در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای؛

ظریف خواستار از سرگیری صادرات گاز به ترکیه شد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه در دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت از سرگیری صادرات گاز و تعمیر و بازسازی‌ بخش آسیب‌دیده خط لوله گاز تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ظریف خواستار از سرگیری صادرات گاز به ترکیه شد

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف که در راس هیاتی به ترکیه سفر کرده است، روز دوشنبه در دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود با ابراز همبستگی و حمایت در مبارزه با پاندمی کرونا و تبعات آن، در زمینه بررسی راه‌های جبران کاهش تجارت میان دو کشور در چهار ماه گذشته بدلیل مقررات محدودکننده کرونا نیز با همتای خود تبادل‌نظر کرد.

وزیر امور خارجه همچنین در این دیدار بر ضرورت از سرگیری صادرات گاز و تعمیر و بازسازی‌ بخش آسیب‌دیده خط لوله گاز تاکید کرد.

توافق برای برگزاری اجلاس سران آستانه بصورت مجازی در هفته‌های پیش‌رو و سپس برگزاری اجلاس حضوری در تهران در اولین فرصت ممکن، مسائل سوریه، یمن، لیبی و مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در دو دور گفت‌وگوی انجام شده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دو دور گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک عنوان کرد: «درباره همکاری در زمینه انرژی و گاز صحبت کردیم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود.»

وی با بیان اینکه درباره مباحث دیگر مربوط به روابط دوجانبه گفت‌وگو کردیم، همچنین افزود: «‌با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی مسیر را ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه بیان کرد: «در مسائل منطقه‌ای همکاری‌های بسیار خوبی در روند آستانه درباره سوریه داشتیم و این همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم و استقبال می‌کنیم که ایران در آینده نزدیک میزبان سران مجازی روند آستانه باشد و بعد اجلاس حضوری را در ایران برگزار کنیم به محض اینکه شرایط اجازه دهد.»

ظریف همچنین گفت: «درباره یمن و ضرورت پایان دادن به وضعیت اسفبار مردم یمن و پایان دادن به جنگ که ایران و ترکیه بر یک راه‌حل صلح آمیز تأکید داشتند. در لیبی ضرورت احترام به حاکمیت لیبی و رعایت مقررات را بحث کردیم. دو کشور دیدگاه‌های مشترکی درباره لیبی دارند و امیدواریم رنج مردم لیبی پایان یابد.»

وی گفت: «گفت‌وگوهای بین ما و ترکیه به نفع همه است و نیاز داریم این گفت‌وگوها را در سطوح منطقه‌ای با همسایگان گسترش دهیم که کشورهای این منطقه در مبارزه با بی‌ثباتی و افراطی‌گری با هم همکاری کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار