در گفت‌وگو با پانا

هاشمی‌طبا: نمی‌توان همه بهانه‌های مهاجرت ورزشکاران را برطرف کرد؛ تصمیم‌گیری در برخی مسائل بر عهده دستگاه ورزشی نیست

تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی معتقد است در بحث مهاجرت ورزشکاران، دستگاه ورزش نمی‌تواند برخی بهانه‌ها را رفع کند.

کد مطلب: ۱۰۸۹۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
هاشمی‌طبا: نمی‌توان همه بهانه‌های مهاجرت ورزشکاران را برطرف کرد؛ تصمیم‌گیری در برخی مسائل بر عهده دستگاه ورزشی نیست

مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با پانا در واکنش به خبری مبنی بر مسافرکشی یکی از قهرمانان تکواندو ایران و نقش صندوق حمایت از قهرمانان برای جلوگیری از این موضوع گفت: «آیین‌نامه‌ای راجع به این وجود ندارد که کمکی به همه ورزشکاران انجام شود. در تصمیم‌گیری‌هایی که برای تأسیس صندوق حمایت از قهرمانان مطرح شد، بنا بود تا به ورزشکارانی که امکان درآمدزایی ندارند، کمک شود. بنابراین بود که افرادی که آسیب‌دیده هستند، باید از صندوق استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «اما در مورد قهرمان تکواندو که جوان، سالم و ورزشکار است مسلماً باید به فکر کار و تلاش باشد. این نیست که ما به ورزشکارن پول بدهیم. از نظر من قهرمان هم باید کار کند؛ البته نمی‌دانم آیین‌نامه جدید چیست ولی این نظر شخصی من است. کسی که ورزش می‌کند باید در قبال ورزش درآمد کسب کند و پول دریافت کند یا برای خودش کار کند تا درآمد داشته باشد، آدم ازکار افتاده‌ای نیست که نتواند کار کند.»

رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی افزود: «صندوق حمایت از قهرمانان به اندازه همه قهرمانان نیست که بخواهند به همه قهرمانان پول بدهند. به افرادی که مشکلات مالی دارند و امکان درآمدزایی برای خودشان ندارند و یا دیگر جایی نباشد که بخواهد با آنها قرارداد ببندد و نتوانند امرار معاش خود را تأمین کند، کمک خواهد کرد. بودجه این صندوق به قدری نیست تا بخواهد هر ورزشکاری که مراجعه می‌کند را تأمین کند.»

وی ادامه داد: «بنابراین درستش این است که ورزشکاران در صورتی که از محل قرارداد باشگاهی درآمدی ندارند، خودشان کار کنند. اگر کسی نتوانست قرارداد ببندد باید بتواند زندگی خودش را تأمین کند. جوان ورزشکار را نباید تشویق کنیم دستش دراز باشد. قهرمان ما مسافرکشی می‌کند؟ خب مسافرکشی کند، اشکالی ندارد. بالاخره کار می‌کند و این خوب است، ضمن اینکه می‌تواند در قبال قراردادهایش متمول شود. باز هم تکرار می‌کنم، قرار نیست ما به هرکسی که ورزشکار است پول بدهیم، وقتی از قرارداد درآمد نداری برای امرار معاش باید کار کنی. صندوق برای قهرمان‌هایی است که توانایی کار کردن ندارند و مشکلات مالی دارند. یک صندوق یا هر چیز دیگری محدودیت دارد. من با آن قسمت که به آدم‌های پولدار هم کمک می‌کنند، موافق نیستم.»

هاشمی‌طبا در ادامه درباره بحث مهاجرت ورزشکاران و تغییر تابعیت یکی دیگر از استاد بزرگ‌های شطرنج ایران گفت: «مساله مهاجرت از ایران فقط مخصوص ورزشکاران نیست. موج مهاجرت از ایران در بین افراد تحصیل‌کرده و نخبه خیلی زیاد شده است و فقط ورزشکاران نیستند که از ایران، می‌روند. سالانه تعدادی از مهندسین، پزشکان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر ما ایران را ترک می‌کنند. اما نکته‌ای که درباره ورزشکاران بگویم این است که درباره دخترهایی که مهاجرت کرده‌اند برخی بهانه حجاب را می‌آورند.»

وی ادامه داد: «در بین افرادی که مهاجرت کردند هستند افرادی که دوست ندارند حجاب داشته باشند و به همین علت می‌روند از ایران می‌روند. اما موضوع دیگری هم که اخیراً مطرح شده و توسط سعید مولایی هم عنوان شد این بود که ورزشکار می‌گوید، من زحمت کشیدم تا روی سکوی المپیک بروم ولی وقتی به کسب مدال نزدیک می‌شوم، نمی‌توانم با اسرائیل مسابقه دهم، پس می‌روم که بتوانم مدال بگیرم.»

رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی افزود: «مهاجرت در بین ورزشکاران مانند مهاجرت نخبگان دلایل مختلفی دارد و نمی‌توان همه دلایل مهاجرت از جمله دو موردی که عنوان کردم را برطرف کرد. این دو موردی که عنوان شد مربوط به تصمیمات کلان نظام است و ورزش نمی‌تواند درباره آن تصمیم‌گیری کند. اما موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که برخی ورزشکاران علتی غیر از دو موردی که عنوان شد را دارند و اصولاً مهاجرت آنها شخصی است که برای نمونه می‌تواند به کیمیا علیزاده اشاره کرد.»

وی درباره کیمیا علیزاده به عنوان تنها بانوی مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک گفت: «خانم کیمیا علیزاده همه امکانات در ایران برایش فراهم بود. عزت و احترام داشت، درآمد خوبی هم داشت ولی زندگی در ایران و به قول خودش محدودیت‌هایش را دوست نداشت و با همسرش از ایران رفت، ما که نمی‌توانیم برای محل زندگی مردم تصمیم‌گیری کنیم، هرکسی برای انتخاب محل زندگی‌اش مختار است.دستگاه ورزش کشورمان هم نمی‌تواند مطابق میل آن‌ها رفتار کند، بنابراین چنین مسائلی پیش می‌آید.»

هاشمی‌طبا در پایان در واکنش به بازخورد منفی مهاجرت قهرمانان ورزش ایران گفت: «چه می‌شود کرد؟ ورزشکار دختر می‌گوید من دلم نمی‌خواهد حجاب داشته باشم، من بگویم بیا تو را به خدا با حجاب باش و در ایران بمان؟ خوب خودش اعتقاد ندارد چه کار می‌توان کرد؟ یا سعید مولایی خیلی دلش می‌خواست ایران باشد، ولی وقتی دو مسابقه می‌رود و در مراحل نیمه‌نهایی برای روبرو نشدن با حریف اسرائیلی متوقف می‌شود، حرف‌هایی در گوش او می‌زنند و به هر حال این حرف‌ها روی او تأثیر می‌گذارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار