سخنگوی وزارت خارجه: با آمریکا مذاکره دوجانبه نمی‌کنیم

شرط ما برای مذاکره با آمریکا کماکان سر جایش است، آمریکایی‌ها باید از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دست بردارند و به برجام بازگردند و خسارت‌هایی که در طول این مدت به مردم ایران وارد کرده‌اند جبران نمایند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش جدید گوترش دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشاء ایرانی بودن پرتاب موشک به آرامکو عربستان سعودی را کاملا همسو با سیاست و نقشه جدید آمریکا علیه ایران دانست.

کد مطلب: ۱۰۹۰۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی وزارت خارجه: با آمریکا مذاکره دوجانبه نمی‌کنیم

سیدعباس موسوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تسلیت شهادت امام صادق علیه‌السلام و گرامیداشت یاد هنرمند محمدعلی کشاورز، گفت: «دکتر ظریف سفری به سوریه و ترکیه در پیش داشتند که سفر به ترکیه انجام شد. امشب یا فردا هم به روسیه خواهند رفت. لازم بود بعد از فروکش کردن کرونا، تعاملات افزایش پیدا کند و سفر دکتر ظریف به ترکیه و روسیه هم به همین منظور انجام شده است. نشست ویدئوکنفرانس سران ایران، ترکیه و روسیه را خواهیم داشت و در این سفر این موضوع مطرح و تاریخی برای آن تعیین می‌شود.»

وی ادامه داد: «بعد از اتفاقاتی که در سرزمین‌های اشغالی افتاد و اقدام جدید و بدعت‌گونه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری، نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، در آنجا مواضع جمهوری اسلامی ایران بیان شد و طی قطعنامه‌ای که در پایان این نشست منتشر شد، رژیم صهیونیستی محکوم شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد:‌ «همچنین معاون وزیر امور خارجه با همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکرانی و مسائل دیگر گفت‌وگو داشت. متاسفانه کانادایی‌ها علی‌رغم ادعایی که دارند و خود را دلسوز ایرانی‌ها می‌دانند، روند کنسولی برای بسیاری از ایرانی‌ها را مختل کردند و گفتیم اگر اراده‌ای باشد حاضر با همکاری هستیم تا بخش کنسولی باز و خدمات به ایرانیان داده شود.»

آژانس ادعاهای آمریکا و اسرائیل را مبنای سوال قرار ندهد

وی به نشست امروز شواری حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گزارش جدید گوترش، دبیرکل سازمان ملل علیه ایران مبنی بر منشاء ایرانی‌بودن پرتاب موشک به آرامکو عربستان سعودی را کاملا همسو با سیاست و نقشه جدید آمریکا علیه ایران دانست و ادامه داد: «دو اقدام اخیر را محکوم می‌کنیم. یعنی اقدام دبیرخانه سازمان ملل متحد درباره موضوع یمن و قضیه آرامکو را بی‌پایه و اساس می‌دانیم. این ادعا بر مبنای فشارهای آمریکا و عربستان است که به آن‌ها وراد کرده‌اند. هیچ مدرکی دال بر اثبات ادعای آن‌ها مشاهده نشده است. این موجب تاسف ما است که دبیرخانه و دبیرکل سازمان ملل متحد از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار بگیرند و گزارش‌هایی را بیان کنند که پایه و اساس ندارد و دقت نکنند که سال‌هاست که ایالات متحده سازمان‌های بین‌المللی را تحت فشار قرار داده است. در موضوع سازمان انرژی اتمی هم می‌خواهند یک موضوع بسته شده را باز ‌کنند و ادعاهایشان هم بر مبنای حرف‌های رژیم صهیونیستی است. این جای تاسف است که آژانس به جای اینکه به همکاری خوب ایران با آژانس نگاه کند، ادعای رژیم صهیونیستی را در نظر بگیرد که خصومت و دشمنی آن برای مردم ما و جهان ثابت شده است. آژانس آینده‌نگری کند و مبنای سوالات خود را قانونی‌تر انجام دهند. ایران همکاری بالایی تاکنون با آژانس داشته و باید این را قدر بدانند و وارد حاشیه‌سازی بی‌مورد نشوند. امیدوارم نشستی که برگزار می‌کنند به نتیجه‌ای ختم شود که برای صلح و امنیت منطقه ما سازنده باشد. غیرقانونی بودن اقدام آمریکا محرز است و هم روسیه و هم چین بارها در این باره اعلام موضع کرده‌اند و اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته‌اند. رایزنی ما با همه طرف‌ها به ویژه کشورهای باقی‌مانده در برجام در این زمینه ادامه دارد و آن‌ها هم اعلام کرده‌اند این اقدام غیرقانونی است و باید ببینیم چقدر می‌توانند مقاومت کنند.»

موسوی تاکید کرد: «آمریکا سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی را گروگان اهداف خود گرفته است و این مشی آمریکاست. اما به آژانس توصیه می‌کنم در این زمینه واقع‌نگری داشته باشند و به مراجعه به اسناد متقن و همکاری خوب جمهوری اسلامی با آژانس، ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی را مبنای سوال خود قرار ندهد. اگر آژانس تصمیم غیر‌سازنده‌ای در مورد ایران بگیرد، امکان دارد که ایران واکنش درخوری نشان دهد و احتمالاً آن‌ها خودشان حدس خواهند زد که این تصمیم چه خواهد بود.»

فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست

سیدعباس موسوی به احضار سفیر افغانستان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «روابط ما با کشورهای همسایه جزو روابط خوب است و جمهوری اسلامی می‌خواهد این روابط را در همه سطوح با همسایگان خود گسترش دهد. با جمهوری افغانستان روابط خوبی داشته و داریم. جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است که میزبان برادران و خواهران افغانستانی بوده و بدون هیچ منتی. امروز هم آرزومند ایجاد صلح در این کشور است. ما همواره خواستار ثبات و آرامش در افغانستان هستیم. اما این باعث نمی‌شود جمهوری اسلامی چشم خود را روی برخی اقدامات غیرقانونی ببندد. وقتی مرز یا گمرک تعیین شد به معنای این است که همه رعایت کنند اما عده‌ای با اغوای قاچاقچیان یا اقدام تروریستی یا هر دلیل دیگر غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که جمهوری اسلامی این اجازه را نمی‌دهد. سفارتخانه ما در این کشور فعال است. اخیرا عده‌ای با تجمع غیرقانونی در محل سفارت ما به نفع بیگانگان و به نفع تخریب روابط دو کشور سوء استفاده کردند که هشدار دادیم این اقدامات و توهین‌ها غیرقابل تحمل است. اگر سوالی باشد پاسخ می‌دهیم اما فضاسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.»

پیشنهاد ایران برای برگزاری همه‌پرسی در فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش سفارت ایران در رومانی در بازداشت قاضی منصوری گفت: «براساس اطلاعاتی که من دارم ایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی مراجعه داشته و گفته که چه کار باید بکند که توسط سفارت راهنمایی‌های لازم به ایشان برای بازگشت به میهن شده بود. از طرفی ایشان با حکم مرجع قضایی تحت تعقیب اینترپل ایران بود که این هم روند خودش را از طریق ارتباط اینترپل ایران با اینترپل رومانی طی کرده بود. ایشان وقتی که رومانی بوده، به بیمارستان مراجعه می‌کنند آنجا ایشان تحت حفاظت قرار گرفته و بازداشت می‌شود. وزارت خارجه در این موارد معمولاً احکامی را که یا دستوراتی که مراجع قضایی می‌دهند و اصلاً اجرا نمی‌کند تسهیل می‌کند و سعی می‌کند به صورت قانونی این اقدامات انجام بگیرد که این روند در حال انجام است و در آینده نزدیک هم اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.»

وی درباره اظهارات وزیر خارجه پیشین اردن مبنی بر لزوم گرایش به سمت ایران و اینکه اگر اسرائیل دچار خبط الحاق کرانه باختری شود واکنش ایران چیست، گفت: «جمهوری اسلامی پیش از این واکنش نشان داده و اعلام کرده که این اقدام غیرقانونی است و کل آن سرزمین، فلسطین اشغالی است و این کار بدعتی است که تنها از رژیم صهیونیستی برمی‌آید. طرح‌های دیگر در فلسطین هم نتوانسته توقعات ملت فلسطین را برآورده کند، برای همین ابتر باقی ماند و به شکست منجر شد.»

موسوی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را همه‌پرسی عنوان کرد و گفت: «پیشنهاد می‌کنم همه کشورهایی که برای فلسطین قصد خیر دارند، این ابتکار جمهوری اسلامی را بپذیرند و به این طرح برگردند. بازگشت آوارگان و حضور همه فلسطینیان در یک همه‌پرسی آزاد است که می‌تواند مشکلات را حل کند. همه دنیا این وضعیت را به رسمیت خواهند شناخت. چون همه طرح‌هایی که تاکنون ارائه شده خلاف میل فلسطینیان بوده که با شکست مواجه شده است.»

حضور نیروهای بیگانه موجب تنش در منطقه می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «به هیچ وجه نگران خروج آمریکا از افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورهای این منطقه نیستیم بلکه تاکید داریم حضور آنان موجب جنگ در منطقه است. آیا در این مدت شاهد حملات، بمب‌گذاری‌ها و کشتار مردم بی‌گناه در افغانستان نبودیم؟ حضور نیروهای بیگانه موجب تنش در منطقه می‌شود و فکر می‌کنم نیروهای خارجی از منطقه باید خارج شوند و خود کشورهای منطقه با گفت‌وگو به امنیت و آرامش دست خواهند یافت. نه تنها مخالف خروج آمریکا از منطقه نیستیم بلکه حضور آنان را باعث ناامنی در منطقه می‌دانیم و امیدواریم زودتر این خروج انجام شود.»

وی درباره بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی و دستور رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی برای پیگیری این امر گفت: «مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره‌جنوبی هستیم. متاسفانه کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرده که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود. ملت و تجار ما و خود دولتی‌های ما همواره رابطه خوبی با بخش‌های مختلف در کره‌جنوبی داشتند اما تبعیت کورکورانه کره‌جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا قابل قبول نیست.»

موسوی ادامه داد: «تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمابانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار و زور می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند. اینها باید به این فکر باشند و روابط دیرینه را خدشه‌دار نکند. وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها همه اقدامات حقوقی و دیپلماتیک را انجام داده و انجام می‌دهد تا حقوق مردم ما تضمین شده و تضییع نشود.»

وی همچنین درباره تلاش آمریکا برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت با استناد به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و حمایت روسیه و چین از ایران گفت: «ادعاهای آمریکا در مورد ایران غیرقانونی و مردود است و همه کشورهای عضو شورای امنیت در این زمینه وقوف دارند و اعلام نظر کرده‌اند و روسیه و چین هم در این باره اعلام موضع کرده‌اند. روسیه و چین ادعاهای آمریکا را خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند، قطعا تلاش‌های آمریکا بی‌نتیجه است و فشارهای آن‌ها به جایی نمی‌رسد. با این حال، رایزنی‌های ما به همه طرف‌ها به ویژه کشورهای باقیمانده در برجام در این باره ادامه دارد. آنها درخواست آمریکا را غیرقانونی دانسته‌اند. این یکی از خطوط قرمز و بدعت خطرناکی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند.»

موسوی درباره متوقف شدن صادرات گاز ایران به ترکیه و ادامه دار شدن روند و همچنین تمهیدات وزارت امور خارجه در این زمینه، گفت: «دلیل قطعی صادرات گازی ما به ترکیه، اقدام تروریستی بود که در خاک این کشور اتفاق افتاد و طرف مقابل باید نخست جبران خسارت کند. این موضوع دلیل سیاسی و اقتصادی ندارد، پیگیری‌ها انجام شد و در سفر آقای ظریف هم ممکن است پیگیری شود و امیدواریم این مشکل رفع و به زودی شاهد صادرات مجدد گاز به ترکیه باشیم.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مورد تهدید آلمان از سوی آمریکا درباره تحریم خط لوله نورث استریم تصریح کرد: «ما سال‌ها است که اعلام کرده‌ایم و به جامعه جهانی هشدار می‌دادیم سکوت در برابر قلدری و یکجانبه‌گرایی روزی گریبان شما را خواهد گرفت اما الان می‌بینید آمریکا برای منافع خود، دم از تحریم این پروژه می‌زند و داد آلمان‌ها را درآورده است. ما از واکنش آلمان مبنی بر اینکه آمریکا امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته استقبال می‌کنیم، آمریکا نه تنها امنیت انرژی بلکه امنیت سیاسی و اقتصادی دنیا را به خطر انداخته‌اند و متاسفانه سکوت جامعه جهانی باعث شد این‌ها پا را فراتر گذاشته و کشورهای دوستی مثل آلمان را هم تحریم کنند.»

وی به تهدید آمریکا مبنی بر تحریم قضات دیوان کیفری بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: «این‌ها نشان می‌دهد آمریکا دنبال آنارشیسم بین‌المللی و برهم زدن نظم سیاسی و عمومی جهان هستند. تقریبا برای کسی جای شک و شبهه باقی نمانده که آمریکا چه قصد و نیتی دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست شورای حکام و انرژی هسته‌ای و احتمال صدور قطعنامه‌ای علیه ایران، ابراز امیدواری کرد کار به اینجا نکشد. وی گفت: «ظاهرا نشست شروع شده و مبنای این نشست گزارش نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ادعایی است که از طریق جاسوسی توانستند به یک سری اسناد قدیمی که مربوط به دهه‌های پیش است، استناد کنند که ما این رویکرد آژانس را سازنده نمی‌دانیم. آژانس باید بی‌طرفی کامل خود را در موارد تخصصی حفظ کند، گزارش‌های آژانس متقن باشد و از طریق قانونی و رسمی به دست آنان رسیده باشد، اما به صرف ادعای یک رژیم آن هم از طریق غیررسمی و غیرقانونی که ایراد به این اطلاعات وارد است را قابل قبول نمی‌دانیم. به آژانس هم اعلام کردیم ضمن اینکه همکاری‌های ما با آژانس حتی وقتی که کاهش تعهدات ادامه پیدا کرد و موارد کاهش تعهدات خودمان را با نظارت و اطلاع آن‌ها قرار دهیم، اگر بخواهد چنین رویه را در پیش بگیرد تعامل با آژانس قدری دچار اشکال خواهد شد. امیدوارم آژانس و بقیه کشورهای حاضر در شورای حکام زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار نگیرند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش که چند کشتی از بندری در خرمشهر با مجوز کویت به این کشور حرکت کردند اما گارد ساحلی کویت به آن‌ها اهانت کرد و واکنش وزارت خارجه در این باره چیست، اظهار کرد: «من این گزارش را ندارم چون گزارش باید به صورت رسمی و مکتوب به وزارت خارجه ارسال شود تا مبنای پیگیری‌های ما قرار بگیرد. البته ممکن است گزارش رسیده باشد اما من هنوز اطلاع ندارم.»

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه احتمالا آقای ترامپ ۵۰ درصد رای را در انتخابات این کشور کسب می‌کنند، و اینکه این انتخابات در سیاست‌های ایران چه تاثیری خواهد داشت: «سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورها است و منتظر این نیستیم که در ایالات متحده چه کسی و کدام حزب روی کار می‌آید و رفتار همه آنان را در ۴۰ سال گذشته با جمهوری اسلامی امتحان کردیم و یکی از یکی دیگر بدتر بود، پس برای ما این موضوع چندان اهمیت ندارد.»

با آمریکا مذاکره دوجانبه نمی‌کنیم

موسوی افزود: «آنچه که دکتر ظریف مطرح کردند به عنوان یک کارشناس آمریکا بود و اینکه این بحث در ماه‌های اخیر مطرح بوده و هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم این بحث‌ها خواهد بود که فکر می‌کنم ایشان پاسخ هوشمندانه‌ای هم به اظهارات آقای ترامپ مبنی براین دادند که «خیلی منتظر جانشین من نباشید من انتخاب خواهم شد، اگر می‌خواهید مذاکره کنید با من و الان مذاکره کنید». تحلیل بنده این است که دکتر ظریف می‌خواست بگوید فکر می‌کنم شما انتخاب می‌شوید منتظر رقیب شما هم نخواهیم بود اما اگر قرار است مذاکره کنیم دلایل دیگری دارد و مهمترین دلیل بدعهدی آمریکا و دلیل دیگر فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی است که رژیم ایالات متحده علیه ملت ایران روا داشته است. شرط اصلی برای مذاکره با آمریکا کماکان سرجای خود باقی است و آمریکایی‌ها باید از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دست بردارند و به برجام بازگردند. همچنین خسارت‌هایی که در این مدت به جمهوری اسلامی زدند جبران کنند بعد اگر خواستند نه مذاکره دوجانبه بلکه بیایند گوشه‌ای و بقیه اعضای برجام بنشینند و روی مباحث بحث شود.»

مهاجران افغانستانی به صورت غیرقانونی وارد کشور نشوند

موسوی با بیان اینکه مبادی کشور به دلیل کرونا برای ورود و خروج همه بسته است، گفت: «قدری ورود و خروج به خاطر کرونا مختل شده و در مواقع ضروری انجام می‌شود، ‌ورود و خروج افراد تابع مقرراتی است که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد اما به محض اینکه شرایط قدری بهتر شد صدور ویزا نه تنها با افغانستان بلکه سایر کشورهای همسایه از سر گرفته می‌شود بنابراین این ممنوعیت ارتباطی با این موضوع ندارد.»

وی اضافه کرد: «همچنان به اتباع محترم افغانستانی توصیه می‌کنیم آنانی که دوست ما هستند و برای شان احترام قائل هستیم سعی کنند، وقتی مرز باز شد مبادی رسمی را برای ورود و خروج انتخاب کنند. باید مرزهای ما مرزهای صلح و دوستی باشد و امیدواریم گول قاچاقچیان انسان، مواد مخدر و در لابلای این‌ها تروریست‌ها را نخورند و به صورت غیرقانونی وارد کشور نشوند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: «طبیعی است مرزبانان ما در همه مرزهای با ۱۵ کشور همسایه قاطعانه در مقابل ورود غیرقانونی ایستادگی خواهند کرد. هیات‌هایی از مرزبانی ما به افغانستان رفتند و از آن طرف هم به ایران آمدند و برای بحث روابط دو جانبه و توسعه و تعمیق روابط دوجانبه به ویژه اقتصادی قرار است مقامات افغانستان به ایران سفر کنند که به زودی اعلام خواهد شد.»

موسوی درباره این اظهارات پمپئو که به دشمنی با ایران ادامه می‌دهیم، ‌گفت: «با توجه به رفتارهای غیرطبیعی و غیرمعمول آمریکایی‌ها، آنان در جایگاهی نیستند که چنین مطالبی را بیان کنند توصیه می‌کنم مانند کشوری عادی رفتار کنند. فشاری که بر کشورهای دوست خود حتی می‌آورند، نشان‌دهنده رفتار عادی از یک کشور نیست و از آن‌ها خواهش می‌کنیم دیگر از این الفاظ حداقل در قبال ایران استفاده نکنند تا مورد مضحکه جهانیان قرار نگیرند.»

وی افزود: «اما درباره آنچه که جناب آقای یانگ با نامه‌ای که دادند، جمهوری خلق چین در این نامه درخصوص برنامه و اقدامات آمریکا اعلام موضع کردند که مورد خرسندی ماست. یک موضع محکم در این نامه وجود داشته است. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین کشورهای مستقلی هستند که در قبال یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی می‌کنند و امیدواریم بقیه کشورهای مستقل اگر استقلال دارند به منظور حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی وارد این کارزار شوند تا شاهد یک رفتار طبیعی در بین مقامات آمریکایی باشیم و صلح و امنیت بین‌المللی را بیش از این پاس بداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار