دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با پانا؛

واکنش «ترامپ» به اعتراضات مردم علیه نژادپرستی از روی استیصال و شکست است

مجلسی: من ترامپ را شکست‌خورده می‌پندارم، فکر می‌کنم تیم بایدن با پشتیبانی سندرز در انتخابات آمریکا با فاصله‌ای زیاد موفق خواهند شد

تهران (پانا) - دیپلمات سابق کشورمان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی از روی استیصال و اطمینان از شکست در انتخابات پیش‌رو است، تاکید کرد به اعتقاد من تیم بایدن با پشتیبانی ساندرز در انتخابات پیش‌رو موفق خواهند شد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
واکنش «ترامپ» به اعتراضات مردم علیه نژادپرستی از روی استیصال و شکست است

اعتراضات مردمی در دست کم 75 شهر آمریکا که از حدود دو هفته گذشته آغاز شده است، ادامه دارد، بحرانی که با کشته شدن «جورج فلوید» سیاه‌پوست در بازداشت پلیس، آغاز شد و اکنون به گسترده‌ترین اعتراضات مردمی در واکنش به نژادپرستی در آمریکا تبدیل شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اما بارها تهدید کرده است که برای فرونشاندن اعتراضات گسترده در این کشور به ارتش متوسل خواهد شد، به طوری که تاکنون طبق آمار اعلام شده است حدود 20 نفر کشته شده‌اند و تعداد زیادی هم بازداشت شده‌اند و به سوی مردم گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پرتاب می‌شود. فریدون مجلسی در گفت‌وگو پانا در این باره گفت: «این رفتار آقای ترامپ، یک رفتار قابل تایید نیست. او فکر کرده کشور ملک شخصی خودش است، فکر کرده رئیس‌جمهوری هم همان مدیرعاملی خصوصی است. این رفتار برای مردم آمریکا که به آزادی عادت کرده‌اند و بیش از 250 سال آزادی بیان داشته‌اند، قابل قبول نیست. مردمی که علی‌رغم مسائل نژادپرستی، آزادی‌ها، مبارزات، آزادی بردگان، حقوق مدنی و ... داشته‌اند و حال این آقا دوباره می‌خواهد برگشتی به عقب داشته باشد.»

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل ادامه داد: «ترامپ با یک آرای حداقلی با بسیج کردن پایین‌ترین سطوح فرهنگی جامعه رئیس‌جمهور شد و حال با یک واکنش جدیدی از سوی کسانی که به دلیل رنجیدگی در انتخابات شرکت نکردند، برخورد کرده است. کشته‌شدن یک نفر توسط عده‌ای پلیس که آن‌ها هم تربیت فاشیستی دارند، یک چیز غیرعادی در آمریکا نبوده است، در آمریکایی که هر ماه هر دو ماه یکبار، به یکباره یک نفر در مدرسه‌ای وارد می‌شود و 12 دانش‌آموز را می‌کشد، 6 معلم را می‌کشد. اما قضیه جورج فلوید قطره آخری بود که صبر و تحمل مردم را به پایان رساند.»

این پژوهشگر تاریخ اضافه کرد: «آمریکا در بحران است. واکنش‌های فاشیستی ترامپ در جنبه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی، کسی که خیال می‌کند آمریکا برتر از همه است، خیال می‌کند اربابی دنیا را دارد، کسی که تمام دنیا را از خود رنجانده است، در داخل آمریکا هم شبیه همین رفتار را با مهاجران، بیگانگان و ... دارد، در مملکتی که همه مردمش را ترکیبی از مهاجران مختلف در زمان‌های مختلف تشکیل داده‌اند، بیماری کویید 19 و بزرگترین بحران اقتصادی آمریکا، بیکاری هزاران نفر، عده‌ای هم از تظاهرات استفاده می‌کنند و مغازه‌ها را غارت می‌کنند، فاشیست‌ها و گرسنگان و ... همه این‌ها به بحران‌های بزرگ در آمریکا بدل شده است. در این بحران هم ترامپ تصمیم‌هایی که می‌گیرد، مطالبی که عنوان می‌کند، کارهایی که می‌کند غرقابل قبول است. در ایالت واشنگتن گفتند ما پلیس را منحل می‌کنیم، خودمان قدرت در اختیار می‌گیریم و ... ترامپ اما گفت من به شما نیرو می‌فرستم، که تا الان چنین چیزی در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.»

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه این واکنش‌های ترامپ از روی استیصال است، تاکید کرد: «ترامپ مطمئن شده است در انتخاباتی که قرار است پنج ماه آینده برگزار شود، شکست خواهد خورد، این واکنش‌های یک آدم ناآگاه و در آستانه شکست نهایی است. واکنش‌هایی که شتاب‌زده و بدون درک قانون و بدون مشورت است و ترامپ آن‌ها را از خود نشان می‌دهد.»

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد:‌ «در آمریکا حکومت فردی نبوده است، مردم عادت نداشته‌اند ولی ترامپ روش سلطنت‌خواه استبدادی را به آنجا برده است، پشت سرش افراد را دست به سینه ردیف می‌کند، کسانی که سابقا رفتار دوستانه داشته‌اند آن‌ها را به صورت بندگان خود درآورده است، از معاون گرفته تا وزرا، ده‌ها وزیر و مقام را در این مدت برکنار کرده است، ناسازگار است و این‌ها مواردی است که صبر مردم را به پایان رسانده و در برابرش موضعی گرفته‌اند که خواهان تجدیدنظر کلی در سیاست وی در چند ماه آخر هستند.»

فریدون مجلسی با بیان اینکه این اعتراضات دورانی دارد و ترامپ امتیازاتی می‌دهد و مردم به خانه‌های‌شان برمی‌گردند، گفت: «مقداری ممکن است این اعتراضات طول بکشد ولی در نهایت مردم به خانه‌های‌شان برمی‌گردند. آمریکا کشوری نیست که با شلیک کور، مردم خود را بکشد، این در بخش‌هایی از شرق آسیا و آفریقا ممکن است. ولی چون ترامپ نمی‌تواند این کار را بکند، مقداری در موضع ضعف واکنش قرار دارد. ممکن است در فیلم و سینما ببینیم چهار پلیس یک نفر را بزنند، یک ماشین کسی را زیر بگیرد و ... ولی در آمریکا امکان اینکه به صورت کلی و با دستور سیاسی و ... انجام شود، خیر؛ چنین چیزی نیست. او مهلت می‌دهد که مردم ادامه دهند. این هم که تاکنون مردم ادامه داده‌اند به این خاطر است که آزادی بیان وجود دارد، آزادی تظاهرات وجود دارد. مردم بیرون می‌آیند، مجسمه‌ها را پایین می‌کشند، به اشخاص هرچه بخواهند می‌گویند، رئیس پلیس به فرماندار واشنگتن گفت دهنت را ببند، این‌ها در کشورهای شرقی هرکدام برای اعدام، زندان و تیرباران و ... کافی بود ولی در آنجا از این خبرها نیست. به همین خاطر هم این تجمعات طولانی شده است و خواهد شد.»

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه من از همین حالا ترامپ را شکست‌خورده می‌پندارم، گفت: «اول با توجه به وضع اقتصادی، با توجه به امیدهایی که داده بود و عنوان کرد که من می‌آیم کار ایجاد می‌کنم اما با بزرگترین بیکاری تاریخ مواجه شده است. دوم برخواستن آن‌هایی است که در دور اول انتخابات در رقابت آقای ساندرز و خانم کلینتون در انتخابات شرکت نکردند و به خاطر عدم شرکت آن‌ها، ترامپ شانسی پیدا کرد که بتواند رئیس‌جمهور شود. ولی این‌بار ساندرز در دفاع از بایدن فروگذار نکرده است و بایدن هم قول داده که نظرات اجتماعی سندرز را در سیاست‌های خود اعمال کند و فقط مانده است که معاونش چه کسی باشد که به تصور من خانم ورن را برمی‌گزیند. من فکر می‌کنم همین تیم در انتخابات آمریکا با فاصله‌ای زیاد موفق خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار