چرا مقاصد محلی مسافران استان‌های شمالی تغییر کرد؟

ییلاقات «شمال» در اولویت گردشگران

تهران (پانا) - آژانس‌های مسافرتی پس از ۴ ماه رکود کامل و لغو سفرهای گردشگران از ماه خرداد، همزمان با گشایش تدریجی مراکز تفریحی و گردشگری با دستور ستاد مرکز بحران کرونا مبنی بر رعایت پروتکل بهداشتی، فعالیت خود را از سر گرفتند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
ییلاقات «شمال» در اولویت گردشگران

به گزارش دنیای اقتصاد، شیوع کرونا از اسفند ۹۸ در ایران که همزمان با اوج فعالیت آژانس‌های مسافرتی و مراکز و اماکن تفریحی و گردشگری برای تعطیلات و سفرهای نوروزی به‌ویژه برای محلی‌ها و بومی‌ها بوده است، ضربه سهمگینی بر اقتصاد و اشتغال‌ بازار گردشگری تحمیل و خسارت‌های گسترده‌ای را بر این بازار وارد کرده است. پس از کنترل نسبی بیماری کووید-۱۹ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، متولیان گردشگری کشور به‌منظور بازیابی تدریجی توریسم و جبران حداقل بخش اندکی از خسارت‌ها با دستور ستاد مدیریت بحران کرونا از اول خرداد شرایط فعالیت بخش‌های مختلف گردشگری همراه با رعایت پروتکل بهداشتی را برای فعالان این عرصه فراهم کرده و سفرها آغاز شد.

از مهم‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری که به‌شدت مورد استقبال گردشگران قرار گرفته ییلاقات شمال کشور است که این مناطق از آغاز سفرها پس از شیوع کرونا همچنین باتوجه به میزان زیاد تعطیلات در خرداد با حجم زیادی از مسافر همراه شده که توانسته بخشی از خسارت‌ها به‌ویژه بیکاری بومیان را جبران کند. براساس مشاهدات در تعطیلات هفته اخیر مناطق ییلاقی ماسال مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و علاوه بر پر شدن تمامی کلبه‌های چوبی و هتل‌های این منطقه بسیاری از مسافران شکل چادرخوابی در ییلاقات را برگزیدند. همچنین بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهای دو تا سه روزه خود را در مناطق ییلاقی ماسال و ماسوله در استان گیلان برگزار کردند که باتوجه به تخفیف بسیار با استقبال چشمگیر مسافران روبه‌رو شده و شرایط بازیابی و رونقی تدریجی توریسم را آغاز کرده‌اند.

اگرچه خسارت‌های وارد شده بر بخش گردشگری به‌ویژه اشتغال‌ فعالان آن بسیار گسترده بوده، اما شروع سفرها همراه با استقبال مردم علاوه بر شروع بازیابی بازار گردشگری، امکان رونق تدریجی و در نتیجه توسعه مجدد توریسم کشور را فراهم کرده است. درصورت رعایت پروتکل بهداشتی مبنی بر کاهش بیماری کووید-۱۹ و ایجاد شرایط امن برای سفرها، بازار گردشگری ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت به منطقه امن سفر و گردشگری تبدیل شده و علاوه بر توسعه گردشگری داخلی، در بخش گردشگری بین‌المللی نیز امکان حضور گردشگران خارجی را فراهم کرده و به‌عنوان کشوری امن در جهان پذیرای گردشگران بسیاری از تمامی مناطق جهان باشد.

آژانس‌های مسافرتی نیز از خرداد اجرای برنامه‌های تور داخلی خود را آغاز کرده و به‌منظور جذب گردشگر و بازیابی توریسم با ارائه تورهای ارزان و تخفیف بسیار تا ۵۰ درصد در جهت بازیابی توریسم و رونق مجدد اقتصاد و اشتغال‌ خود برآمدند. آژانس‌ها برای ثبت‌نام مسافران در تورهای خود مهم‌ترین شرط حضور آنان را رعایت پروتکل بهداشتی مطرح می‌کنند، اگرچه در عمل این شرط مهم اجرا نشده و در سطح تئوری باقی مانده است. از دیگر ایراداتی که می‌توان بر تورهای مسافرتی وارد کرد اینکه ظرفیت‌های پذیرش مسافر بیش از ظرفیت تعیین شده پروتکل‌های بهداشتی ستاد مدیریت بحران کرونا است و این امر می‌تواند نه تنها سلامت مسافران بلکه سلامت دیگر بخش‌های فعال بازار گردشگری و بومی‌های مقصد را در معرض خطر قرار دهد. همچنین باتوجه به تعداد زیاد مسافر، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و مناطق تفریحی به‌منظور از دست ندادن مشتری حاضر به پذیرش حجم زیاد مسافر در مجموعه خود شده که این ازدیاد بیش از حد جمعیت باتوجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بر گسترش شیوع کرونا تاثیرگذار باشد و بار دیگر منجر به تعطیلی مجدد این مراکز و بخش گردشگری شود.

به‌منظور پیشگیری از تعطیلی مجدد بازار گردشگری، متولیان گردشگری کشور باید نظارت جدی مبتنی بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بر عملکرد فعالان این حوزه داشته و تشویق‌ها و تنبیهات گسترده‌ای را برای رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی درنظر بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار