امسال برای ثبت‌نام فرزندتان در مدرسه غیردولتی، چه مبلغی باید بپردازید؟

تهران (پانا) - موضوع تعیین شهریه مدارس غیردولتی و افزایش سالیانه آن یکی از اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش است که هرسال از آغاز تابستان تا شروع سال جدید تحصیلی در مهرماه بحث داغ محافل حوزه تعلیم و تربیت کشور به شمار می‌رود‌.

کد مطلب: ۱۰۹۰۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
امسال برای ثبت‌نام فرزندتان در مدرسه غیردولتی، چه مبلغی باید بپردازید؟

این روزها در تازه‌ترین جلسه کارگروه تنظیم بازار موضوع تعیین شهریه مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی و پرورشی برای سال تحصیلی 1400 - 1399 مقرر شد تعیین شهریه مدارس غیردولتی با افزایش حداقل 15 و حداکثر 30 درصد نسبت به نرخ‌های مورد عمل فعلی اجرایی شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه در الگوی شهریه نحوه و چگونگی برگزاری کلاس‌ها تاثیرگذار است، گفت: «شهریه فعلی با توجه به شهریه ثابت و فوق برنامه آموزشی تعیین می‌شود و شهریه خدمات غیر آموزشی از قبیل غذا، سرویس و اردو به زمان بازگشایی مدارس موکول خواهد شد.»

کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری

زینی‌وند در پاسخ به این پرسش که این الگوی شهریه بر مبنای تشکیل کلاس‌های حضوری محاسبه شده است یا غیرحضوری؟ بیان کرد: «شهریه مدارس در شرایط فعلی مبتنی بر حضور دانش‌آموزان تعیین می‌شود و طبق آیتم‌های الگوی سال گذشته خواهد بود.»

بالاترین نرخ شهریه در مدارس کشور چقدر است؟

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در نشست خبری اخیر خود درباره وضعیت شهریه‌‌های مدارس در سال جدید تحصیلی گفت: «امسال میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد است. حداقل افزایش ۱۵ درصد و حداکثر آن ۳۰ درصد است. یعنی باکیفیت‌ترین مدرسه ۳۰ درصد افزایش شهریه داشته است.»

وی درباره شهریه در دوره‌های تحصیلی نیز گفت: «بالاترین نرخ شهریه در مدارس ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.»

۱۳ آیتم در الگوی شهریه وجود دارد که ۹ مورد از طریق سامانه‌ها احصا می‌شوند و برای سایر آیتم‌ها، کف و سقفی درنظر گرفته شده است که اجاره بهای ساختمان مدرسه از این جمله است. نوع ساختمان مدارس و مبلغ اجاره ساختمان، امکانات مدرسه و حتی بیمه تامین اجتماعی و حقوق معلمان مدرسه در تعیین نرخ شهریه تاثیرگذار است.

الگوی شهریه بر چه اساسی تعیین می‌شود

آیتم‌های متعددی در تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی موثر است که شامل مجموعه‌ای از خدمات آموزشی و پرورشی مدارس اعم از برنامه درسی رسمی و فوق برنامه است. ۱۳ آیتم در الگوی شهریه وجود دارد که ۹ مورد از طریق سامانه‌ها احصا می‌شوند و برای سایر آیتم‌ها، کف و سقفی درنظر گرفته شده است که اجاره بهای ساختمان مدرسه از این جمله است. نوع ساختمان مدارس و مبلغ اجاره ساختمان، امکانات مدرسه و حتی بیمه تامین اجتماعی و حقوق معلمان مدرسه در تعیین نرخ شهریه تاثیرگذار است.

زینی‌وند درباره دخالت‌های سلیقه‌ای در تعیین شهریه مدارس گفته است: «سعی کردیم از دخالت سلیقه افراد و اشخاص در تعیین الگوهای شهریه در مناطق جلوگیری کنیم و از سامانه‌هایی مانند سناد و سازمان تامین اجتماعی در تعیین ملاک‌های تعیین شهریه بهره گرفتیم.»

وی افزود: «امسال ۱۳۸ هزار نیروی بیمه‌شده در مدارس غیردولتی گزارش شد که بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده و استفاده از سامانه‌ها و حساسیت ما در احقاق حقوق معلمان در این مورد بسیار اثرگذار بوده است.»

بازگشت شهریه در سال کرونایی

امسال بعد از بحران کرونا و تعطیلی مدارس، همه مدارس غیردولتی ملزم شدند هزینه فعالیت فوق برنامه غیرآموزشی را که در ایام کرونا اجرایی نشد، به خانواده‌ها برگردانند یا بابت شهریه سال آینده محاسبه کنند. همچنین موسسان موظف شدند حقوق معلمان را نیز به طور کامل پرداخت کنند و با موارد تخلف نیز برخورد شده است.

مدارس گران‌فروش و نحوه برخورد قانونی

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در سال گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ مدرسه که شهریه غیرمتعارف گرفته بودند شناسایی شدند که تعدادی از آنها تذکر و برخورد گرفتند و اخیرا ۷ مدرسه که جز مدارس برند هم هستند از طریق شورای نظارت تهران لغو مجوز شدند.

زینی‌وند گفت: «برای بازگشت شهریه باید مهلتی در اختیار مدارس قرار گیرد و شورای نظارت بر مدارس بسیار سختگیرانه با این مدارس برخورد می‌کند که حتی ممکن است منجر به لغو مجوز شود. امسال ما در برخورد با مدارس متخلف با کسی تعارف نداریم و ممکن است تخلف از الگوی شهریه به قیمت لغو مجوز مدرسه تمام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار