معلم بازنشسته ای که گل آزالیا پرورش می‌دهد

رشت ( پانا) - رسول رحیمی از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان آستارا، ۲۵ سال از عمر خود را صرف پرورش گل آزالیا در مزرعه‌ای به مساحت ۲۰۰ مترمربع‌ کرده و اوقات بیکاری خود را در کنار این گل‌ها سپری ‌می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۹۰۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
معلم بازنشسته ای که گل آزالیا پرورش می‌دهد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، پرورش‌دهنده گل آزالیا با بیان اینکه گل‌دهی این گیاه غیربومی حدود یک سال طوی می‌کشد و بهترین زمان شکوفایی آن، اردیبهشت ماه است، اظهار کرد: قیمت گل آزالیا با توجه به اندازه گلدان و بوته متفاوت بوده و یک گلدان کوچک آن در بازار حدود، ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. رحیمی استفاده از خاک پیت (کود درختان پوسیده)، ویتامین ریشه‌زایی و هرس به‌موقع را در پرورش گل آزالیا ضروری دانست و گفت: این گل در برابر سرما، باد و باران مقاوم بوده و به دلیل رشد سریع ریشه‌ها باید به صورت منظم اندازه گلدان‌ها تغییر کند.

این فرهنگی بازنشسته تعداد گل‌های آزالیای موجود در مزرعه خود را حدود ۱۱۸ بوته کوچک و بزرگ عنوان کرد و افزود: گل‌های آزالیا به رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، بنفش و صورتی دو رنگ بوده و به دلیل بوی خوش و تنوع در رنگ بیشتر در آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسول رحیمی معلم بازنشته با اشاره به اینکه این گیاه غیربومی به نور فراوان نیاز دارد و ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد، دمای مناسبی برای پرورش آن است، گفت: تابش زیاد نور خورشید و کم بودن مقدار آب ممکن است عمر گل‌ها را کوتاه کند؛ هم‌چنین زمانی‌که آزالیا گل می‌دهد باید هر روز به آن آب پاشیده شود.

آزالیا یا آزاله درختچه ‌های گل‌داری هستند از نوع بومی ژاپن که به مدت چند هفته در فصل بهار گل‌های آن شکوفا شده و بیشتر از آن جهت تزیین آپارتمان و خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود؛ برگ‌های آزالیا به دو صورت تک‌برگ و صدبرگ بوده که عمر صدبرگ آن بیشتر است.

لازم به ذکر است، از سال ۸۴ به پیشنهاد اتحادیه گل و گیاه و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی «گل‌وگیاه» نام‌گذاری‌شده و هر سال مصادف با این روز در شهرهای مختلف کشور نمایشگاه‌های گل‌وگیاه برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار