در گفت وگوی پانا با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

گسترش چتر مالیاتی؛ راهکاری برای جبران بخشی از کسری بودجه 99

تهران ( پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت باید درحوزه‌ مالیات باید چتر مالیاتی را گسترش دهد و علاوه بر بخش‌های شفاف اقتصاد که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند سایر بخشها نیز مشمول پرداخت مالیات شوند.

کد مطلب: ۱۰۹۱۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
گسترش  چتر مالیاتی؛ راهکاری برای جبران بخشی از کسری بودجه 99

کسری بودجه احتمالی در بودجه 99 اکنون به یقین و واقعیت بدل شده است. اعلام حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در حالی اتفاق می‌افتد که در زمان تصویب بودجه ۱۳۹۹ مسئولان مربوطه تأکید داشتند ارقام تضمین شده و قابل تحقق است. اما کاهش فروش نفت و شیوع کرونا و به دنبال آن کاهش درآمدهای مالیاتی ناشی از وضع بد کسب و کارها شرایط مبهم‌تری را پیش روی بودجه 99 قرار داده است؛ وضعیتی که به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با گسترش چتر مالیاتی و ایجاد عدالت مالیاتی تاحدودی قابل ترمیم است.

در لایحه بودجه سقف منابع عمومی دولت از سه بخش درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی ۴۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد، اما در زمان تصویب به ۵۷۱ هزار میلیارد تومان رسید. در بخش درآمدها ۲۸۸.۷ هزار میلیارد تومان عمدتا مالیات و البته سایر درآمدها، در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش نفت و فرآورده‌های آن و ۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری اموال منقول و غیرمنقول و در واگذاری دارایی مالی شامل واگذاری سهام یا انتشار اوراق دولتی با ۱۷۶ هزار میلیارد تومان وجود دارد که در همان زمان تصویب منتقدان تاکید داشتند درآمد نفتی و درآمد ناشی از فروش اموال دولتی خوش‌بینانه بوده و دولت را با کسری مواجه می‌کند.

وزیر اقتصاد به تازه‌گی اعلام کرده است کسری بودجه حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است و راهکار ارائه شده از سوی وی به نوعی مشروط است؛ به طوری که گفته اگر بتوانیم درآمدهای جدیدی را به وجود آورده و با یک اصلاح ساختار برخی هزینه‌ها را کاهش دهیم می‌توان کسری بودجه را به شکل قابل توجهی پایین آورد. بنابراین اگر دولت نتواند درآمد جدید و یا اصلاح ساختار در فرصت باقی مانده داشته باشد به طور حتم کسری قابل توجهی در انتظار کشور خواهد بود.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با پانا گفت:‌ « شرایط تحریمی کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و کرونا و تبعات ناشی از آن نیز به کشور تحمیل شده است، بنابراین باید امور را با همدلی پیش برد. اگر بنگاه اقتصادی مشکل دارد مشکل آنها مشکل دولت هم هست و بالعکس. بنابراین باید نگاه سیستمی و همه جانبه وجود داشته باشد و با همدلی حرکت کرد.»

وی تاکید کرد:‌ « کشور باید از ظرفیتها و مزیت‌های اقتصادی به نحو احسن استفاده کند و با استفاده از همسایگی با 15 کشور همسایه به تعامل همه جانبه با آنها و افزایش صادرات اقدام کرد.»

ضرورت کاهش هزینه‌های غیرضرور

ارگون عنوان کرد:‌ « دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهد و زمینه صادرات غیرنفتی به 15 کشور همسایه را فراهم کند. همچنین درحوزه‌ مالیات نیز باید چتر مالیاتی را گسترش دهد و علاوه بر بخش‌های شفاف اقتصاد که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند سایر بخشها نیز مشمول پرداخت مالیات شوند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر بحث ضرورت آمایش سرزمینی اظهار کرد: « طبیعی است که توسعه باید به صورت متوازن در کشور دنبال شود و باید صدور مجوزها در بخشی از مناطق کشور را محدود و زمنینه تولید را در سایر نقاط کشور فراهم کرد.»

ضرورت ایجاد انظباط مالی در دولت

وی تصریح کرد:‌ «انضباط مالی در کشور باید گسترش یابد و درحوزه ‌های مالی مختلف نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی با توجه به شرایط خاص کنونی کشور هستیم که به طور قطع نیازمند همراهی و همدلی میان دستگاهی و وزارتخانه‌ای است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار