مدیر کل شهر تهران در جلسه پروژه مهرمنطقه ۵ در خصوص راهکار کمبود نیروی انسانی:

فلسفه پروژه مهر استفاده از نیروهای خارج از آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - جلسه ساماندهی و پروژه مهر سال تحصیلی1400-1399، آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران با حضور عبدالرضا فولادوند، مدیرکل شهر تهران و علی ندیری، مدیر آموزش و پرورش منطقه 5 در محل آموزش و پرورش منطقه 5 برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۱۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
فلسفه پروژه مهر استفاده از نیروهای خارج از آموزش و پرورش است

مدیرکل شهر تهران با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی گفت: در شروع سال تحصیلی جاری ما با مشکلات زیادی روبرو بودیم که با همدلی و تلاش بی وقفه فرهنگیان این مشکلات مرتفع شد. سال تحصیلی بةخوبی آغاز شد. با وجود 162 هزار ساعت حق التدریسی در هفته مشکلات مان مرتفع شد، اما ادامه مشکلات مان به سال بعد منتقل شد و ما سال بسیار سختی در موضوع تراکم دانش آموز و کمبود نیروی انسانی و فضا در پیش داریم.
فولادوند افزود: بعد از شروع سال و برگزاری انتخابات که به همت و تلاش همکاران آموزش و پرورش بخوبی انجام شد شیوع کرونا را داشتیم. آموزش و پرورش ناخواسته وارد تحولی شد که روند تکراری صد سال گذشته تغییر کرد. همکاران من در اداره کل در اولین اقدام با کمک آموزش و پرورش حدود سه هزار جلسه آموزشی را در صدا و سیما ضبط و پخش کردند و البته اینها بایگانی شده و قابل استفاده است. همچنین در کنار آن در بعضی مدارس ما آموزش مجازی تقویت شد و این مهم باعث شد وزارتخانه به فکر تاسیس شبکه اختصاصی آموزش و پرورش با عنوان شبکه شاد بیافتد و در کل تحول با ابزارهای مدرن را شاهد بودیم. مدارس تعطیل شد و آموزش بصورت مجازی تداوم داشت، تا اینکه در اردیبهشت مدارس بازگشایی شد و دانش آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را نداشتند در این فرصت به مدرسه آمدند تا اشکالات شان برطرف شود.
فولادوند افزود:‌ بعد از آن وارد مرحله امتحانات شدیم و با تفویضی که به شورای مدارس داشتیم آزمون غیرحضوری برگزار شد البته به جز پایه‌های نهم و دوازدهم که امتحانات شان حضوری برگزار شد. در شرایط کنونی تقریباً تمام آزمون ها تمام شده و وارد مرحله کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموزان شده ایم. برای برگزاری امتحانات علاوه بر بودجه سازمانی حدود ۱۰ میلیارد اضافه بر چه هزینه شد تا آزمون ها به صورت استاندارد و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. تعداد حوزه ها چند برابر شد و مراقبین سلامت حضور تمام وقت داشتند. همچنین لوازم بهداشتی برای تمامی مدارس تهیه شد و به همت مدیران مناطق نوزده گانه امتحانات بخوبی برگزار شد.
وی با اشاره به نحوه برگزاری کلاس ها در سال تحصیلی آینده گفت: برای سال آینده احتمال می دهیم کلاس ها نیمه حضوری برگزار شود. در واقع با تعیین تکلیف شدن وضعیت آموزش از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلاس ها به صورت زوج و فرد برگزار شود و دروسی که نیاز به حضور است در نهایت رعایت پروتکل های بهداشتی باشد و اگر چنین نشد و نیاز به آموزش مجازی بود، باز هم باید آمادگی کامل داشته باشیم.
فولادوند در ارتباط با نحوه ثبت نام در سال تحصیلی جدید گفت: برنامه خوبی برای ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است. سال گذشته فقط اداره ارزیابی عملکرد مسئول ثبت نام بود، اما امسال بر عهده معاونت ابتدایی گذاشته شده و کار نظارتی کاملا و دقیق بر عهده حوزه ارزیابی عملکرد قرار دارد و از قرار ارزیابی تقویت شده است. ما در شش منطقه شهر تهران بیشترین فراوانی ثبت نام را داریم و نماینده وزارت آموزش و پرورش و اداره کل و منطقه که بر ثبت نام نظارت دارند حضور خواهند داشت تا با نظارت دقیقی که انجام می شود شاهد تقلیل ورود پرونده ها به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات باشیم.
مدیر کل شهر تهران گفت: در سال جدید باید مدارس غیردولتی را کمک کنیم تا بر اساس سیاست‌های وزارتخانه توسعه بیشتری پیدا کنند. احتمال می‌دهیم سال آینده از پوشش مدارس غیردولتی کم شده و کار مدارس دولتی افزایش پیدا کند، پس باید به تناسب فراوانی دانش آموزان در سامانه سناد حتماً برنامه‌ریزی کنیم.
فولادوند در رابطه با موضوع کتب درسی سال تحصیلی جاری گفت: باید تلاش کنیم تا با کمترین هزینه این مهم انجام شود. همچنین در رابطه با ثبت نام، ستادهای فرعی تشکیل شود و امتیازی برای فرهنگیان در نظر بگیریم. واقع فرزندان فرهنگیان در هر کجا بدون محدودیت مکانی بتوانند فرزندان‌شان را ثبت نام کنند.
وی در رابطه با آزمون مدیران مدارس گفت:‌ ثبت نام آزمون انتصاب مدیران انجام شده و مشکلاتی ناشی از اختلال سامانه به وجود آمده که پیگیر رفع آن هستیم وهمچنین پیگیر رفع مشکل محدودیت سنی مدیران مدارس هستیم. مدیران کارآمد مشکلات مناطق را کم می کنند. مدیر کارآمد از هر جناحی که باشد باید مدیریت مدرسه را بر عهده بگیرد و نباید عملکرد سیاسی داشته باشد. مدیران لایق، سرمایه‌های آموزش و پرورش هستند و دقت در انتصاب آنها باعث تسهیل فعالیت های اداره کل و اداره مناطق نوزده گانه می شود.
فولادوند با اشاره به فلسفه پروژه مهر گفت: اساس کار بر استفاده از نیروهای خارج از آموزش و پرورش است. اینکه حدود ۱۵میلیون دانش آموز در یک روز تحصیل خود را آغاز می‌کنند یک موضوع ملی است. کارگروه های پروژه مهر کارهای خود را با دقت انجام داده اند و ما فقط سعی می‌کنیم مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنیم. امسال حدود ۸ هزار نیروی بازنشسته داریم و این یعنی تبدیل ۱۶۲ هزار حق التدریس در هفته به ۲۲۰ هزار ساعت حق التدریس که کار بزرگی است. پس باید در مدیریت نیروی انسانی کمک کنیم.
وی افزود: همچنین هم سنجی ها باید کنترل شوند از جمله در ثبت‌نام و باید تلاش کنیم کلاس بندی دقیق داشته باشیم و ساماندهی نیروی انسانی به خوبی انجام شود. هنر ما پیش بینی آمار و نزدیکی به واقعیت است.
فولادوند در رابطه با موضوع مهم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم گفت: در موضوع هدایت تحصیلی باید قبل از عید آموزش خانواده‌ها و اولیا آغاز می شد که متاسفانه کرونا مانع شد. در چند روز آینده اقدامات مهمی انجام می‌شود و این مهم از طریق شبکه پنج سیما به صورت سراسری برای همه دانش‌آموزان پایه نهم آموزش داده می‌شود. آنچه مهم است این است که مدیران مناطق تبلیغ خوبی داشته باشند تا همه دانش آموزان از این برنامه آگاهی پیدا کنند و دانش آموزانمان با آموزشی که می بینند انتخاب رشته خوبی داشته باشند.
وی در رابطه با سنجش دانش آموزان کلاس اولی گفت: امسال حدود ۱۰۴ هزار دانش‌آموز کلاس اولی داریم که قبل از ورود به مدرسه باید سنجش شوند. باید تلاش کنیم به حوزه مدارس تا پذیرش دانش آموزان کلاس اولی یک پذیرش تربیتی باشد. باید این دانش آموزان احساس آرامش کنند.
فولادوند در رابطه با موضوع توسعه و تجهیز مدارس بر تطابق با مر قانون تاکید کرد و گفت: مدیران نهایت دقت را داشته باشند تا مجوزها کامل گرفته شود.
فولادوند در رابطه با اهمیت فعالیت فرهنگیان در شبکه شاد گفت: باید مدیران مدارس ترغیب شوند که حتماً از شبکه شاد استفاده کنند. ارتباطات فرهنگیان در قالب گروه های ایجاد شده در شبکه شاد مهم است. این نوع ارتباطات باعث اطلاع رسانی های دقیق به خانواده می شود و مانع سانسور رسانه ها از جمله صدا و سیما می شود. در موضوع افزایش حقوق فرهنگیان شاهد بودیم که چطور صدا و سیما کوتاهی کرد و این موضوع مهم و اساسی را اطلاع رسانی نکرد. البته که هنوز با خواسته های اصلی و کامل فرهنگیان فاصله داریم، اما در این مورد کارهای مهمی انجام شده که باید اطلاع رسانی می شد. حالا اگر موضوعی نقطه ضعف آموزش و پرورش باشد، صدا و سیما آن را بسیار پررنگ جلوه می‌ دهد. همچنین از صداوسیما انتظار می‌رود آموزشی برای والدین جهت استفاده از فضای مجازی شبکه شاد که یک فضای سالم است، داشته باشد اما متاسفانه این مهم انجام نمی شود. در چهار ماه گذشته فرهنگیان بعد از کادر پزشکی کارآمدترین نیروهای جامعه بودند که صدا و سیما در مورد این فعالیت مهم معلمان انعکاس رسانه‌ای نداشت. اما خانواده ها شاهد تلاش بی وقفه آموزش و پرورش در ۴ ماه گذشته بودند. البته آموزش نیروها در این زمینه مهم است چون برخی از آنها هنوز اطلاعات دقیقی در مورد استفاده از فضای مجازی ندارند و باید آموزش ببینند. در این زمینه یکی از کارهای خوبی که در پیش است مدارس تابستانه است.
وی با اشاره به اینکه شبکه شاد ایراداتی دارد از فرهنگیان خواست درباره ایرادات این شبکه صحبت کنند و کمک کنند تا مشکلات این فضا برطرف شود تا برای سال تحصیلی پیش رو کاربردی تر از گذشته باشد.

فولادوند با اشاره به راهکارهای پیشنهاد شده در رابطه با کمبود نیروی انسانی به مناطق گفت: ۲۷ پیشنهاد به مناطق داده شده که بهترین آن پیشنهاد تمام وقت شدن معلمان است. در واقع معلم با ۶ ساعت اضافه تر سرکلاس آمدن ۱۷ درصد افزایش حقوق دارد. همچنین این مهم در حکم بازنشستگی شان اثر دارد که باید فرهنگیان مطلع شوند.
وی برتهیه آیین نامه فضای مجازی برای فرهنگیان تاکید کرد تا از فرسایشی شدن نیروهای انسانی جلوگیری شود. همچنین بر استمرار بازنشستگان در فعالیتی که دارند تأکید کرد و گفت: باید به آنها بگوییم که مملکت به آنها نیاز دارد و حتی شده با تکریم از آنها خواسته شود که به آموزش و پرورش کمک کنند.
در نهایت فولادوند با تاکید بر آسیب شناسی فعالیت های آموزش و پرورش شهر تهران در سال گذشته و باز بودن سامانه شکایات از مناطق خواست که به صورت روزانه به شکایت مردم رسیدگی کنند و به آنها پاسخ دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار