الحشد الشعبی و شش سال جهاد

تهران (پانا) - امروز شنبه ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد ۹۹) مصادف با ششمین سال صدور فتوای تاریخی جهاد کفایی آیت الله سیستانی علیه گروه تروریستی داعش است که به موجب آن تشکیلات مردمی الحشد الشعبی برای سازماندهی میلیون ها داوطلب عراقی مبارزه با داعش شکل گرفت.

کد مطلب: ۱۰۸۹۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
الحشد الشعبی و شش سال جهاد

به گزارش ایرنا، الحشد الشعبی در حالی امسال ششمین سال مبارزه و پایداری خود را جشن می گیرد، که فرمانده موسس و محبوب آن در ۱۳ دی ۹۸ با پهپاد آمریکایی و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در حومه فرودگاه بغداد به همراه سردار محبوب قلب ها سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

کاربران عراقی برای اینکه شبکه های اجتماعی وابسته به آمریکا مانند «فیسبوک» و «توئیتر»، منشورهای آنها درباره این فرمانده محبوب را حذف نکنند از واژه کنایه آمیز «شایب» (ریش سفید) از او یاد می کنند تا همچنان نام «ابو مهدی المهندس» در افکار عمومی زنده بماند.

این اعتقاد وجود دارد که الحشد الشعبی مبتنی بر سه رکن اساسی است؛ نخست، فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی به عنوان مشروعیت عقیدتی این تشکیلات، دوم، مردم که به این نیروی مردمی برای دفاع از آب و خاک عراق اعتماد کرده و سوم جریان های سیاسی که در عرصه پارلمان و دولت عراق مدافع آن هستند.

در پس این عوامل ماندگاری الحشد الشعبی در طول شش سال گذشته، گروه های مقاومت اسلامی عراقی وجود دارند که شهید ابومهدی المهندس همواره از آنها به عنوان هسته اصلی الحشد الشعبی یاد می کرد.

گرچه آیت الله سیستانی با فتوای جهاد کفایی، مبتکر این تشکیلات نظامی فوق العاده عراق بوده اما ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی را می توان بنیانگذار عملی الحشد الشعبی دانست.

المهندس قبل از شهادتش بارها به این نکته اشاره کرد که در جلسه تاریخی که متعاقب صدور فتوای جهاد کفایی، منجر به شکل گیری الحشد الشعبی در منزل شخصی اش در بغداد شد، حاج قاسم سلیمانی حضور داشت.

الحشد الشعبی به عنوان یکی از نیروهای با نشاط نظامی و امنیتی در عراق نه فقط در میادین جنگ با گروه های تروریستی دست و پنجه نرم می کند، بلکه تنوع ماموریت هایی که به آن در طول این سال ها شده از آن یک نیروی فوق العاده ساخته است.

حفظ و حراست از زائران در مناسبت های مهم زیارتی مانند عاشورا، پیاده روی اربعین، سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع)، سالروز انفجار تروریستی بارگاه امامین عسکریین (ع) و همچنین امدادرسانی به خانواده ها و روستاهای محاصره شده در سیلاب ها و یا مشارکت در مهار ویروس کرونا بخشی از این ماموریت ها است.

کمک به خانواده های فقیر و بی سرپرست و تامین مسکن برای خانواده های شهدای الحشد الشعبی و مشارکت در فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی و عدم دخالت در امور سیاسی و رقابت های جناحی باعث کسب بیش از پیش احترام عمومی در عراق برای این نیروی مردمی شده است.

گرچه اخیرا چند تیپ از این تشکیلات که از آنها به عنوان تشکیلات وابسته به عتبات مقدسه یاد می شود جدا شده و به وزارت دفاع عراق پیوستند اما این اتفاقات باعث برگرداندن نظر مرجعیت آیت الله سیستانی از این تشکیلات یا تضعیف آن نشده است.

متولیان الحشد الشعبی در عراق معتقدند که این تشکیلات برای ماندگاری طولانی مدت نیازمند این گونه پوست اندازی ها است.

بر همین اساس، این اعتقاد عمومی در عراق وجود دارد که الحشد الشعبی قرار است تا ظهور امام عصر (عج) بماند و به دلیل این نگاه راهبردی که به وجود نیروی مردمی وجود دارد، انتظار می رود، این تشکیلات سال ها چشم بیدار حفظ و حراست از آب و خاک و آسمان عراق در کنار دیگر نیروهای مسلح این کشور باشد.

در نخستین دور گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن، آمریکا چاره ای نداشته جز اینکه به وجود الحشد الشعبی به عنوان یکی از نیروهای مهم مسلح عراق اذعان کند که در نوع خود به رغم همه فریبکاری هایی که آمریکایی ها دارند، چاره ای جز اعتراف به موجودیت این تشکیلات مهم نظامی عراق نداشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار