در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

زینی‌وند: هیچ معلمی بدون کارت صلاحیت حرفه‌‌ای، حق تدریس در مدارس غیردولتی را ندارد

در یک سال اخیر درآمدها از طریق اجرای قانون شوراها ۹۸ درصد افزایش یافت/از دخالت سلیقه افراد در تعیین الگوی شهریه جلوگیری کردیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از ضرورت کارت صلاحیت برای معلمان شاغل در مدارس غیردولتی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زینی‌وند: هیچ معلمی بدون کارت صلاحیت حرفه‌‌ای، حق تدریس در مدارس غیردولتی را ندارد

مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 26 خردادماه 99 در این سازمان برگزار شد، گفت: سعی ما این بود که حقوق قانونی آموزش‌وپرورش را از طریق قانون شوراها محقق کنیم و امروز شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها از اصلی‌ترین کارهای استانداران است. در مقایسه با سال ۹۷ ما در ۹۸ شاهد افزایش ۹۸ درصدی رشد درآمدها از محل اجرای موارد درآمدی قانون شوراها بودیم. خوشبختانه با تصویب آئین نامه مناطق مرزی و استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی که آیین نامه آن هم در مراحل نهایی ابلاغ است این رشد را محقق کردیم. نظام جامع مشارکت هم تا پایان سال انشالله به پایان می‌رسد.

طرح آشتی با آموزش

وی درباره حوزه آموزش از راه دور به طرح آشتی با آموزش(آبا) اشاره کرد که با حمایت و مشارکت خیرین و آموزش‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین طراحی شده و تا امروز حدود هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش بازگرداندیم. این طرح به دو شیوه گروهی و انفرادی برگزار می‌شود و با استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور دانش‌آموزان با آموزش‌های آنلاین از آموزش‌ها استفاده می‌کنند.

حوزه مدارس غیر دولتی موضوع بخش دیگر صحبت‌های زینی وند بود که وی با اشاره به آموزش‌های این مدارس در ایام تعطیلی کرونا گفت: البته از آبان ماه سال گذشته در شهریه مدارس آیتم‌هایی برای کیفیت‌بخشی مشخص کردیم که از جمله آنها تصویب ۳۰ برنامه پرورشی بود. شاخص ما در اجرای آزمایشی این طرح سابقه اجرای برنامه‌های فرهنگی بود که در ۱۸۰ مدرسه اجرا شد. یکی دیگر از آیتم‌های کیفیت‌بخشی در افزایش شهریه ایجاد بستر آموزش‌های آنلاین بود که مدارس ما بعد از کرونا توانستند از همین ظرفیت در آموزش‌های خود استفاده کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره به کار گیری معلمان در مدارس غیردولتی گفت: همخوانی و تناسب بین رشته تحصیلی معلم با موضوع تدریس یکی از آیتم‌های افزایش شهریه بود و نیز دوره‌های ضمن خدمت معلمان هم آیتم دیگر بود که با کمک مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود که در پایان کارت صلاحیت حرفه‌ای برای معلم صادر می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ معلمی بدون داشتن کارت صلاحیت حرفه‌ای حق تدریس در مدارس غیر دولتی را ندارد.

الگوی جدید شهریه مدارس غیردولتی

زینی وند درباره الگوی شهریه در سال جدید گفت: سعی کردیم از دخالت سلیقه افراد و اشخاص در تعیین الگوهای شهریه در مناطق جلوگیری کنیم و از سامانه‌هایی مثل سناد و سازمان تامین اجتماعی در تعیین ملاک‌های تعیین شهریه بهره گرفتیم.

وی افزود: امسال ۱۳۸ هزار نیروی بیمه‌شده در مدارس غیردولتی گزارش شد که بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده و استفاده از سامانه‌ها و حساسیت ما در احقاق حقوق معلمان در این مورد بسیار اثرگذار بوده است.

زینی‌وند با اشاره به ۱۳ مورد موثر در تعیین شهریه مدارس غیردولتی گفت: امسال از مردادماه کارگروه تعیین شهریه تشکیل شد که سعی کردیم در تعیین الگوی شهریه هم حقوق موسسان، هم معلمان و هم دانش‌آموزان رعایت شود و خط قرمز ما عدول از قوانین و مقرراتی است که موسسان باید رعایت کنند.

بالاترین شهریه در متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت شهریه‌‌های مدارس در سال جدید تحصیلی گفت: امسال میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد است. حداقل افزایش ۱۵ درصد و حداکثر آن ۳۰ درصد است. یعنی باکیفیت‌ترین مدرسه ۳۰ درصد افزایش شهریه داشته است.

وی درباره شهریه در دوره‌های تحصیلی گفت: بالاترین نرخ شهریه در مدارس ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.

شهریه فعالیت‌های غیراموزشی فوق برنامه بازگردانده یا در فیش شهریه سال بعد محاسبه می‌شود

زینی‌وند درباره نظارت بر رعایت الگوهای شهریه در سال تحصیلی گذشته گفت: مدارسی که شهریه اضافه گرفتند یا باید آن مبلغ اضافه را بازگردانند یا لغو مجوز می‌شوند همچنین ما الزام کردیم هزینه‌های فعالیت‌های فوق‌برنامه غیرآموزشی یا باید به خانواده‌ها بازگردانده شود یا در فیش پرداخت شهریه سال بعد محاسبه شود. درباره فعالیت‌های آموزشی باید عرض کنم اقدام مدارس غیردولتی در آموزش‌های الکترونیکی، پیگیری‌ها و آزمون‌های مجازی بسیار قوی بوده و حتی زمانی که معلمان و مدیران مدارس غیردولتی در زمان تعطیلی مدارس گذاشته‌اند بیش از زمان حضورشان در مدارس در زمان عادی بوده و به همین دلیل ما موسسان را ملزم کردیم حقوق معلمان مدارس غیردولتی را کامل پرداخت کنند.

با مدارس متخلف سختگیرانه برخورد می‌کنیم حتی به قیمت لغو مجوز مدرسه

زینی‌وند با اشاره به اینکه ۴۵ مدرسه به عنوان متخلف شناسایی شدند گفت: تیم‌های ناظر ما در مناطق ۱ تا ۶ روزانه مستقر هستند و در مناطق ۷ تا ۲۲ در روزهای دوشنبه مستقر و پیگیر شکایت‌های مردم از طریق سامانه و ثبت شکایت تلفنی هستند. برای بازگشت شهریه باید مهلتی در اختیار مدارس قرار گیرد و شورای نظارت بر مدارس بسیار سختگیرانه با این مدارس برخورد می‌کنند که حتی ممکن است منجر به لغو مجوز شود. امسال ما در برخورد با مدارس متخلف هم بازگشت شهریه داشتیم و هم لغو مجوز صورت گرفته است.

مدیران آموزش و پرورش دارای مجوز نباید تا زمان اشتغال در آن مسئولیت اقدام به تاسیس مدرسه کنند

وی درباره اعطای مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی به مدیران آموزش و پرورش گفت: طبق مصوبه اخیر در این زمینه مدیرانی که در آموزش و پرورش شاغل هستند و مجوز مدرسه غیردولتی گرفته‌اند تا زمان حضور در آن مسئولیت نباید اقدام به تاسیس مدرسه کنند. موارد تخلف از این قانون تسلیم قانون خواهند شد.

وی درباره حضور خبرنگاران در جلسات شوراهای آموزش و پرورش گفت: خبرنگاران باید در جلسات شوراهای آموزش و پرورش حضور داشته باشند. در واقع حضور خبرنگاران ضمانتی بر اجرای مصوبات این شوراهاست.

شبکه شاد یک سیاستگذاری کلان در استفاده از فناوری‌های نوین در تعلیم و تربیت است

زینی‌وند درباره آموزش‌های الکترونیکی در مدارس را به نوعی تحول در نظام آموزشی توصیف کرد و گفت: شبکه شاد یک تحول بزرگ و سیاستگذاری کلان در استفاده از فناوری‌های نوین در تعلیم و تربیت است.

وی عنوان کرد: من معتقدم مدارس غیردولتی عین عدالت آموزشی است. حال اگر خانواده‌ای تمکن دارد و می‌خواهد برای آموزش فرزند خود هزینه کند نباید به آن اعتراض کنیم، چون همین کار از تراکم مدارس دولتی کم می‌کند. هرجا که خانواده تمکن مالی ندارد وظیفه دولت است که برای کیفیت‌بخشی سرمایه‌گذاری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار