یک متخصص بیماری‌های عفونی:

امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد اما ...

تهران (پانا) - به‌گفته متخصص بیماری‌های عفونی مجتمع درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس از منظر علم در صورتی‌که میزان آنتی‌بادی فرد بهبودیافته کم باشد و یا اینکه ویروس جهش یابد و تغییر رفتار دهد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان به نوع جهش‌یافته ویروس وجود دارد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد اما ...

به‌گزارش ایسنا،‌ مهدی حسنی‌آزاد، در خصوص احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کووید ۱۹، افزود: طبق شواهد موجود در این دوره امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان وجود ندارد اما از آنجا که این یک بیماری جدید است با قطعیت نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.

وی ادامه داد: از منظر علم درصورتی‌که میزان آنتی‌بادی فرد بهبودیافته کم باشد و یا اینکه ویروس جهش یابد و تغییر رفتار دهد احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان به نوع جهش‌یافته ویروس وجود دارد.

این پزشک متخصص عفونی در خصوص علائم اختصاصی و غیراختصاصی کووید ۱۹ اظهار کرد: برخی از علائم اختصاصی کووید ۱۹ هستند مانند گلو درد، سرفه‌های خشک، تب و لرز، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی، ضعف و خستگی که ممکن است در بیماران مختلف به‌صورت هم‌زمان یک یا چند علائم آن تظاهر کند.

وی اضافه کرد: درپاره ای از موارد مشاهده ‌شده که افراد با علائم غیراختصاصی همانند علائم گوارشی، دل‌درد، تهوع، اسهال یا استفراغ مراجعه و در بررسی تست آن‌ها مثبت شده است.

حسنی آزاد با اشاره به اینکه تکلیف افرادی که با علائم اختصاصی و یا غیراختصاصی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند مشخص است، تصریح کرد: این افراد از بیماری خود مطلع و جهت ادامه درمان یا قرنطینه خانگی و یا بستری می‌شوند اما آنچه ایجاد نگرانی می‌کند ۸۰ درصد افرادی هستند که بیمار و بدون علامت هستند.

وی بیان کرد: این افراد به‌واسطه اینکه از بیماری خودآگاه نیستند ناخواسته باعث انتشار وسیع ویروس در جامعه می‌شوند پس توصیه اکید به استفاده از ماسک برای تمامی افراد در محیط‌های عمومی می‌شود.

حسنی آزاد با اشاره به اینکه استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار تنها مخصوص کادر درمان که در ارتباط مستقیم با بیمار هستند، گفت: سایر افراد در جامعه باید از ماسک‌های ساده و یا پارچه‌ای استفاده کنند چرا که ماسک‌های فیلتردار بازدم شخص استفاده‌کننده را با شدت بیشتری به محیط بیرون انتقال می‌دهد و درصورتی‌که فرد جزو بیماران بی علامت باشد باعث سرعت انتشار ویروس در جامعه خواهد شد.

وی در پایان متذکر شد که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک یک الزام اجتماعی در شرایط موجود است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار