رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان:

رواج هایپر مارکت هنری در شبکه های مجازی

لاهیجان (پانا) - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان در مقاله ای از رواج هایپر مارکت های هنری در شبکه های مجازی و تقویت ظرفیت این محیط برای جولان آثار هنر ی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۸۹۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
رواج هایپر مارکت هنری در شبکه های مجازی

به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد لاهیجان، نگار نادری گفت: همواره شرایط و موقعیت‌ها بر هنر تاثیر داشته است. رنسانس موجب ارتقای آثار هنری و درخشش هنرمندان شد. انقلاب صنعتی جنبشی دیگر در تنوع و تکثر هنرها به‌وجود آورد. جنگ های جهانی با عناوین مرگ، نابودی، خونریزی، ویرانی، گرسنگی، اضطراب و نا امیدی افکار هنرمندان را به‌هم ریخت و موجب شکل گیری مکاتب هنری زیادی شد. در این تغییرات گاه واقع گرایی رونق پیدا کرد و گاه از واقعیت ها کاسته شد. هنری با ساختار قانونمند شکل گرفت، دیگری بر اساس بی قانونی بنا شد، هنری بر ظواهر افزود آن دیگری بر مفاهیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان اظهار کرد: آنچه مسلم است آنکه با جامعه و محتوای هنری ارتباط مستقیم دارد، هنرمند است. هنرمند تحت تاثیر محیطی است که در آن رشد پیدا کرده و افکارش را شکل داده است. حتی هنر جامعه ستیز هم در تقابل با بستر جامعه شکل می گیرد. اکنون ویروس کووید 19 در جهان فراگیر شده و بیماری کرونا موجب شده تا کارهای هنری تعطیل شود. مراکز فرهنگی و هنری در شیوع بیماری کرونا جز اولین صنوفی بود که به تعطیلی انجامید. کارهای گروهی مخاطب سالن ها و مراکز فرهنگی و هنری خود را از دست داد. سینماها، سالن های نمایشی، کنسرت ها و نگارخانه ها بر روی هنرمندان و تماشاگران بسته شد. تعطیلی هنر متضرر شدن هنرمندان را به‌دنبال داشت. بی تعارف باید گفت هنوز هم چشم انداز رونق مجامع هنری تیره و تار است و با توجه به خطر کرونا بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری در آینده با رعایت شیوه نامه ها هم از استقبال چندانی برخوردار نخواهد بود.

نگار نادری در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون شرایط عرضه و تقاضا برای هنر تفاوت پیدا کرده است. همانطور که هنر از سالن ها به سمت مردم در خیابان کشیده شد اکنون ظرفیت فضای مجازی برای جولان آثار هنری محیط پر رونق محسوب می شود. بازدیدهای مجازی از موزه ها، ایجاد شرایط پخش فیلم های هنری در فضای مجازی، دسترسی به کتابهای کمیاب، آموزش هنری آنلاین و... به مدد ظرفیت فضای مجازی صورت گرفته است. در این شبکه ها گرچه افراد مشهور پر بازدید هستند، اما افرادی هم بدون پیشینه هنری بستری برایشان فراهم شد تا دیده شوند. درک شرایط و استفاده از فرصت ها در فضای مجازی موجب شکل گیری هایپر مارکتی از انواع و اقسام هنرها شد. محدودیت جغرافیایی از میان برداشته و ارتباطات تقویت پیدا کرد. در هایپر مارکت هنری شکل گرفته در فضای مجازی دوران کرونا از ایده های بزرگ فلسفی خبری نبود و نیست. گفتگوها ساده، رفتارها معمولی، قیافه ها بدون بزک بوده و از نور پردازی ویژه و دوربین های پیشرفته و تدوین های خاص و کارهای حرفه ای هم خبری نیست. از کارهای کپی تا کارهای خلاقانه، از حرفه ای تا آماتور در هایپر مارکت هنری وجود دارد. در شرایط کنونی چشمی دوربین موبایل ها رو در روی هنرمند قرار گرفته و ارتباط آسان و فوری را با سایرین فراهم می کند. عکس، فیلم، گفتگو، شعر، داستان، اتودهای نمایشی و ... هر آنچه که بخواهید از طنز، هجو، تراژدی، بازی و تفریح در فضای هایپر مارکت فرهنگی و هنری رونق پیدا کرده است چه بخواهیم یا نخواهیم شرایط کرونا ایجاب می کند تا هنرمندان از ظرفیت فضای مجازی بیشتر بهره مند شوند و تولید محتوای هنری را در این شبکه های گسترده به اشتراک بگذارند و شیوه های نوین ارتباط را تجربه کنند. در این بحران تغییر اجتناب ناپذیر است. اکنون مخاطب را باید از طریق دیگری جذب کرد. ایجاد شرایط مطلوب در هایپر مارکت‌های فرهنگی و هنری یکی از راهکارهای موثر خواهد بود. شاید این هایپر مارکت‌ها باب طبع اهالی اندیشمند فرهنگ و هنر نباشد، اما پذیرش صحیح موقعیت پیش آمده می‌تواند واقعیت ناخوشایند را خوشایند کرده و چشم اندازی برای رسیدن به شرایط مطلوب فراهم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار