در گفت‌وگو با پانا عنوان شد

چگونگی آموزش به «کودکان کار» و «بازمانده از تحصیل»

معاون وزیر: ایجاد فرصت برابر آموزشی، توانمندسازی کودکان بیسواد و بازمانده از تحصیل مورد توجه آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به جزئیات اجرای تفاهم نامه همکاری این سازمان با معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۰۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی آموزش به  «کودکان کار» و «بازمانده از تحصیل»

شیوع ویروس کرونا این روزها زندگی افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است، به ناچار عده‌ای را خانه نشین کرده و برخی نیز مجبور به تغییر سبک زندگی خود شده‌اند اما در این بین هستند عده‌ای که بیش از دیگران در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، آنها که آسیب، فقر و تنگدستی همزاد همیشگی‌شان است.

سخن از کودکان کار است همان‌ها که کودکی‌شان به تاراج می‌رود تا لقمه نانی شود برای سفره کوچک خانواده‌شان، همان‌ها که سر چهارراه‌ها یا کنار سطل‌های زباله می‌بینیمشان و بی تفاوت از کنارشان می‌گذریم غافل از آنکه یک روز این بی تفاوتی دامان خودمان را خواهد گرفت.

تردیدی نیست که مهمترین سرمایه‌های ملی هر جامعه، کودکان آن است و به همین دلیل چگونگی مراحل رشد و پختگی طرز فکر کودک در سنین مختلف تاثیر قاطعی بر آینده آن جامعه دارد. امروزه نیز قوانین مختلف ملی و بین‌المللی ضرورت توجه به حقوق و نیازهای کودکان را به رسمیت شناخته و بر آن تاکید کرده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت سازمان نهضت سوادآموزی برای آموزش این کودکان تفاهم نامه‌ای را با معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا کرد ؛ شاپور محمدزاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به جزئیات این تفاهم نامه همکاری مشترک گفت: آموزش به عنوان حقوق اساسی انسان‌ها ضرورتی برای تحقق عدالت آموزشی، ابزاری برای توسعه انسانی و کاهش فقر و محدودیت قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای اصل سوم و سی‌ام قانون اساسی برای دسترسی تمام شهروندان با آموزش عمومی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها برای ارائه خدمات سوادآموزی این تفاهم نامه بین این دو سازمان منعقد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه موضوع این تفاهم نامه آموزش کودکان بازمانده از تحصیل است گفت: این کودکان شامل سه گروه کودکان بازمانده از تحصیل فقیر و بیمار، کودکان بازمانده از تحصیل معلولان جسمی آموزش پذیر و کودکان کار خیابانی ایرانی و غیر ایرانی می‌شود.

محمدزاده هدف از انعقاد این تفاهم نامه را ایجاد فرصت برابر آموزشی، توانمندسازی کودکان بیسواد و بازمانده از تحصیل در معرض آسیب و انسداد مبادی ورودی بی سوادی دانست.

وی تعهدات سازمان نهضت سوادآموزی را در این تفاهم نامه اینطور بیان کرد که تهیه شیوه نامه اجرایی سواد آموزی کودکان بازمانده از تحصیل در معرض آسیب و ابلاغ به استان‌ها، ثبت‌نام و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در دوره‌های سوادآموزی، تامین کتب و ملزومات آموزش مورد نیاز و صدور گواهی قبولی برای افراد قبول شده، مشارکت در تامین هزینه‌های اجرای طرح کودکان بازمانده از تحصیل در معرض آسیب، ارائه گزارش از روند اجرایی و میزان حضور مخاطبان در دوره‌های آموزشی از جمله تعهدات سازمان نهضت سوادآموزی در این تفاهم نامه است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مدت این تفاهم‌نامه را سه سال عنوان کرد که بین سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار