فلان کار را انجام دهد. اگر هر ماه به بازیکن حقوق بدهیم و دستمزدش را در موعد مقرر پرداخت کنیم، می‌توانم او را جریمه یا تشویق کنم. اما زمانی که امکانات نداریم، زمین تمرین خوب نداریم و نمی‌توانیم این‌ها را مهیا کنیم؛ بهتر است کرکره فوتبال را پایین بکشیم.»

سال گذشته اختلافی بین دکتر نوروزی و باشگاه استقلال به وجود آمد. نوروزی درخصوص دلایل این اختلاف صحبت کرد: «من می‌گفتم بازیکنان باید در ایران از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر در اختیار باشگاه باشند اما این موضوع مورد قبول مسئولان باشگاه قرار نگرفت. بازیکن پیش از تمرین می‌آید و می‌گوید که زانویش درد می‌کند در حالی که باید یک روز روی او کار کنیم و ببینیم مصدومیت او از چه ناحیه‌ای است. بازیکنان در ایران از صبح تا ظهر به دنبال کارهای شخصی خود هستند و پس از آن برای تمرین به باشگاه می‌آیند.»در کنار این موضوعات استانداردهای دیگری هم برای برگزاری تمرینات مطرح می‌شود که از مهم‌ترین آنها زمین مناسب و وجود امکانات بدنسازی است. موضوعی که برای پرسپولیس وجود دارد و تمرین در ورزشگاه شهید کاظمی شرایط تمرینی سرخ‌ها را بهتر می‌کند اما آبی‌ها با وجود اختصاص ورزشگاه امام رضا (ع) در این ورزشگاه تمرین نمی‌کنند که این موضوع به دلیل زمین چمن مصنوعی ورزشگاه امام رضا(ع) است. آبی‌ها در زمان برگزاری تمرینات پیش از یکی از دربی‌ها 3 بار زمین تمرینی خود را تغییر دادند. نوروزی در این خصوص بیان کرد: «تغییر الگو از یک زمین به زمین دیگر متفاوت است. نمی‌توان در زمین مصنوعی تمرین کرد و پس از آن از بازیکن بخواهیم که در زمین طبیعی بازی کند. باید باشگاه‌های لیگ برتر تمامی امکانات را داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار