مشروطه چی ها به «کارناوال تهران » رادیو نمایش می آیند

تهران (پانا) - از امشب ، سی و یکم خرداد ماه ، پخش سریال رادیویی «کارناوال تهران» با موضوع جنبش مشروطه به روی آنتن رادیو نمایش می رود.

کد مطلب: ۱۰۹۱۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مشروطه چی ها به «کارناوال تهران » رادیو نمایش می آیند

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، پوریا موسوی از نویسندگان «کارناوال تهران » درباره این مجموعه رادیویی گفت : این مجموعه در 15 قسمت سی دقیقه ای تهیه و تولید شده است که در حقیقت فصل دوم از ادامه یک کار است .

وی ادامه داد : کار قبلی که من برای رادیو نوشتم، ویژه برنامه نوروزی برای رادیو ایران و رادیو نمایش بود به اسم «مضحکه در تهران» که آن هم ماجرایی در دل مشروطه بود منتها برای مقطع پیش از به توپ بستن مجلس و دقیقا مربوط به پنج روز آخر سال 1285 و این کار فصل دوم آن است اما نه به این معنا که صرفا همان قصه باشد بلکه یک شخصیت که شخصیت اصلی آن نمایشنامه نبود وارد این داستان می شود که با آن همراه می شوید .

موسوی تأکید کرد: هویت مجموعه «کارناوال تهران» مستقل است ولی یک شخصیت به نام عبدی از دل آن ماجرا بیرون آمده که یک سیاه بوده و بعد از ماجراهای مشروطه و آمدن محمد علی شاه ممنوع المجلس شده ودیگر نمی تواند تخت حوض اجرا کند برای همین خدمتکار خانه ادیب الملوک که یک روزنامه نگار است می شود.

این نویسنده افزود: اینکه مجلس در دوم تیرماه به توپ بسته شد حقیقتی تاریخی است اما بقیه اشخاص داستان کاملا ساخته ذهن من و اشکان شریعت دیگر نویسنده «کارناوال تهران » است .

موسوی خاطر نشان کرد : در حقیقت هم درآن داستان و هم در این داستان با تاریخ شوخی می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی از دل این شوخی ها بیرون می آید به عبارتی من و اشکان شریعت اینگونه فکر کردیم و نوشتیم که اگر در فلان مقطع تاریخی اینطور می شد چه اتفاقی می افتاد و یا اگر فلان اتفاق می افتاد چه تاریخ و وضعیت اجتماعی داشتیم .

موسوی خاطر نشان کرد: مسأله این است که نهضت مشروطه در ایران، مبدا بسیاری از تغییرات در حیات سیاسی اجتماعی جامعه ایران بوده است ؛ البته مسائل ما مربوط به خیلی پیشتراز اینها می شود شاید اگر بخواهیم از حالا حساب بکنیم مسائلمان ریشه ای 250 تا 300 ساله دارند ولی اتفاقاتی که در آن دوره افتاد نقطه عطف بزرگی شد.

این نویسنده عنوان کرد : از نگاه من و اشکان شریعت ، مشروطه به نوعی ، ایده های خیلی جذابی داشت ولی در این نمایش نگاه نسبت به تغییراتی بود که خواست اجتماعی درجامعه بود ولی اینکه چطور پیاده شد و به چه صورت نیروهای سیاسی در آن دوره تصمیم گرفتند و عمل کردند در اصل همان نقطه ای که ما روی آن دست گذاشتیم و دغدغه مان این است که ای کاش در آن دوره نگاه درست تری به مسائلی مثل مدرنیت ، تجدد، اندیشه های غربی و اینجور چیزها می شد.

موسوی تأکید کرد : تمرکز ما در این نمایشنامه به مدرنیته است و اینکه تا چه اندازه تجددی که در فکرمان می پروراندیم کپی برداری غلط از غرب بود و چقدرش واقعا چیزی بود که ما به آن احتیاج داشتیم .

نویسنده «کارناوال تهران » افزود: مساله این نیست که ما به تجدد احتیاج نداشتیم بلکه مسأله این است که ما چگونه تجدد را در ایران آن مقطع زمانی باید پیاده می کردیم . خیلی از مشروطه چی های ما در آن دوره تاریخی فکر می کردند که باید هر چه که دارند را دور بریزند تا متمدن و متجدد بشویم در صورتی که این نگاه یک نگاه غلط بود که به وضعیتی که در حال حاضر داریم منجر شد .

موسوی درباره داستان مجموعه «کارناوال تهران » گفت : داستانی که ما ساختیم این گونه است که در مقطع پیش از به توپ بسته شدن مجلس، مجموعه مرگ ها و مفقودی هایی بین مشروطه چی ها اتفاق افتاد که مشروطه چی ها هیچ پاسخی برایش ندارند و نمی دانند که چه اتفاقی دارد می افتد برای همین به سرکردگی ادیب الملوک یکی از روزنامه نگاران تهران انجمنی به اسم انجمن باغ حقیقت را تشکیل می دهند ودلیل این نامگذاری آن بود که ادیب الملوک و خانواده اش یک روزنامه ای دارند به اسم حقیقت و چون انجمن در باغ ادیب الملوک تشکیل می شد انجمن باغ حقیقت نام گرفت، اما پیش از آنکه آنها به نتیجه ای برسند ، مجلس به توپ بسته می شود و در شب به توب بسته شدن مجلس کامران پسر ادیب الملوک مفقود می شود و اینها مجبور می شوند برای اینکه زنده بمانند کامران را رها کنند و در پی آن اقدامات تازه ای انجام دهند .

این نویسنده در پایان تاکید کرد : هیچکدام از شخصیت هایی که در قصه ما هستند واقعی نیستند و به دلیل اینکه بخش مهمی از مشروطه چی های ما در آن دوره روزنامه نگارها بودند و ایده های آنها از جنسی بود که ما به آن نقد داشتیم .

«کارناوال تهران » از امشب به تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد ، کارگردانی میرطاهر مظلومی،صدابرداری محمدرضا محتشمی، افکتوری محمدرضا قبادی فر و با هنرمندی احمد گنجی ،سعیده فرضی، مهرخ افضلی،مهدی طهماسبی،امیر فرحان نیا،علی میلانی، هنگامه محمودی،آیه قبادیان،حمیدرضا هدایتی،محمد شریفی مقدم،باقر کریم پور،محمد مجدزاده،فریبا طاهری، ماندانا اصلانی، حمید هدایتی، عباس توفیقی، نگین خواجه نصیر،مجتبی طباطبایی،محمد آقامحمدی، رامین پورایمان، نورالدین جوادیان،کرامت رودساز و فریبا متخصص به مدت پانزده شب ، ساعت 22 از رادیو نمایش پخش می شود و تکرار آن ساعت 11 روز بعد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار