کشت گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی توسعه می‌یابد

ارومیه (پانا) - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت با توجه به ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی، کشت گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی توسعه می‌یابد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
کشت گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی توسعه می‌یابد

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اکبر کرامتی اظهار کرد: با همکاری وزارت صمت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و به ابتکار ستاد احیای دریاچه ارومیه، با ریاست یکی از معاونین استانداری، میز گیاهان دارویی را تشکیل خواهیم داد و قدم بسیار مهمی را در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی خواهیم برداشت.

وی با بیان اینکه به لحاظ غنای ژنتیکی و تنوع فلور گیاهی، استان آذربایجان غربی جزء غنی ترین استان‌های کشور است، افزود: طبق تقسیم بندی دومارتن، از 13 اقلیم موجود، 11 مورد در استان موجود است، از فرا خشک سرد شمال استان تا نیمه گرمسیر مرطوب جنوب استان که دلیل اصلی تنوع گونه های گیاهی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، کشت گیاهان دارویی را یکی از محصولات ارز آور در شرایط تحمیل تحریم‌های ظالمانه دانست و افزود: بالغ بر 1000 هکتار سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی در استان آذربایجان غربی داریم، ولی بخش عمده آن بصورت سنتی است که از سال زراعی 98 برنامه ریزی‌های مدونی در جهت تولید مبتنی بر اطلاعات دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی انجام گرفته و در سطح 100 هکتار در حال کشت بصورت مکانیزه هستیم.

کرامتی به تأیید 20 گونه گیاهی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاه ارومیه اشاره کرد و گفت: این 20 گونه گیاهی بازارپسندی خوب و نیاز آبی بسیار پایینی دارد و می‌تواند موجب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نیز شود و کمک شایانی به احیای دریاچه ارومیه کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل تولید گیاهان دارویی، بحث فروش و بازاریابی آن است، اظهار کرد: طی جلسات متعدد با همفکری تمامی کنشگران و ذی مدخلان گیاهان دارویی به یک زنجیره ارزشی در قالب کمیته راهبری گیاهان دارویی دست یافته ایم که شامل 4 حلقه تولید، فرآوری، بازاریابی و پشتیبانی بوده که قسمت اعظمی از این زنجیره شکل گرفته و تلاش می کنیم ساختار نهایی را برای میز گیاهان دارویی جهت سازمان دهی تمامی کنشگران این امر معرفی کرده و با ایجاد هم افزایی تحولی در زنجیره ارزشی گیاهان دارویی در استان ایجاد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار