کرامت زن به اشتغال در شغل‌های سخت اجتماعی نیست

تهران (پانا) - یک کارشناس مذهبی گفت: کرامت زن و گرامی‌داشت او به این نیست که آموزه‌های فمنیسم را به او تعلیم داده و حتماً او را در مشاغل کاذب و سخت اجتماعی که مطابق فطرت و ساختار وجودی او نیست شرکت دهیم، اگر بخواهیم زن را گرامی بداریم باید زندگی، اخلاق و رفتار بانوی اول اسلام، حضرت فاطمه‌زهرا(س) را الگو قرار دهیم.

کد مطلب: ۱۰۸۹۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
کرامت زن به اشتغال در شغل‌های سخت اجتماعی نیست

به‌گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مرتضی مهدوی اظهار کرد: امام علی(ع) در فراز چهل و سوم از نامه خود به امام حسن‌مجتبی(ع) در رابطه با احترام به زن فرموده است: «در گرامی‌ داشتن زن، زیاده‌روی نکن و او را در شفاعت برای دیگران به طمع نینداز».

وی ادامه داد: به این معنا که در این امر زیاده‌روی نکرده و راه اعتدال و میانه‌روی را در پیش بگیر که این یک دستور عقلانی و منطقی است، هم‌چنان که در بسیاری از امور نیکو هم پرهیز از زیاده‌روی آمده است؛ مثلاً گفته شده در بخشندگی زیاده‌روی نکن، یا در عبادت میانه‌رو باشید و افراط نکنید و امثال این‌ها. با این‌که عبادت، از شریف‌ترین کارها محسوب می‌شود باز اعتدال و میانه‌روی در آن توصیه شده‌است.

مهدوی ادامه داد: اگر مجموع سخنان امام علی(ع) و دیگر پیشوایان معصوم(ع) را در خصوص گرامی داشتن زن، کنار یکدیگر بگذاریم از آن‌ها نتیجه خواهیم گرفت که نه تحقیر زن، شایسته است و نه تکریم بیش‌از حد او، بلکه همیشه بر تکریم شخصیت زن به‌صورت معتدل، توصیه شده است.

این کارشناس مذهبی افزود: این درحالی است که برخی که با اسلام عناد و دشمنی دارند یا از احادیث و آیات برداشت ناصواب می‌کنند، گفته‌اند که فرهنگ اسلام به سود مردان است و در گرامی‌داشت زنان سخنی ندارد.

وی تصریح کرد: چنین برداشتی مُغرضانه یا جاهلانه است، زیرا قرآن‌کریم زن را باعث آرامش خانواده می‌داند و می‌فرماید: «و از نشانه‌های او این است که از نوع خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میان‌تان دوستی و رحمت نهاد» همچنین پیامبراکرم(ص) نیز فرموده است: «زنان را گرامی نمی‌دارد مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی‌کند مگر شخصِ پَست و بی‌مقدار»، این جمله رسول خدا(ص) بسیار پُرمحتوا و عمیق و بیان‌گر عظمت شخصیت زن است، علاوه‌براین احادیث فراوانی در خصوصِ خوش‌رفتاری مرد با همسر خود آمده است که همگی آن‌ها گویای گرامی‌داشت شخصیت زن به‌عنوان محور خانواده است.

مهدوی بیان کرد: کرامت زن و گرامی‌داشت او به این نیست که آموزه‌های فمنیسم یا برابری زن و مرد را در همه عرصه‌های حیات به او تعلیم دهیم و حتماً او را در مشاغل کاذب و سخت اجتماعی که مطابق فطرت و ساختار وجودی او نیست شرکت دهیم، اگر بخواهیم زن را گرامی بداریم باید زندگی، اخلاق و رفتار بانوی اول اسلام، حضرت فاطمه‌زهرا(س) را الگو قرار دهیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که سخن بعدی امام علی(ع) این است که «و او را در شفاعت و میانجی‌گری برای دیگران به طمع نینداز»، عنوان کرد: زنان عاطفه و احساسات بسیار بالایی دارند که ممکن است در امر قضاوت تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این‌که تاریخ شاهد آن است که چه اندازه میانجی‌گری، شفاعت‌ها و واسطه‌گری‌های زنانِ پُرعاطفه و افراطی، گژروی‌هایی را به بار آورده، یا شمع عدالت را کم‌فروغ یا خاموش ساخته است، اظهار کرد: گاهی عاطفه‌های فراوان زنانه، ترازوی عدالت را گمراه می‌کند، از این‌رو در عین حفظ کرامت و عزت زنان، نباید شفاعت و واسطه‌گری بی‌جای آن‌ها را پذیرفت، زیرا ممکن است مانع احقاق حقوق شوند و به ضرر جامعه و حتی به ضرر کسی‌که برای او وساطت می‌کنند تمام شود.

مهدوی با اشاره به این‌که پذیرفتن شفاعت و وساطت انسان پُرعاطفه، چه زن باشد چه مرد، به‌معنای گریز از عقلانیت، عدالت و قانون است، عنوان کرد: نقش زنان در این واسطه‌گری‌های عاطفه‌خیز، قوی‌تر، حساس‌تر و برجسته‌تر است، زیرا مردانِ خود را تحریک می‌کنند که عنان اختیار خود را به دست عواطف و امیال بسپارند و از حیطه عقل و عدالت خارج شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار