شجاع خلیل‌زاده: یکی از پرسپولیسی‌ها گفت هرچه زودتر از ایران برو

تهران (پانا) - مدافع پرسپولیس درباره آخرین حواشی این تیم و خودش نکاتی را بیان کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
شجاع خلیل‌زاده: یکی از پرسپولیسی‌ها گفت هرچه زودتر از ایران برو

به جرأت یکی از خوش‌مصاحبه‌ترین فوتبالیست‌های حال حاضر فوتبال ایران شجاع خلیل‌زاده است. مدافع شمالی پرسپولیس جدا از توانایی‌های فنی همیشه خیلی رک و بی‌پرده حرف می‌زند، به همین دلیل مصاحبه‌هایش جذاب می‌شود. دیروز هم وقتی برای گرفتن مصاحبه درخصوص وضعیت پرسپولیس و آغاز لیگ به شجاع زنگ زدیم، مثل همیشه با حوصله پاسخگو بود. آخرین صحبت‌های شماره ۳ پرسپولیسی‌ها و البته بیشتر درددل او با خبرورزشی را در ادامه می‌خوانید:

اوضاع پرسپولیس در آستانه شروع لیگ چطور است؟
خدا را شکر همه چیز خوب است. در این مدت تمرینات فوق‌العاده‌ای پشت سر گذاشتیم و بچه‌ها هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی شرایط خوبی دارند و این موضوع خیلی امیدوارکننده است.

آن‌طور که شنیدیم گل‌محمدی در آغاز تمرینات از وضعیت بدنی بچه‌ها سورپرایز شده، درست است؟
بله، دقیقاً همین‌طور است. خب بازیکنان ما کاملاً حرفه‌ای هستند و شرایط را کاملاً درک می‌کنند. در دوران قرنطینه همه بچه‌ها به صورت منظم و هر روز تمرینات خوبی پشت سر گذاشتند و به همین دلیل آمادگی خوبی دارند. ضمن اینکه واقعاً ما در این مدت که از فوتبال دور و در خانه قرنطینه بودیم، هوای خورد و خوراک خودمان را داشتیم تا چاق نشویم که نتیجه‌اش را در حال حاضر می‌بینیم.

در این مدت دو دیدار دوستانه هم برگزار کردید. این بازی‌ها چطور بود؟
خب ما مدت‌ها از شرایط مسابقه دور بودیم و نیاز داشتیم با انجام چند دیدار دوستانه به شرایط ایده‌آل و هماهنگی لازم برسیم. خدا را شکر هم مقابل سایپا و هم گل‌گهر نمایش خوبی داشتیم و قطعاً تا مدت زمان باقی‌مانده تا شروع لیگ از این هم بهتر می‌شویم.

در بازی با گل‌گهر یک درگیری هم با منشا داشتی.
منشا دوست خوبم است و درگیری در فوتبال طبیعی است و از این اتفاق‌ها در زمین می‌افتد. این برخورد‌ها کاملاً فوتبالی بوده و چیز خاصی نبود.

با وجود اعلام برنامه مسابقات هنوز بعضی‌ها مخالف برگزاری بازی‌های لیگ برتر هستند.
به نظرم دیگر این مسئله لوث شده و حرف زدن در این مورد بی‌فایده است. ما از اول گفتیم تابع دستور مقامات بالاتر هستیم و الان هم خدا را شکر می‌خواهند لیگ را برگزار کنند و ما هم از آن استقبال می‌کنیم. واقعاً از بعضی مصاحبه‌ها خنده‌ام می‌گیرد و آدم می‌ماند چه جوابی به آن‌ها بدهد. نمی‌دانم شاید بعضی از بازیکنان خودشان را از مسی و رونالدو بزرگ‌تر می‌دانند که حرف از تعطیلی لیگ می‌زنند. یا شاید برخی از فوتبالیست‌ها از قبل پول‌شان را کاملاً گرفتند که با مدیرعامل‌شان همدست شدند و می‌گویند لیگ برگزار نشود! آقایانی که می‌گفتند بعد از کرونا فوتبال دیبالا تمام می‌شود و یک فوتبالیست اگر کرونا بگیرد باید خانه‌نشین شود، حتماً دیدند در بازی میلان و یوونتوس، دیبالا مثل آهو می‌دوید و حتی به نظرم بهتر از قبل بازی می‌کرد. واقعاً دیگر دوران این حرف‌ها تمام شده و مردم به این چیز‌ها توجه نمی‌کنند. در اینکه همه باید رعایت کنند و این بیماری را جدی بگیرند، شکی نیست، ولی در کشور ما همه جا باز است و همه مردم سر کارشان می‌روند، چرا باید با این اوصاف فوتبال تعطیل باشد؟ مگر ما فوتبالیست‌ها شغل و منبع درآمد دیگری داریم که بنشینیم در خانه و کاری نکنیم؟ باز هم می‌گویم شاید این عده از بازیکنانی که صحبت از تعطیلی فوتبال می‌کنند، نیاز مالی ندارند و پول‌شان تا پایان فصل را جلوتر گرفتند. با همه این حرف‌ها امیدوارم بازی‌ها بدون مشکل برگزار شود و همه از فوتبال لذت ببرند.

در این مدت اکثر پرسپولیسی‌ها با قاطعیت حرف از قهرمانی می‌زدند. به نظرت این نشان‌دهنده غرور نیست؟
نه اصلاً مغرور نشدیم و نمی‌شویم. ما از ابتدای فصل و قبل از اینکه بازی‌ها شروع شود، حرف از قهرمانی می‌زدیم و با هدف گرفتن جام بازی‌ها را آغاز کردیم. این تفکر قهرمانی در تیم ما جا افتاده و همه در پرسپولیس فقط به قهرمانی فکر می‌کنند. طرز فکر ما طوری است که با چیزی جز قهرمانی راضی نمی‌شویم و به نظرم این موضوع فوق‌العاده است. ما اول فصل که چند باخت آوردیم و از صدر جدول دور شدیم، باز هم حرف از قهرمانی و گرفتن جام می‌زدیم، آیا آن موقع هم غرور داشتیم؟ ما در پرسپولیس همه پشت هم هستیم و به هم روحیه می‌دهیم حتی اگر در یک یا چند بازی شکست بخوریم. بگذارید خیال هواداران و شما را راحت کنم، امکان ندارد در این ۹ دیدار باقی‌مانده تیمی را دست کم بگیریم، چون آنقدر حرفه‌ای هستیم که می‌دانیم بازی مقابل تیم‌های رده پایین جدول هم به اندازه تیم‌های مدعی سخت و دشوار است. می‌دانیم در نیم‌فصل دوم امتیاز گرفتن سخت‌تر است. هر بازی برای ما حکم یک فینال را دارد و شک نکنید در همه بازی‌ها با قدرت و جدیت زیادی بازی خواهیم کرد. از نظر من هیچ دیدار آسانی برای ما در لیگ وجود ندارد، چون همه تیم‌ها با چند برابر قدرت اصلی‌شان مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرند.

اگر شما در این فصل قهرمان شوید، چهارمین قهرمانی پی‌درپی پرسپولیس حساب می‌شود که به اصطلاح می‌گویند پوکر کردید. می‌دانی اگر برای پنجمین بار پشت سر هم قهرمان شوید، به آن چه می‌گویند؟
نه، نمی‌دانم، ولی برایم جالب شد. خودت می‌دانی؟

به پنجمین قهرمانی پشت سر هم می‌گویند GLUT (گلات) قهرمانی.
آقا این اسمش سخت است و باید چند بار با من کار کنی تا خوب یاد بگیرم، ولی به امید خدا بعد از پوکر قهرمانی از ابتدای فصل آینده به فکر GLUT قهرمانی خواهیم بود و این لغت را وارد فوتبال ایران می‌کنیم، چون تا به حال هیچ تیمی در لیگ ایران نتوانسته پوکر کند چه برسد به GLUT قهرمانی!

طی چند روز اخیر خبر ناراحت‌کننده پرسپولیس مصدومیت محمد انصاری بود که برای دومین بار رباط صلیبی پاره کرد.
واقعاً مصدومیت محمد همه تیم را ناراحت کرد. انصاری هم بازیکن خوبی بود و هم اخلاق فوق‌العاده‌ای داشت. آن‌هایی که از قرارداد فوتبالیست‌ها ایراد می‌گیرند و می‌گویند آن‌ها پول مفت می‌گیرند، الان کجا هستند که مصدومیت انصاری را ببینند و نگاه کنند چه زجری می‌کشد؟ یک فوتبالیست وقتی دو بار رباط می‌دهد، ممکن است فوتبالش تمام شود و دیگر نتواند فوتبال حرفه‌ای را ادامه دهد، ولی می‌خواهم از همین‌جا به انصاری بگویم مثل دفعه قبل باز هم عین کوه پشتش هستیم و دوستش داریم. دلمان می‌خواست کنارمان باشد، ولی به هر حال فوتبال است و از این اتفاقات. مطمئنم محمد با اراده‌ای که دارد، خیلی زود و با قدرت به فوتبال برمی‌گردد.

جایی گفتی همسرت پرسپولیسی است و یکی از دلایل ازدواج‌تان همین موضوع بود. می‌خواهم بپرسم اگر فرزندت استقلالی شود، واکنش تو چیست؟
بله گفتم و یکسری آمدند فحش دادند. در حالی که کاملاً مشخص است این حرف‌ها فان بوده و جدی نیست. مسئله مهمی مثل ازدواج چه ربطی به آبی و قرمز دارد، ولی در مجموع همسرم پرسپولیسی است و خیلی هم از این موضوع خوشحالم و لذت می‌برم. با استقلالی شدن فرزندم مشکلی ندارم، چون او آزاد است تیمش را خودش انتخاب کند مثل من که دوست داشتم پرسپولیسی شوم یا ۷۰ درصد مردم ایران که قرمز هستند.

با توجه به شرایط موجود در ورزشگاه‌های ایران که خودت کامل می‌دانی، اجازه می‌دهی همسرت برای دیدن بازی‌هایت به استادیوم بیاید؟
ببینید، من معتقدم مردم ایران آنقدر باغیرت هستند که اگر یک خانم در ورزشگاه کنارشان بنشیند، رعایت می‌کنند و فحش نمی‌دهند. اتفاقاً همین موضوع باعث بهتر شدن جو استادیوم می‌شود. من دوست دارم اگر اوضاع مهیا شد و اجازه ورود بانوان به ورزشگاه را دادند، همسرم به ورزشگاه بیاید و بازی مرا ببیند. البته او قبلاً در خارج از ایران یکی از بازی‌های پرسپولیس و بازی من را دیده و تجربه حضور در استادیوم را دارد.

برخلاف ماه‌های گذشته، فکر کنم اوضاع مالی شما کمی بهتر شده، این طور نیست؟
چه بگویم؟ اوضاع کمی بهتر شده، ولی بازیکن پرسپولیس نباید هیچ‌وقت دغدغه مالی داشته باشد. کجای دنیا را سراغ دارید که بازیکن وقتی وارد زمین می‌شود، به فکر پولش باشد یا اینکه چکش دست مردم باشد و بترسد که آیا پاس می‌شود یا خیر؟ فقط در فوتبال ایران است که این اتفاقات می‌افتد. یک بنده خدایی در تلویزیون باب کرد که فوتبالیست‌ها پول میلیاردی مفت می‌گیرند. می‌خواهم این را بگویم اگر همین افراد می‌توانند و استعدادش را دارند، چرا فوتبالیست نمی‌شوند که از این پول‌ها بگیرند؟ اگر می‌توانند، بسم‌ا... بیایند و ما در خدمت‌شان باشیم. همه ظاهر فوتبال را می‌بینند و نمی‌دانند چه سختی‌هایی در این رشته وجود دارد. شما مگر می‌توانید به یک دکتر یا مهندس بگویید چرا آنقدر پول می‌گیرند؟ قطعاً نه، چون آن‌ها زحمت کشیدند و به این درجه رسیدند.

قضیه جدایی‌ات از پرسپولیس و لژیونر شدن تو به کجا رسید؟
من همیشه گفتم اولویتم پرسپولیس است. از بچگی عاشق این تیم بودم و افتخار می‌کنم پیراهن مقدس پرسپولیس را بر تن کنم. ولی هواداران واقعی حرف مرا متوجه می‌شوند و اگر من حرف از پول زدم، به خاطر این بود که باشگاه به فکر بازیکنانش باشد. همه مجتبی محرمی را می‌شناسند، او آنقدر بزرگ بود که من شجاع خلیل‌زاده مقابلش هیچ هستم. الان کجاست؟ کسی می‌داند چه کار می‌کند؟ چه شرایطی دارد؟ همین مردم که یک عمر محرمی را صدا زدند و می‌گویند چرا فوتبالیست‌ها پول زیاد می‌گیرند، آمدند به محرمی کمک کنند؟ او بهترینِ دوران خودش بود و جانش را برای پرسپولیس گذاشت و کلی هم پیشنهاد بهتر داشت، ولی نرفت. باورتان نمی‌شود، ولی همین چند وقت قبل یکی از پیشکسوتان پرسپولیس مرا دید و به من گفت هرچه زودتر از ایران برو و تحت هیچ شرایطی در پرسپولیس نمان. به قول معروف پهلوان زنده را عشق است. مگر من چند فصل دیگر می‌توانم بازی کنم و پول دربیاورم؟ اصلاً چند سال دیگر که پرسپولیس مرا نخواست، کسی حالم را می‌پرسد؟ کسی تحویلم می‌گیرد؟ در فوتبال ما یکسری‌ها خیلی خوشگل می‌آیند، می‌خورند و پول کلان به جیب می‌زنند، ولی به یک پیشکسوت که این همه زحمت کشیده، چیزی نمی‌رسد. باید به فکر بزرگ‌تر‌ها باشیم، چون چند سال دیگر ما هم پیشکسوت می‌شویم.

معلوم است خیلی دل پری داری.
آدم یکسری چیز‌ها می‌بیند و واقعاً دلش به درد می‌آید. من هنوز هم نمی‌توانم سرم را روی بالش بگذارم. منتی نیست هرچه در توان دارم برای پرسپولیس می‌گذارم، ولی از این لجم می‌گیرد که یک مهاجم معمولی و حتی سطح پایین آمد در تیم ما و به اندازه ۵ تا بازیکن تاپ پول گرفت، آخرش هم به ریش ما خندید و خیلی راحت رفت. خیلی‌ها درخصوص قرارداد ویلموتس حرف می‌زنند که واقعاً فاجعه بود، ولی شاید خیلی‌ها ندانند مثل قرارداد ویلموتس زیاد داریم، ولی فقط کمتر گندش درمی‌آید. یادتان می‌آید وقتی علی کریمی در برنامه نود آن حرف‌ها را زد، یکسری معلوم‌الحال و آدم‌کوچولو‌ها به او ایراد گرفتند و کریمی را مسخره کردند؟ حالا همه مردم به حرف‌های علی کریمی ایمان آوردند و فهمیدند حق با اوست و انتقاد‌هایی که مطرح می‌کند، به حق و از روی دلسوزی است. همان موقع بعضی‌ها با زبان‌بازی و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی قصد داشتند کریمی را خراب کنند، ولی خدا خیلی بزرگ است و ماه هیچ‌وقت پشت ابر نمی‌ماند. الان همه به حرف کریمی رسیدند و فهمیدند حق با اوست.

بعضی از حرف‌هایت مرا یاد سریال پژمان که به نوعی زندگی بعد از فوتبال جمشیدی را نشان می‌داد، انداخت.
دقیقاً همین‌طور است. سریال پژمان نشان‌دهنده سرنوشت ما بعد از فوتبال است که دیگر کسی تحویل‌مان نمی‌گیرد. چند سال است که در پرسپولیس حضور دارم. کدام مشکل بازیکنان حل شد؟ خیلی از هواداران واقعی می‌دانند، ولی یکسری که بچه هستند، نمی‌دانند من یک کفش می‌خرم که قیمتش ۵ میلیون است و ما به جای یک خانواده، ۱۰ تا خانواده داریم. اجاره‌هایی که سر به فلک کشیده و کلی مشکلات دیگر.

حالا که صحبت از سریال پژمان شد، تو دوست داری بعد از دوران فوتبالت بازیگری را تجربه کنی؟
من اگر بعد از فوتبالم بی‌پول باشم، بازیگری که سهل است، هر شغل دیگری را هم تجربه می‌کنم. حتی حاضرم کشتی هم بگیرم و یا هر کار دیگری... (با خنده)

و حرف آخر؟
ممنون از تماس شما. فکر می‌کنم درد دل خوبی بود. امیدوارم اوضاع فوتبال ما بهتر شود. ضمن اینکه دوست دارم هرچه زودتر مجوز حضور بانوان در ورزشگاه‌ها صادر شود، چون آن‌ها هم مثل آقایان حق دارند فوتبال را از نزدیک ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار