سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان :

مردان بیشتر از زنان مبتلا به بیماری کرونا می شوند

رشت ( پانا) -  سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان و ... از دلایل افزایش ابتلای مردان نسبت به زنان به بیماری کرونا است.

کد مطلب: ۱۰۹۰۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مردان بیشتر از زنان مبتلا به بیماری کرونا می شوند

به گزارش ایسنا، آبتین حیدرزاده با بیان اینکه از ۲۶خرداد تا اول تیر ماه به عنوان هفته جهانی سلامت مردان نام گذاری شده است، اظهار کرد: از آنجا که امسال به دلیل شدت ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ در مردان، شعار این هفته در سطح بین المللی «برای کووید ۱۹ اقدام کنید» در نظر گرفته شده، مناسبت مذکور فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه مردان، سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و صنوف مختلف در خصوص کووید ۱۹ به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه می‌تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش داشته و در مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می‌شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت که سبب می‌شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک و دستکش اقدام کنند، از دلایل ابتلای بیشتر مردان نسبت به سایر افراد به کووید ۱۹ است.

وی وجود بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی (فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) بیشتر در مردان نسبت به زنان و همینطور رفتارهای ناسالم مردان مانند بی تحرکی، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات را از دیگر عوامل مهم و مؤثر در این تفاوت دانست و گفت: لازم است بدانیم هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به همراه فعالیت فیزیکی مناسب به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی‌کند.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: اگر چه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می‌کنند یا ابتلا به کرونا در آن‌ها منجر به مرگ می‌شود، در سال‌های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار