مطالبات نمایندگان از وزیر کشاورزی چه بود؟

تهران (پانا) - کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی امروز مهمان نمایندگان مردم بود تا درباره مهمترین موضوعات و مشکلات این حوزه به مجلس گزارش دهد. نمایندگان نیز مهمترین موضوعات و مطالبات خود را با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشتند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مطالبات نمایندگان از وزیر کشاورزی چه بود؟

احد آزادی‌خواه در این نشست با بیان اینکه حذف ارز دولتی اختصاص یافته به واردات نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی، فساد را کم می‌کند، گفت: «نباید منابع ارزی کشور هدر داده شود.» نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نهاده‌های دامی با استفاده از ارز آزاد وارد و برای حمایت از مصرف‌کنندگان از روش‌های دیگری استفاده شود، عنوان کرد: «می‌توان یارانه را مستقیما در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد، در حال حاضر مصرف‌کنندگان محصولات کشاورز مانند گندم، ذرت و کنجاله سویا به صورت دقیق مشخص هستند. می‌توان یارانه را مستقیما به حساب مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی وارداتی واریز و فرآیند واردات را از فسادهای مالی پیراسته کنیم.»

صنعت ابریشم با قدمت ۱۵۰ سال برخاک نشسته است

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس نیز گفت: «من به عنوان کسی که در یکی از استان‌های شمال کشور زندگی می‌کنم می‌گویم که متاسفانه کوتاهی‌هایی در بخش کشاورزی انجام شده است. زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی بسیار زیاد است و در بسیاری از کشورها هرکدام از این زیرمجموعه‌ها در حد یک وزارتخانه هستند. عدم توجه به آبخیزداری باعث شده تا سیل به مردم به ویژه در استان‌های شمالی آسیب بزند.»

کاظم دلخوش اباتری با اشاره به اینکه صنعت ابریشم در کشورمان به خاک نشسته است، گفت: «صنعت ابریشم در ایران 150 سال قدمت دارد و یکی از بزرگترین تجارت‌های ما بوده که اکنون به خاک نشسته و کارگران آن به دلیل عدم دریافت حقوق سرگردان شده‌اند. براساس قانون برنامه ششم توسعه باید پمپاژهای دیزلی با همکاری وزارت نیرو و نفت به برقی تبدیل می شد که این اقدام انجام نشده است.»

دلخوش ضمن انتقاد از واردات بی‌رویه برنج به ویژه در فصل کشت این محصول در استان‌های شمالی کشور، اظهار کرد: «کشاورزان دچار مشکل شده‌اند و مردم این محصول را با قیمت بالاتر خریده و کشاورزان هم مجبورند آن را گران بفروشند، همچنین چای سنواتی 20 سال است که در انبارها انباشته شده و کشتکاران بیچاره شدند. صنعت مرغ در کشور دچار ورشکستگی شده و از سویی مرغداران مجبورند جوجه‌های یک روزه خود را دفع کرده و قیمت مرغ در کشور نوسان داشته باشد، همچنین در بحث میوه و باغات هم کمکی نمی‌شود و ما در کشور دچار کمبود سردخانه هستیم.»

وجود واسطه‌ها در صنعت مرغداری عامل گلایه‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

نماینده مردم سبزوار هم در ادامه گفت: «چه زمانی شر این واسطه‌ها از سر تولیدکننده و مصرف‌کننده کم خواهد شد، تداوم این وضعیت به ویژه شیوه نامناسب تامین نهاده‌های دامی صنعت مرغ را دچار چالش جدی کرده است بنابراین توقع اقدام فوری در این مورد داریم. آن‌ها بیش از 3 ماه است که به دلیل کاهش شدید و رکود فروش مرغ زیان زیادی کرده‌اند و در هر کیلو مرغ از هزار تا 3 هزار تومان دچار ضرر و زیان شده‌اند. از سوی دیگر وضعیت تامین نهاده‌ها به ویژه ذرت و سویا بسیار نامناسب بوده و آنچه به عنوان ذرت و سویای دولتی مطرح می‌شود تنها حدود 30 درصد از نیاز مرغداران را تامین می‌کند و باقی نیازشان را با قیمت بالا از واسطه‌ها دریافت می‌کنند.»

بهروز محبی نجم‌آبادی تاکید کرد: «در بحث دام سبک و سنگین هم متاسفانه شاهد ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم و توقع داریم در این میان مدیریت مناسبی انجام شود. دامداران با مراجعه به نمایندگان نسبت به این وضعیت گلایه‌مند هستند و توقع ما ساماندهی جدی بازار و حمایت عملی از تولیدکننده و مصرف‌کننده است.»

وزارت جهاد کشاورزی زمینه صادرات کشمش را فراهم کند

نماینده آوج و بوئین‌زهرا در مجلس با بیان اینکه پایداری تولید به صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور است، گفت: «وزارت جهادکشاورزی زمینه صادرات کشمش را فراهم کند. با عنایت به بحث جهش تولید، جهش تولید فقط در حوزه صنعت تعریف نمی‌شود بلکه موضوع دام و طیور و کشاورزی هم وجود دارد. امروز سازمان حفاظت از منابع طبیعی یکی از موانع تولید است، دامداران دام سبک خود را به صحرا می‌برند اما با مأموران منابع طبیعی مواجه می‌شوند. کشت کشاورزان هم با ممانعت مواجه می‌شود. در محدودیت‌های بین‌المللی و جنگ اقتصادی باید این موضوع جدی گرفته شود، قیمت گوشت مناسب نیست، با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و هزینه دام سنگین این موضوع بسیار جدی است و هزینه پرورش دام بیشتر از آن است که باید از دامداران خریداری شود. از وزیر انتظار دارم نسبت به هزینه دام سبک و سنگین اقدام کند.»

روح‌الله عباس‌پور با اشاره به خرید تضمینی کشمش مطرح کرد: «خرید تضمینی کشمش بسیار مهم است، در سنوات گذشته قیمت کشمش کیلویی 26 هزار تومان بوده است و الان از کشاورزان 13 هزار تومان خریداری می‌شود. پایداری تولید به صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور است، متولیان بازار و دستگاه‌های دیپلماسی و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به صادرات محصولات کشاورزی اقدام جدی کنند. امروز در کشور بحران آب ابرمشکل است، ضرورت مصرف بهینه آب و آبیاری تحت فشار موضوع مهمی است، در استان قزوین 7.8 هکتار زمین کشاورزی مورد توجه قرار گرفته که افق تعریف شده 20 هزار هکتار است، نسبت به این موضوع اقدام شود.»

سلاطین گوشت یک شبه صدها میلیارد تومان به جیب زدند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هم در ادامه پس از ارائه گزارش وضعیت کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت: «قانون‌های نظارتی که از سوی این وزارتخانه برای کشاورزان تصویب شده باعث اجحاف در حق مردم می‌شود.»

عبدالرضا مصری در ادامه با اشاره به واردات گوشت با ارز 4200 تومانی اظهار داشت: «با این حال از فردای همان روز فروش آن طبق ارز نیمایی صورت گرفت لذا سلاطین گوشت که گوشت را با ارز 4200 تومانی وارد کرده بودند با ارز نیمایی فروختند و یک شبه صدها میلیارد تومان به جیب زدند. 80 هزار تن برنج وارداتی آن قدر در انبار ماند که فاسد شد. عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان باعث شد کشاورزانی که وام گرفته بودند با مشکل مواجه شده و مجبور شوند 24 درصد سود و جریمه در خصوص وام خود بپردازند.»

بیشترین سود از محصولات کشاورزی نصیب دلال‌ها می‌شود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم گفت: «بیشترین سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان می‌شود و کشاورزان زحمتکش با دستانی پینه بسته هیچ بهره‌ای از قیمت بالای محصولاتشان ندارند. افزایش میزان خرید تضمینی گندم اقدام مثبتی است که جای تقدیر و تشکر دارد، اما لازم است به شکلی برنامه‌ریزی و نظارت شود که واسطه‌ها و دلالان از این چرخه حذف شوند. حمایت اصلی از کشاورزان و زحمتکشان عرصه تولید برعهده دولت است و آنها هیچ پشتوانه و پناهی غیر از دولت ندارند، لذا در شرایطی که افزایش قیمت‌ها در همه نهاده‌های کشاورزی وجود دارد، سود کشاورزان تغییر مثبتی نداشته و فشار این افزایش قیمت‌ها به روی مردم و سود آن در جیب دلالان بوده است.»

محمدرضا میرتاج الدینی بیان کرد: «با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های دامپروری و مرغ‌داری بسیاری از فعالان این عرصه به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و باید برای این مشکلات فکری اندیشیده شود.»

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی تعاونی‌ها گفت: «قانون به نحوی اجرا می‌شود که استان‌هایی که تعاونی‌های زیادی در آن‌ها فعال است، نمی‌توانند حقوق تعاونی‌های روستایی را تامین کنند و حق آن‌ها تضییع می‌شود، اما با اجرای درست قانون این مشکل رتفع خواهد شد.»

وزارت جهاد به موضوع انتقال آب در خوزستان رسیدگی کند

نماینده مردم شادگان در مجلس هم توجه به کشاورزی را از مصادیق عدالت دانست و گفت: «تقویت حوزه کشاورزی باعث پیشرفت کشور در سال جهش تولید می‌شود. نماینده مردم شادگان با اشاره به عدم آشنایی برخی کشاورزان با این حوزه عنوان کرد: «عدم کار کارشناسی در حوزه کشاورزی باعث می‌شود برخی از مواقع سال با کمبود محصول و در برخی مواقع با مازاد آن مواجه شویم که باعث می‌شود کشاورزان سال‌های متمادی دچار خسارت شوند.»

مجید ناصری‌نژاد افزود: «لازم است شرایطی فراهم شود تا کشاورزان درباره مقدار، نوع و به صرفه بودن کشت در منطقه خود راهنمایی شوند. کشت‌های مهم و استراتژیک کشور باید حفظ شود. لابی‌های مختلف باعث انتقال غیرقانونی آب در خوزستان شده‌اند که وزارت جهاد باید در این خصوص تدبیر کند.»

سندهای اراضی کشاورزی ساماندهی شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: «وقت آن رسیده است که مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در صنعت کشاورزی، طرح جامع کشت در کشور اجرا شود. بسیاری از کشورهای توسعه یافته در صنعت کشاورزی هر ساله با آمایش سرزمین و توانمندی‌های اقلیمی و بررسی نیازهای کشور اقدام به ارائه الگوی کشت و محصول به کشاورزان می‌کنند و این کار باعث کاهش زیان کشاورزان ناشی از نبود تقاضا و یا مخاطراتی مثل سرمازدگی می‌شود.»

علی اصغر خانی افزود: «توسعه دامداری کوچک و حمایت از آن نیز موضوع دیگری است که باید مدنظر وزارت جهاد کشاورزی باشد، چرا که تمرکز بر روی دامداری‌های بزرگ، باعث از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های خرد و گسترش مهاجرت از روستاها به سمت شهرها، حاشیه‌نشینی و بیکاری می‌شود. ساماندهی سندهای اراضی کشاورزی، مطالبه دیگر کشاورزان است. کشاورزانی که 30 سال بر روی یک زمین کشاورزی کرده‌اند اما به دلیل نداشتن سند رسمی نمی‌توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند. همچنین بسیاری از زمین‌ها به طور اسمی در اختیار بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی است و لازم است این زمین‌ها نیز با تاکید قانونی موجود ساماندهی شوند.»

نهاده‌های ۴۲۰۰ تومانی در بازار آزاد به دو برابر قیمت فروخته می‌شود

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس اما از نحوه توزیع نهاده‌ها با ارز یارانه‌ای انتقاد کرد. حسن محمدیاری گفت: «نهاده‌های ذرت و سویا که با ارز 4200 تومانی تهیه می‌شود در بازار به صورت آزاد عرضه می‌شود و مرغداران با دو برابر قیمت آن را خریداری می‌کنند انتظار می‌رود مکانیزم توزیع در کشور اصلاح شود چرا که مکانیزم معیوب باعث نوسانات در قیمت مرغ شده است.»

نماینده مردم‌ طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی مربوط به راه‌های عشایری می‌شود اما بلاتکلیفی این وزارتخانه نسبت به وظیفه مذکور مردم را با مشکل روبه رو کرده است انتظار می‌رود اعتبارات عشایری تقویت و تاسیس آن تسریع شود. در حالی که بیشترین زحمت تولید را کشاورز می‌کشد سهم او در فروش محصولات دیده نمی‌شود از این رو لازم است برای جاری شدن عدالت کشاورزان در مکانیزم استحصال، عرضه و فروش دیده شوند.»

موضوع زمین‌های کشاورزی در لرستان حل و فصل شود

نماینده مردم خرم آباد نیز گفت: «انتظار می‌رود موضوع جهاد سازندگی و روحیه ایثار در استان لرستان احیا شود چرا که بعد از فعالیت سازمان جهاد سازندگی، کمترین تحرک برای مردم مظلوم و زحمتکش کشاورزان لرستان صورت گرفته است. با وجود اینکه کشاورزان اسنادی در دست دارند که نسل در نسل از زمین زراعی برای قوت روزانه استفاده می‌کردند اما قوانین سفره کشاورزان را کوچک و خالی‌تر کرده است.»

مرتضی محمودوند از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا موضوع زمین‌های کشاورزی در لرستان حل و فصل شود. او افزود: «خالی شدن سفره کشاورزان باعث مهاجرت آن‌ها به حاشیه‌های شهرهای بزرگ می‌شود.»

لزوم توجه به موضوع آبخیزداری در کشور

محمد خدابخشی هم در نشست علنی امروز با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: «هزینه تولید با توجه به بالابودن نهاده‌های کشاورزی بسیار بالاست، دولت یا در این زمینه برنامه‌ای ندارد و شاید برنامه تولید به موقع انجام نمی‌شود. موضوع آبخیزداری در کشور مهم است. منابع بیشتر به سمت سدسازی رفته است، در صورتی که آبخیزداری برای کشور مهم‌تر است. رویکرد ما باید توجه به آبخیزداری باشد و آبخیزداری باید جدی گرفته شود، ولی برنامه کامل و جامعی برای آبخیزداری در کشور نداریم.»

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یازدهم تصریح کرد: «در شهرستان الیگودرز علی‌رغم پیگیری‌ها، برنامه کامل و منسجمی در بحث آبخیزداری ارائه نشده، جاده‌های بین مزارع، کانال‌های انتقال آب، لایروبی مسیرهای آبی متولی ندارد و کشاورزان بیشترین مشکل را در این بخش‌ها دارند. با توجه به خسارت‌های سیل، هنوز هزینه‌ای به کشاورزان پرداخت نشده است. پل عشایری که راه دسترسی مردم را برقرار می‌کند نیاز به رسیدگی دارد اما سازمان امور عشایر و سازمان مدیریت بحران و وزارت جهاد کشاورزی هیچکدام اقدام در این زمینه انجام نداده‌اند.»

رئیس مجلس چه گفت؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت: «یکی از مباحثی که باید مدنظر وزارت جهاد کشاورزی باشد، موضوع خسارات وارده به کشاورزان است که به صورت مکرر مورد توجه نمایندگان مجلس نیز بوده است. موضوع دیگر الگوهای کشت و نمونه‌های بسیاری است که وزارت جهاد کشاورزی از آن مطلع است، اما پس از چند دهه باید تدبیر شود که از چه الگویی قصد استفاده داریم. امروز در برخی از استان‌های جنوبی گوجه فرنگی کیلویی 180 تومان قیمت‌گذاری می‌شود چه معنی و انگیزه‌ای برای کشاورز دارد؟.»

وی بحث مربوط به تعیین قیمت‌ها و خرید تضمینی را یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: «طی ماه‌های اخیر موضوع تامین نهاده‌های دامی هم یکی از مشکلات اساسی کشاورزان بوده که باید مدنظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار