آمریکا و روسیه در اتریش درباره «کنترل تسلیحات اتمی» رایزنی می‌کنند

تهران (پانا) - طبق اعلام مسکو، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در اتریش با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مسائل مربوط به «کنترل تسلیحاتی» رایزنی می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا و روسیه در اتریش درباره «کنترل تسلیحات اتمی» رایزنی می‌کنند

به گزارش فارس، همزمان با ابراز نگرانی‌های بین‌المللی درباره رو به انقضا بودن مهلت «پیمان استارت جدید» بین آمریکا و روسیه، مسکو از رایزنی دو روزه نمایندگان این دو کشور در اتریش طی هفته جاری خبر داد.

به نوشته رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته «مارشال بیلینگزلی» نماینده ویژه دونالد ترامپ در اتریش با «سرگئی ریابکوف» درباره «موضوعات توافق شده بین دو طرف (آمریکا و روسیه) در رابطه با آینده (توافق‌های) کنترل تسلیحاتی» صحبت می‌کنند.

این وزارتخانه افزود: «ایالات متحده از جمهوری خلق چین هم برای پیوستن به این مذاکرات دعوت و به‌صورت شفاف اعلام کرده است که هر سه کشور با حسن نیت مذاکرات کنترل تسلیحاتی را در پیش بگیرند».

طبق گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها از چین خواسته است که به مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق کنترل تسلیحات اتمیِ جایگزین پیمان استارت جدید بپیوندد.

«پیمان استارت جدید» که در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و«باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید، در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

بنا بر گزارش رویترز، چین که تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ بمب اتمی در اختیار داشته باشد، بارها پیشنهاد ترامپ برای الحاق پکن به این مذاکرات کنترل تسلیحاتی را رد کرده است. بیلینگزلی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که او و ریابکوف بر سر مکان و زمان دیدار و مذاکره درباره توافق‌های کنترل تسلیحاتی موافقت کردند.

یک مقام آمریکایی هم در یک اظهارنظر درباره موضع این کشور اعلام کرد، واشنگتن به دلیل نگرانی از تمایلات نظامی پکن، خواهان ورود چین به مذاکرات کنترل تسلیحات اتمی بین روسیه و ایالات متحده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار