در گفت وگوی پانا با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

آرگون:‌ دارایی‌های راکد در طرح‌های نیمه تمام دولتی باید مولد شوند

بیش از چند صدهزار میلیارد تومان طرح صنعتی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد

تهران ( پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دارایی‌های راکد در طرح‌های نیمه تمام به ویژه در پروژه‌های همگن باید با هم تجمیع شوند و با عرضه اولیه سرمایه شرکت‌ها را افزایش داده و با اتمام به بهره‌برداری رساند. با شروع به کار پروژه هم اشتغال رونق می‌گیرد و هم صادرات انجام می‌شود به عبارت دیگر دارایی‌های راکد مولد می‌شوند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
آرگون:‌ دارایی‌های راکد در طرح‌های نیمه تمام دولتی باید مولد شوند

عباس آرگون در گفت وگو با پانا اظهار کرد: « یکی از مباحث مهم در اقتصاد نظام تامین مالی است. در سال جاری استقبال از بازار سرمایه مناسب بوده است واین بازار با رشد مناسبی همراه شده که فرصت مناسبی است تا تدابیری اندیشیده شود تا اقبال به بازار سرمایه به سمت بخش‌های مولد و تولیدی کشورهدایت شود.»

وی افزود:‌ « صرف فروش و خرید سهام در بازار بورس به نفع اقتصاد نخواهد بود بلکه باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوان شرکت‌های بیشتری در بازار عرضه شوند و از طریق حق تقدم و افزایش سرمایه وضع شرکت‌ها را بهبود داد. خرید و فروش سهام باید به گونه‌ای باشد که نقدینگی وارد تولید شود.»

آرگون خاطرنشان کرد: « اگر رونق بازار سهام تنها به نقدشوندگی کمک کند چندان برای وضعیت تولید کشور مناسب نخواهد بود و باید شرایطی را فراهم کرد که نقدینگی وارد تولید شود.»

ارگون تصریح کرد:‌ «نقدینگی حاصل از فروش سهام باید وارد بنگاه شود و البته روش هایی دارد که افزایش سرمایه یکی از آنها است؛اگر سرمایه شرکت واحد مشخصی باشد به جای ارایه تسهیلات از بانک‌ها از نقدینگی مردم برای افزایش سرمایه استفاده می‌کند و اینجاست که پول وارد بخش مولد یک شرکت می‌شود. به عبارت دیگر تنها خرید و فروش سهام تفاوتی برای بنگاه اقتصادی نخواهد داشت.»

وی تصریح کرد: « رشد شاخص هیچ تاثیری بر تامین مالی بنگاه‌هایی که قیمت انها بالا رفته است ندارد. پول باید وارد بخش‌هایی شود که می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد تا تولید و صادرات افزایش یابد و بتواند مفید به حال تولید باشد.»

بورس و وزارت اقتصاد وظیفه دارند منابع حاصل از بورس رابه سمت تولید کانالیزه کنند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد:‌ «سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی این هستند که رونق بازار سهام را به سمت بهبود تولید کانالیزه کنند. در نشست هیات نمایندگان یکی از پیشنهادات من به وزیر اقتصاد این بود که طرح‌های نیمه تمام دولتی مشخص شوند و به این دلیل که دولت بودجه‌ای برای اتمام آنها ندارد، نقدینگی را به سمت تکمیل این طرح‌های نیمه تمام هدایت کند.»

وی افزود:‌ « براساس این پیشنهاد، دارایی‌های راکد در طرح‌های نیمه تمام به ویژه در پروژه‌های همگن باید با هم تجمیع شوند و با عرضه اولیه سرمایه شرکت را افزایش داد و با اتمام به بهره‌برداری رساند. با شروع به کار پروژه هم اشتغال رونق می‌گیرد و هم صادرات انجام می‌شود به عبارت دیگر دارایی راکد مولد می‌شوند.»

آرگون خاطرنشان کرد:‌ «عرضه سهام شرکت‌ها باید از طریق حق تقدم صورت گیرد و فروش سهام با افزایش سرمایه شرکت‌ها به بخش‌های مولد هدایت شود تا شرکت‌ها بتوانند طرح‌های اتی خود را به اتمام برسانند.»

بیش از چند صد هزار میلیارد تومان طرح صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد

وی عنوان کرد:‌ « بیش از چند صد هزار میلیارد تومان طرح صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد که می‌تواند با استفاده از این راهکار به اتمام برسد چون منابع درآمدی دولت تنها صرف هزینه‌های جاری را می‌دهد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد:‌ « بخشی از طرح‌های نیمه تمام قابلیت آن را دارند که با استفاده از شیوه تامین مالی در بورس به اتمام برسند و حتی بهبودهای کوچک نیز می‌توانند اثرات مفیدی در اقتصاد داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار