مهم ترین اتفاق نجومی سال در انقلاب تابستانی

تهران(پانا) _ خورشید گرفتگی حلقوی اول تیر ماه مهم ترین اتفاق نجومی سال جاری است که تا 13 سال دیگر شاهد خورشید گرفتگی به این شکل نخواهیم بود. 

کد مطلب: ۱۰۹۱۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مهم ترین اتفاق نجومی سال در انقلاب تابستانی

خورشید گرفتگی یا کسوف زمانی رخ می دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد. اگر مدار ماه به دور زمین و مدار زمین به دور خورشید هم صفحه بودند، هر ماه شاهد یک خورشید گرفتگی بودیم اما به علت انحراف ۵ درجه ای این دو مدار، به طور معمول سالیانه ۲ بار خورشید گرفتگی روی می دهد و به علت کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین، در هر کسوف درصد کمی از ساکنان کره زمین شانس دیدن خورشید گرفتگی را پیدا می‌کنند.

اگرچه بیش از ۲۰ سال است که در مرزهای کشورمان یک کسوف کلی ندیده‌ایم، اما آن‌قدر خوش‌شانس هستیم که در کمتر از شش ماه، دو کسوف جزئی عمیق را تجربه کنیم. با محمد حسین طالع زاده، محقق اخترفیزیک و مدرس نجوم درباره این کسوف کم نظیر گفتگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.

طالع زاده درباره این اتفاق نجومی گفت: پس از کسوف جزئی پنجم دی ۹۸، این بار در روز اول تیر ۹۹ شاهد کسوف جزئی زیبایی خواهیم بود که تا سالیان سال در ایران تکرار نخواهد شد. البته این کسوف در کشورهایی مثل یمن، عمان، اتیوپی و ‌‌‌... به صورت حلقوی دیده می‌شود. در فاصله ۶۰ کیلومتری از ساحل پسابندر، در میان آب‌های دریای عمان نیز می‌توان گرفت حلقوی را رصد کرد. در سواحل جنوب شرق ایران با ۹۷.۴ درصد شاهد بیشترین درصد گرفت هستیم اما با توجه به وضعیت قرمز به علت شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان، توصیه می کنیم که به این شهرها سفر نکنید.

او درباره مدت زمان کسوف توضیح داد: در تمام مناطق ایران، گرفت جزئی از ابتدا تا انتها قابل رویت است. حدودا از ساعت ۹ صبح گرفت آغاز می شود، حدود ساعت ۱۰ بیشترین درصد گرفت جزئی را شاهد خواهیم بود و در حوالی ساعت ۱۱ و نیم، گرفت به پایان می رسد. در شمال غرب ایران گرفت حدود دو ساعت و در جنوب غرب ایران حدود ۳ ساعت طول خواهد کشید.

طالع زاده برای رصد این کسوف چند توصیه داشت: برای دیدن این گرفت، با تلسکوپ و یا چشمان غیرمسلح، حتما باید از فیلترهای مخصوص استفاده کنید تا به چشمان‌تان آسیبی نرسد. این فیلترها با قیمتی ارزان از فروشگاه‌های معتبر قابل تهیه‌اند. درصورتی که به فیلتر استاندارد دسترسی نداشتید، از روی هم قرار دادن دو فیلتر جوشکاری شماره ۹ بهره ببرید. به کمک یک دوربین دوچشمی کوچک یا تلسکوپ هم می‌توانیم خورشید گرفتگی را با بزرگنمایی رصد کنیم، البته با فیلترهای مخصوص مثل فیلترهای شیشه‌ای و فیلم محافظ رصد خورشید که به نام فیلتر مایلار هم شناخته می‌شود. حواستان باشد که فیلتر باید حتما در مقابل دهانه ابزار رصدی شما قرار بگیرد. از پشت تلسکوپ یا دوربین بدون فیلتر حتی با عینک مخصوص هم نمی‌شود به خورشید نگاه کرد چون عینک و چشم ما هر دو باهم می‌سوزند.

وی درباره خورشید گرفتگی بعدی گفت: گرفت بعدی که از ایران قابل رویت باشد، یک گرفت جزئی ۶۰ درصد است که در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۱ رخ می‌دهد. بعد از آن هم تا ۵ سال هیچ خورشید گرفتگی ای در ایران قابل رویت نیست و در ۱۱ امرداد ۱۴۰۶ باز هم شاهد یک گرفت جزئی خواهیم بود. اما اگر به دنبال یک خورشید گرفتگی کامل در ایران هستید باید تا ۱۳ سال دیگر صبر کنید و ۳۰ اسفند ۱۴۱۲ به نظاره کسوف کامل در شیراز بنشینید. اما در مورد رصد خورشید گرفتگی حلقوی در ایران، اوضاع پیچیده تر است. خورشید گرفتگی حلقوی که از ایران قابل رویت باشد در تاریخ ۲ امرداد ۱۴۷۲ رخ خواهد داد اما خوشبختانه از اکثر شهرهای ایران قابل رویت است.

در نتیجه و با این اوصاف خورشید گرفتگی صبح روز یکشنبه ۱ تیر را به هیچ وجه از دست ندهید.

*مینو سادات آقائی نژاد، خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار