در گفت‌وگو با پانا

افشاگری‌های جدید«تیمور غیاثی»درباره رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی؛ از گرفتن قهرمانی استقلال تا مسائل مالی و اسپانسر

استقلال دو سال قهرمان لیگ شد اما با نفوذ رئیس فدراسیون تیم اسپانسر فدراسیون را قهرمان کردند/ هنوز هم نمی‌دانیم پول‌های دوومیدانی کجا رفت/ در مسابقات قهرمانی آسیا گفتند من ۲۰ سکه پاداش گرفتم اما ۱۰ سکه تحویل دادند/ توطئه‌ها باعث شد که انتخابات فدراسیون ابطال شود

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی دوومیدانی ایران برای اولین بار پس از قطع همکاری با فدراسیون دوومیدانی، درباره دوره 4 ساله گذشته فدراسیون افشاگری‌ کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
افشاگری‌های جدید«تیمور غیاثی»درباره رئیس  سابق فدراسیون دوومیدانی؛ از گرفتن قهرمانی استقلال تا مسائل مالی و اسپانسر

هشت ماه بدون رئیس بودن هر چند در ورزش ایران نکته عجیبی نیست اما وقتی فدراسیونی که بدون رئیس است و در آستانه حضور در المپیک باشد و شانس مدال‌آوری هم داشته باشد، اوضاع کمی نگران‌کننده خواهد شد. البته هر چند بنابر ادعای احسان حدادی، فدراسیون با سرپرستی مهدی مبینی به وضعیت بهتری رسیده است اما قطعاً برای اجرای برنامه‌های بلند مدت‌تری مانند بازی‌های آسیایی 2022، وجود رئیس الزامی است و همین 8 ماه هم می‌تواند روی روند کار تأثیر بگذارد.

خبرنگار پانا درباره وضعیت فدراسیون دوومیدانی طی ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته در دوره ریاست مجید کیهانی بر این فدراسیون، با تیمور غیاثی قهرمان پرش ارتفاع آسیا در دهه 1970، سرمربی سابق تیم ملی دوومیدانی ایران، مربی سابق تیم ملی دوومیدانی آلمان و سخنگوی سابق تیم‌های ملی دوومیدانی به گفت‌وگو نشست که حاصل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

فدراسیون دوومیدانی 8 ماه است رئیس ندارد و با سرپرست اداره می‌شود، نبود رئیس در فدراسیون با وجود ورزشکاران المپیکی به مجموعه دوومیدانی ایران آسیب نخواهد زد؟

« مسلماً یا این موضوع آسیب‌های فراوانی به پیکره دوومیدانی وارد شده است. همان‌طور که می‌دانید مدت‌هاست فدراسیون با عنوان سرپرستی اداره می‌شود. وزارت ورزش و کمیته المپیک با اینکه دستشان باز است، به بهانه کرونا کاری برای فدراسیون نمی‌کنند. تحریم‌ها هم دلیل دیگر آن است و تمام اینها دست به دست هم داده‌اند که ورزش خانه‌نشین باشد. به خصوص عدم حضور مدیری که کار و برنامه‌ریزی کند و برای المپیک و بازی‌های آسیایی و دیگر مسابقاتی که در پیش است تقویم ورزشی ارائه دهد. باید برنامه داشته باشید تا زمانی که اوضاع کرونا فروکش کرد بتوانیم مثل آب رودخانه به جلو برویم و متوقف نباشیم. »

اما بعضی از ورزشکاران ما از وضع فعلی فدراسیون با سرپرست جدیدی که دارد ابراز رضایت کرده‌اند.

« سرپرست کنونی فدراسیون، کارمند وزارت ورزش است و فقط دستورات را اجرا می‌کند. فدراسیون دوومیدانی مدیر شجاع می‌خواهد که وقتی ورزشکار او را می‌بیند حساب کار دستش بیاید، نه اینکه به مسخره بایستد. دقت‌ کنید که هنوز پاداش برخی از مدال‌آوران را نداده‌اند و درباره برنامه‌های آینده هیچ چیز مشخص نیست. با این وضعیت آینده تاریکی برای این فدراسیون می‌بینم.

شما هم که خودتان طی سال‌های اخیر کنار دوومیدانی بوده‌اید.

« من 57 سال است در ورزش دوومیدانی هستم و رزومه‌ای مشخص دارم. سال‌ها در سطح جهانی مدال‌آوری کرده‌ام و بعد از آن هم در کنار جوانان وقت و زندگی خود را وقف کرده‌ام، درست همان‌طور که قبلی‌ها وقت و زندگی‌شان را وقف من کردند، پس بر خودم واجب دانستم کنارشان باشم. مثلاً در المپیک 2012 لندن زمانی که احسان حدادی مدال نقره المپیک را برای اولین بار در تاریخ المپیک برای دوومیدانی ایران گرفت بنده سرمربی تیم ملی دوومیدانی بودم و نمی‌گذاشتم آب در دلشان تکان بخورد، انرژی منفی به آن‌ها برسد. کادر فنی، سخنگو، دبیر و تدارکات، همه کارها را در دست گرفتم و نظارت در دستم بود. در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا به عنوان سرمربی نظارت و چیدمان تیم دستم بود و خوشبختانه حسین کیهانی و مرادی توانستند مدال طلا و نقره بیاوردند. برای کسانی که فقط حرف می‌زنند و دنبال گرفتن منافع هستند، مثل ترمزی بودم و نمی‌گذاشتم آن‌ها به هدفشان برسند.»

بعد از اینکه از سخنگویی سازمان تیم‌هایی ملی استعفا دادید، درباره مجید کیهانی رئیس وقت فدراسیون مباحثی را مطرح کردید اما گفتید در آینده درباره کیهانی بیشتر خواهید گفت. 8 ماه بعد از رفتن وی از فدراسیون، زمان گفتن آن مباحث نرسیده است؟

« در چهار سالی که آقای کیهانی بر روی کار آمد و رئیس فدراسیون شد متأسفانه چون بسیار خودمحور بود من یک سال دوری کردم ولی به دستور شخص وزیر ورزش وقت برگشتم. سابقه، تحصیلات و رزومه کاری دوره‌های تخصصی من کاملاً مشخص هست. هفت سال آلمان بودم، تحصیلات ورزشی‌ام در دانشگاه گوتنبرگ آلمان بود. دستیار آقای ویشمن سرمربی تیم ملی آلمان بودم و برنامه‌هایشان را آماده می‌کردم. بعد از آن به ایران آمدم تا تجربیاتم را به جوانان خودمان انتقال دهم. من معتقدم ورزش میدان عمل، کار و مدیریت است؛ جای حرف زدن نیست. بنابراین هرگز نمی‌گذاشتم آقای کیهانی خودمحوری کند. اما این اواخر به قدری بی‌درایتی کرد که تیم ملی را از دست دادیم. »

شما زمانی که مسئولیت داشتید و در فدراسیون بودید برای آینده کاری کردید یا فقط دنبال نتیجه‌گیری کوتاه مدت بودید؟

« ما پشتوانه داشتیم، در رشته چهارصد متر، شش تا هفت نفر زیر 48 ثانیه می‌دویدند. در پرتاپ چهار نفر بالای 70 متر داشتیم، در پرش طول 5 نفر بالای 70 داشتیم، در ده گانه هادی سپهرزاد را داشتیم، که صاحب چندین مدال آسیایی است، در 800 متر سجاد مرادی را داشتیم. در پرش محسن ربانی اولین نفری است که بالای 5 متر در تاریخ ایران پرید، در رشته 100 متر تا چهار نفر زیر ده و بیست داشتیم مثل قاسمی، تفتیان و حسینی و شوقیان. هرکدام از کسانی که نام بردم در اواخر کارشان به عنوان مربی انتخاب شدند و به گونه‌ای در مربیگری این رشته پوست‌اندازی کردم. چون هر چه مربی خارجی می‌آمدند گران قیمت بودند ولی رزومه‌شان منفی و یا صفر بود. اینها را تربیت کردیم. آقای سپهرزاد دو قهرمان آسیا در عرض یکی دو سال تحویل داد. آقای ربانی پرش با نیزه خانم‌ها را برای اولین بار در تاریخ ورزش بانوان پایه‌گذاری کرد. بالاترین موفقیت‌مان در جاکارتا بود و توانستیم دو طلا و یک نقره به دست بیاوریم اما بعد از آن سقوط آغاز شد. »

روندی که شما می‌گویید در تاریخ ورزش ایران هم مهر تائید بر آنها خورده است و شکی در آن نیست. اما چرا بعد از جاکارتا روند منفی شروع شد.

« آقای کیهانی خودمحوری کرد و با همین اخلاق مربی‌های عالی را آزرده خاطر کرد و همه قهر کردند و رفتند. »

دلیل این موضوع چه بود؟

« کیهانی هم از نظر مالی و هم شخصیتی به ورزش دو‌ومیدانی خیلی صدمه زد و نمی‌دانم این پول‌ها به کجا می‌رفت. بازرسی کل کشور برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران به موضوع دخالت کرد و 69 مورد خطای کاری پیدا کرد و گزارش تهیه کرد. هنوز نمی‌دانیم آن گزارش به کجا کشید و چه شد؟ آقای کیهانی آسان پرداخت را به عنوان اسپانسر آوردند ولی ایشان از قدرتشان در فدراسیون سوء استفاده کردند تیم آسان پرداخت را تشکیل داد و هر چه بودجه بود را در آن خرج می‌کرد. ایشان تیم آسان پرداخت را دو سال پیاپی به مقام اول رساند که این معنی ندارد، به این دلیل تیم‌های دیگر هم رها کردند و رفتند. به ورزشکاران می‌گفت که اگر شما نیایید و از طریق آسان پرداخت شرکت نکنید به مسافرت خارج نخواهید رفت و همچنین از اردو محروم می‌شوید. این موضوع به گوش من می‌رسید و من با ایشان بحث و جدل می‌کردم. در صورتی که تیم استقلال در دو سال گذشته در لیگ باشگاه‌ها اول شد اما ایشان با اعمال نفوذ تیم آسان پرداخت را به مقام اولی رساند و استقلال را دوم کرد.کیهانی می‌گوید که ورزشی بوده اما الکی می‌گوید که قهرمان پرش بودم. شما حکمش را به من نشان بدهید. مسافرت‌های خارج از کشوری را در زمان حضورش در فدراسیون می‌رفت که جنبه تجاری هم برایش داشت. پروازها و مسافرت‌های بی مورد، هر جا مسابقه بود ایشان هم بود بدون آنکه دلیلی برای حضورش باشد. ایشان 60 مسافرت بی‌دلیل رفت و بودجه را به فنا داد. ضرب‌المثل "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است" در وصف ورزش دوومیدانی معنی می‌دهد. »

به هر حال وقتی چنین وضعیتی که شما می‌گویید رخ می‌دهد، باید مشکلی وجود داشته باشد که کار به اینجا می‌رسد.

« مشکل اساسی که در این میان داریم سیاست بازی‌هایی است که دارد اتفاق می‌افتد. کیهانی حتی از اعلام واقعی پاداش‌ها خودداری می‌کرد و آنها را به نفع خود ضبط می‌کرد. به عنوان مثال در مسابقات قهرمانی آسیا در هند به من 20 سکه به عنوان پاداش تعلق گرفت که فقط 10 سکه به من دادند. در واقع از اعتماد ما سوء استفاده می‌کرد. متأسفم که چنین آدم‌هایی وارد ورزش شدند و ورزش را آلوده کردند و الان ما دیگر چیزی نداریم و برای آینده همین دو سهمیه را هم نخواهیم داشت . »

با این تفاسیر چه کسی صلاحیت نشستن بر صندلی ریاست فدراسیون دوومیدانی را دارد؟ به خود شما پیشنهاد نشده است؟

« به من پیشنهاد شد ولی من بازنشسته‌ام و علاقه هم ندارم. من کارهای فنی را دوست دارم. دوست دارم کنار بچه‌ها باشم و تجربیاتم را منتقل کنم. رئیس فدراسیون باید پشت میز نشین باشد، به ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها برود و از لحاظ اقتصادی کمک بیاورد.من دو شخصیت والای ورزشی را معرفی می‌کنم؛ دکترحمید سجادی که 12 مدال آسیایی و دکترای ورزشی دارد و هم اکنون مدیرعامل ورزش ایران‌مال است. گزینه دیگر آقای حسین جلالی است؛ که ایشان هم قهرمان دوومیدانی بوده و هم اکنون قائم مقام جهان‌گردی است. این اشخاص توانایی جذب اسپانسر دارند. اما جناب آقای کیهانی با توطئه جلوی آمدن آنها را گرفته است و دیگر از سوی آن افراد تمایلی برای آمدن به فدراسیون و کمک کردن وجود ندارد. ضمناً آقای افشین داوری که انتخاباتش را باطل اعلام کردند نیز گزینه مناسبی است. ایشان هم قهرمان پرش سه‌گام بودند و در زمانی که احسان حدادی مدال المپیک گرفتند، رئیس فدراسیون دوومیدانی بود. این سه نفر از افراد بسیار لایق و سرآمد می‌باشند که مورد اقبال همه اهالی ورزش هم هستند. »

به ابطال انتخابات و نتیجه آن که انتخاب افشین داوری به عنوان رئیس فدراسیون بود اشاره کردید، علت ابطال انتخابات چه بود؟

« دلیل این امر توطئه‌های آقای کیهانی بود که با تهدید و تطمیع مانع از انتخاب ایشان شده است. »

به عنوان آخرین سؤال، با وضعیتی که گفتید آیا شانس کسب مدال در المپیک 2020 توکیو را داریم؟

« فعلاً که المپیک به تعویق افتاده و شنیده‌ام که احتمالاً برگزار نخواهد شد. کرونا خیلی آسیب رسانده است و در دنیا در حال شیوع است و باعث نگرانی برگزار کننده‌ها شده است. بر این اساس قرار است در آینده نزدیک برگزارکنندگان المپیک مذاکراتی را در مورد زمان برگزاری دقیق آن انجام دهند. اگر برگزار شد امیدوارم که احسان حدادی نتیجه بگیرد اما با توجه به اینکه به کرونا هم مبتلا شده بود، ضعیف شده است. الآن هم بلاتکلیف است، ضمن اینکه مربی هم ندارد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار