در جلسه دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری مطرح شد؛

آموزش ترکیبی؛ رویکرد جدید آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده

تصویب ساختار جدید سازمان پژوهش در حال نهایی شدن است

تهران (پانا) - اولین جلسه عمومی دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری پس از انتصاب امیری نیا به عنوان سرپرست این دفتردر سازمان پژوهش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۰۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ترکیبی؛ رویکرد جدید  آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علی اکبر روشندل به عنوان دبیر جلسه ضمن تشکر از حضور گرم و صمیمی همکاران و حمایت‌ها و همراهی‌های گذشته آنان در انجام امورات دفتر، درخواست کرد با توجه به محورهای مورد تأکید در ابلاغ امیری نیا باید بیش از پیش برای تحقق برنامه‌های دفتر کمک کنیم.

وی ضمن خیر مقدم به اعضای هیئت علمی جدیدالورود، عنوان کرد: «ورود این همکاران را که مصادف شد با تغییر مدیریتی سازمان و دفتر، به فال نیک می‌گیریم امیدواریم از حداکثر توانمندی‌های علمی این عزیزان بهره‌مند شویم. از خداوند متعال استدعا دارم به ما توفیق دهد همانطوری که حرف می‌زنیم عمل کنیم تا هم خداوند و هم آن‌هایی که به ما اعتماد کردند از عملکرد ما راضی و خشنود باشند.»

در ادامه کورش امیری‌نیا ضمن تشکر از حضور همه همکاران در اولین جلسه عمومی دفتر، از زحمات صدوقی که پیشتر، مسئولیت این دفتر را عهده داشتند تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: «طبق قولی که به ریاست سازمان دادیم انشاالله بتوانیم با همت و تلاش مضاعف، کارها و برنامه‌های ابلاغ شده را به پیش ببریم. اگر چه برنامه‌های سال 99 در فضای دیگری نوشته شد اما در نامه‌ای از سوی ریاست سازمان به همه دفاتر اعلام شده است بنابراین تا تصویب ساختار جدید سازمان که در حال نهایی شدن است موظفیم کارها را بر اساس برنامه‌‌های ابلاغ شده انجام دهیم. با رهنمودها و پشتیبانی ریاست سازمان ارتباط دفتر با بخش‌های مختلف حوزه وزارتی آغاز شد. در این دوران حساس برخی کارهایی هم وجود دارد که شاید در برنامه‌ سال جاری پیش بینی نشده و غیرمترقبه باشند از جمله این برنامه‌ها شرایط حاکم بر فضای جامعه و آموزش و پرورش است که به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر شد آموزش را از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی پیگیری کنیم و استمرار بخشیم بر این اساس انجام این امور نیز باید جز برنامه‌هایی باشد که در برابر آن مسئولیم زیرا هنوز مشخص نیست در مهر آینده شروع سال تحصیلی 400-99، چگونه خواهد بود. بنابراین باید هم برای آموزش حضوری و هم برای آموزش غیر حضوری (مجازی)تدبیر کنیم و آموزش و پرورش باید بدنبال برنامه ریزی در خصوص آموزش ترکیبی باشد.»

وی ادامه داد: «بر این اساس نیز دفتر تالیف باید با توجه به وظایفش نقش خود را به خوبی ایفا کند. در خصوص همکاران جدیدی که به جمع ما پیوستند ان شاالله با توجه به رشته، گرایش و رسالتی که دفتر بر عهده دارد با مشورت خودشان و شورای مدیریت دفتر نقشی برای آنها تعریف خواهیم کرد تا بتوانیم از توانایی‌هایشان حداکثر بهره را ببریم. در خصوص ساختار و تشکیلات سازمان و دفتر منتظر می‌مانیم تا ساختار جدید مصوب و به ما ابلاغ شود اما باید مراقب باشیم که چنانچه در ساختار موجود برای یک ساعت هم مسئولیت داریم طبق برنامه‌های ابلاغ شده کارهایی که بر عهده ماست را به درستی انجام دهیم و گام‌هایی جهت تحقق اهداف سازمان برداریم.»

امیری نیا افزود: «تیم مدیریتی که ان شاالله در خدمت شما خواهیم بود بدین قرار است: در بخش اداری، پشتیبانی، طرح و برنامه‌های دفتر آقای روشندل مسئولیت کارها را برعهده خواهند داشت. در بخش متوسطه نیز پس از مشورت با ریاست سازمان و گفت‌وگو با آقای عیوضی این مسئولیت را به او واگذار کردیم. برای مسولیت بخش ابتدایی نیز با افراد مختلف و ریاست سازمان جلساتی داشتم تقریباً به جمع‌بندی رسیدیم که انشالله در روزهای آینده مسئول این بخش را هم معرفی خواهم کرد.»

وی ادامه داد: «تلاش ما بر این است با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده و مأموریت دفتر، همکاران فعلی دفتر را چیدمان کنیم. از جمله ماموریت‌ها و وظایفی که ریاست محترم سازمان برای دفتر تعریف کردند می توان به برنامه ویژه مدرسه و برون سپاری تولید بسته های تربیت و یادگیری اشاره کرد، برای این منظور یک شورای راهبردی با حضور همکاران مجرب و توانمند دفتر تشکیل دادیم و ابلاغ‌شان را هم صادر کردیم. ان شاالله با تشکیل کار گروه‌هایی که هر یک از همکاران دفتر در آن نقش فعالی خواهند داشت برای انجام برنامه‌های مورد نظر اقدام خواهیم کرد. هدف ما این است که همه همکاران در متن برنامه‌ها و فعالیت‌های دفتر حضور فعال داشته باشند بنابرابن همه ما باید برای تحقق برنامه‌های پیش بینی شده و محورهای ابلاغی ریاست سازمان تلاش کنیم.»

در ادامه عیوضی سرپرست معاونت دوره متوسطه دفتر تالیف مطالبی را در خصوص برنامه‌های خود مطرح کرد. وی افزود: «به مصداق فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع)که فرمودند "کسی به تو خوش گمان باشد گمانش را تصدیق کن، هرگز حق برادرت را به جهت رفاقتی که بین تو و اوست تباه نساز زیرا برادر تو نیست کسی که حق او را ضایع کنی" ان شاالله به فضل الهی بتوانم حسن نیت آقای امیری نیا را که به بنده اعتماد کرد پاسخ نیک دهم. رویکرد بنده در قبال مسئولیتی که به عهده گرفتم پاسخگویی به مطالبات ملت شریف ایران در خصوص "تربیت فرهنگی و تمدنی" است که به برکت انقلاب اسلامی ایران این مطالبه در اسناد تحولی آموزش و پرورش متبلور شده است. وظیفه و رسالت سنگین سازمان پژوهش و ما، عملیاتی و اجرایی کردن این اسناد و پاسخگویی به مطالبات ملت شریف ایران است. در کشور عزیز ما سازمان پژوهش متکفل برنامه ریزی درسی است. برنامه درسی به کمک سه دانش: موضوعی، پداگوژیکی و فلسفه‌ تعلیم و تربیت به وظیفه ذاتی خود که تضمین عقلانیت تربیت است عمل می کند. برنامه درسی ظرفیت استفاده از این نوع دانش هاست که این راه برای برنامه درسی کشور ما هموار نیست، کار برنامه درسی نه تنها سهل و آسانی نیست بلکه به اقتضای تاریخی، امری دشوار است که متاسفانه به غلط، تصور بسیار ساده‌ای از آن را رواج داده‌ایم و حتی در محیط های آکادمیک هم، ذهن‌های توانمند و عمیق را متولی و مسئول شکل‌دهی، ساماندهی و رونق بخشی این امر مهم نکرده‌ایم. الحمدالله پس از سال‌ها در سازمان پژوهش این اتفاق افتاد و باید قدردان آن باشیم.»

وی ادامه داد: «بنده با افتخار تمام، قصد و قبول کردم در خدمت همکاران دفتر باشم و در این راستا نیز همه باید همدل و همراه با توجه به توان فزاینده در خدمت زمینه سازی برای تحقق مطالبات ملت عزیز ایران، سرپرست دفتر و ریاست سازمان باشیم البته هر کسی بنا به مقدوراتش مسئولیت بیشتری خواهد داشت. برای تحقق اهداف سازمان باید در دو سطح "فرهنگ عمومی " و "فرهنگ تخصصی " تلاش ها و مجاهدت‌های مضاعفی انجام گیرد تا هویت و تعلق خاطر اعضا به سازمان و اهداف آن تامین، تضمین و تقویت شود. در حوزه متوسطه باید تلاش کنیم تا علاوه بر کسب توشه و توان لازم در تولید، توزیع و مصرف خلاق دانش‌های سه گانه فرهنگی و تمدنی (موضوعی، پداگوژیکی و فلسفه تعلیم و تربیت) آنها را به کار گیریم، وظیفه‌ای که هیچ نهاد و مجموعه دیگری غیر از سازمان متکفل آن نیست.»

اهم نظرات و پیشنهادهای اعضای جلسه پس از صحبت‌های عیوضی:

- فرمایشات ریاست سازمان پژوهش در جلسه عمومی بارقه امیدی تاباند و همه ما دلگرم شدیم. نکته اساسی در صحبت‌های او رعایت شأن کارشناسی است که این امر با تغییر نگاه مدیریتی محقق خواهد شد از جمله این تغییر نگاه، تغییر در نحوه عملکرد برنامه پایش است.

_ با ورود اعضای هیئت علمی جدید به سازمان روح جوانی به بدنه کارشناسی و مدیریتی سازمان دمیده شد و این امر باعث خوشحالی و مسرت است امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

_ از آنجا که اغلب برنامه‌های ابلاغی به دفتر برنامه‌هایی نیستند که قبلاً توسط گروه ها تهیه شده بود پیشنهاد می‌شود اصلاح و ترمیم برنامه‌ها برای سال 99 در دستور کار قرار گیرد.

_ پیشنهاد می‌شود مهارت‌های زندگی با ظرافت خاصی وارد برنامه و کتاب‌های درسی شود تا آسیب پذیری جامعه را کمتر کنیم.

_ تغییرات اخیر سازمان را مثبت تلقی می‌کنیم امیدواریم منشا خیر برای کلاس و مدرسه باشد.

_ در خصوص ماموریت‌های سازمان و دفتر، ضمن انجام برنامه‌های اعلام شده باید منتظر ساختار مصوب و جدید سازمان باشیم تا تکلیف سازمان و دفاتر طبق برنامه جدید روشن شود.

_ با توجه به شرایط حاکم بر فضای آموزش و پرورش باید برنامه‌های سازمان به فضای آموزشی جدید( آموزش مجازی) معطوف باشد. در این خصوص ضرورت دارد با معلمان و مدیران مدارس مختلف ارتباط برقرار کنیم و تجربیات آنان را در خصوص آموزش مجازی در اختیار مدیریت دفتر قرار داده تا پیشنهادی اساسی در خصوص فرایند آموزش برای شروع سال تحصیلی جاری ارائه شود.

_ با توجه به ابلاغ جدید هیات دولت و تاکید ریاست محترم سازمان، دوره پیش دبستان بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد و در اولویت برنامه‌های سازمان باشد.

_ ارتباط با معاونت‌های آموزشی و حوزه های ستادی کمافی السابق باید در دستور کار سازمان قرار گیرد به ویژه در شرایط کنونی و کرونایی نقش تعیین کننده و سازنده سازمان در آموزش مجازی و برنامه شاد تعریف شود تا در جایگاه اصلیش به عنوان تولید کننده محتوای آموزشی ایفای نقش کند.

_ بهره گیری از شبکه ملی رشد و حضور فعال سازمان در آموزش‌های مجازی.

_ پیشنهاد می‌شود همکاران جدید الورود با این نگاه وارد گروه های درسی شوند که برایشان هم دانشگاه یادگیری باشد و هم محل بکارگیری دانشی که کسب کرده‌اند.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادات همکاران دفتر سرپرست دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری گفت‌وگوهای به عمل آمده در جلسه را به شرح زیر جمع‌بندی کرد:

مطالب مطرح شده در جلسه بیانگر آن است که فضای حاکم بر دفتر همدلی و دلسوزانه است. با همدیگر عهد کنیم که قدر این صفا و صمیمیت را بدانیم. بنده معتقدم برای عملیاتی کردن برنامه های دفتر به یک سری قواعد نیاز داریم که برای پیشبرد و تحقق برنامه‌های دفتر باید آنها را به طور جد مورد توجه قرار دهیم و به آنها پایبند باشیم. این قواعد عبارتتد از:

1 - متوکل عمل کنیم 2_ متواضع عمل کنیم 3_ عالمانه عمل کنیم 4_ هوشیارانه عمل کنیم 5_ معیار مدارانه عمل کنیم 6_ اجتماعی عمل کنیم 7_ با الگو و مدل عمل کنیم 8_ جامع عمل کنیم 9_ قانونی عمل کنیم 10_ قاطعانه و مهربان عمل کنیم 11_ مداوم و مستمر عمل کنیم 12_ آرمان ها را فراموش نکنیم 13_فرایندی عمل کنیم.

پایبندی به حریت، آزادمنشی و نقد پذیر بودن در کارها و برنامه‌ها نیز باید مد نظر جدی ما باشد.

امیری نیا در پایان ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه همکاران تاکید کرد که کار دفتر کار فردی نیست بلکه گروهی است باید همه با هم تلاش و به گونه‌ای عمل کنیم که پیش خداوند متعال، ریاست سازمان که به ما اعتماد کردند و در پیش آرمان‌ها نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شرمنده نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار