تروئیکای اروپا: کلیدزدن سازوکار حل اختلاف در برجام از روی حسن نیت بود

تهران (پانا) - سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند اقدام آن‌ها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از روی حسن نیت بوده است.

کد مطلب: ۱۰۹۰۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تروئیکای اروپا: کلیدزدن سازوکار حل اختلاف در برجام از روی حسن نیت بود

سه کشور اروپایی امروز سه‌شنبه بیانیه‌ای با موضوع ادعایی «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر کردند. کشورهای اروپایی در این بیانیه مدعی شده‌اند که اقدام آن‌ها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از سر حسن نیت بوده است.

در آغاز این بیانیه مشترک آمده است: «فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مایلند از جدیدترین گزارش مدیرکل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] (GOV/2020/26) و معاون مدیر کل بابت برگزاری "نشست توجیهی فنی" تشکر کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت انجام مأموریت خود برای راستی‌آزمایی اجرای برجام توسط ایران با بی‌طرفی و حرفه‌‌ای‌گری تقدیر می‌کنیم. برای رویکردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام کارش پیش گرفته ارزش زیادی قائلیم و از گزارش‌های منظم و عینی آژانس استقبال می‌کنیم.»

سه کشور اروپایی در ادامه ضمن متهم کردن ایران به «نقض» برجام مدعی شده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند: «به عنوان طرف‌های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می‌شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.»

تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند اقدام آن‌ها در کلیدزدن مکانیسم موسوم به «ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام» از روی حسن نیت بوده است.

در این بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپا با توجه به انجام اقدامات مغایر با برجام توسط ایران روز ۱۴ ژانویه "مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام" را فعال کرد. ما این کار را از سر حسن نیت و به امید یافتن راهی برای یافتن راهی دیپلماتیک جهت حرکت رو به جلو، در حین حفظ توافق انجام دادیم.»

کشورهای اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ما به صراحت گفته‌ایم که هدف کلی ما یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به پایبندی [به توافق] است و این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل نبود. ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در برجام ترغیب می‌کنیم.»

با آنکه کشورهای اروپایی برای اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران از عبارت «نقض» استفاده کرده‌اند درباره اقدام واشنگتن که با نقض برجام از آن خارج شده عبارت «خروج» را به کار برده‌اند. کشورهای اروپایی البته از «خروج آمریکا از برجام» ابراز تأسف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما در ابراز تأسف و نگرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام و من‌جمله عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های منع اشاعه که از بخش‌های کلیدی برجام بوده و به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده همواره صراحت داشته‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار