اسماعیلی: تکلیف ملی و دینی، همه ما را مکلف به پیگیری سند تحول می‌کند

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس سند تحول بنیادین را یک منظومه فکری و میثاق نامه مشترک بین نظام آموزشی و تشکل‌های دانش‌آموزی برشمرد و عنوان کرد سیستم آموزشی داری محدودویت‌ها و خلاهایی است که فعالیت‌ تشکل‌های دانش‌آموزی در رفع این محدودیت‌ها بسیار موثر است.

کد مطلب: ۱۰۸۹۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: تکلیف ملی و دینی، همه ما را مکلف به پیگیری سند تحول می‌کند

فرهاد اسماعیلی، در نشست با مسئولان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان فارس با موضوع "واکاوی اسناد بالا دستی نظام تعلیم و تربیت و نقش تشکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان" گفت: تشکل‌های دانش آموزی از جمله اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی می توانند حلقه مفقوده ما در نظام تعلیم و تربیت باشند و در نظام آموزشی چون به صورت رسمی آموزشی نیستند، می توانند به راحتی بسیاری از خلاهای تربیتی موجود را رفع کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس افزود: نوجوانی که هویتش را نشناسد، نداند چه کسی است و چه هدفی دارد و تقویت بنیه دینی نشده باشد، خیلی خطرناک است و به هر مقطع تحصیلی هم برسد خطرش بیشتر می‌شود، این ها نگران کننده است و نقش تشکل‌ها در این مسیر بیشتر است.

او مقطع متوسطه را محل اصلی اجرای ماموریت اتحادیه انجمن اسلامی برشمرد و ادامه داد: در متوسطه دوم باید بیشتر تلاش کنیم چون در این مقطع کمتر فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان بیشتر درگیر کنکور هستند.

اسماعیلی گفت: در این بین نکته‌ مهم این است که آموزش و پرورش خود و تشکل‌های خود را از هم جدا ندانند، چرا که در غیر اینصورت و اگر بخواهیم مستقل عمل کنیم قطعا فعالیت مثبت و اثربخشی رقم نمی‌خورد پس نیاز است تا با هم‌افزایی در راستای اجرای سند تحول قدم برداریم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: در سند تحول اسمی از تعلیم و تربیت، برده نشد و تنها به کلمه تربیت، اشاره کرده چون سند معتقد است که تعلیم و آموزش در سایه تربیت دیده شده، پس اصل قضیه تربیت است.

او با بیان این که با این نگاه ما امیدواریم بتوانیم تعاملات بیشتری داشته باشیم افزود: خب البته زمانی می شود تعامل کرد که برنامه وجود داشته باشد. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در استان فارس برنامه‌های مدون و قابل توجهی دارد که خوب و قابل توسعه و اجرا است.

او با اشاره به کتاب منظومه فکری تربیتی اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان گفت: شما با داشتن این کتاب در واقع در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین یک گام جلوتر هستید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: سند تحول یک منظومه فکری و میثاق نامه مشترک بین ما و تشکل‌هاست. من به شدت به دنبال اجرای ۱۳۱ راهکار این سند در استان فارس هستم.

اسماعیلی رواج یاس و ناامیدی را از ترفندهای دشمنان برشمرد و افزود: زیاد خودمان را تحقیر نکنیم، نگوییم همه چیز بد است، ما هیچ کاری نکردیم. دشمن فرهنگی ما فکر می کند خیلی حرفه ای است، یکی از کارهایش این است که ما ناامید شویم، در واقع بخش مهم پازل که می تواند بقیه پازل را جور کند ناامیدی است.

اسماعیلی توجه به هویت فردی در دانش‌آموزان را از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار دانست و افزود: دوره تحصیلی متوسطه اول دوره هویت است که به نظر بنده کار خاصی برای آن انجام نشده و پیگیری این موضوع مسئله مهمی است، چرا که فردی که هویت ندارد به راحتی به هر طرف کشانده می‌شود.

وی افزود: شما (اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان) به عنوان بازوی قوی ما در دوره متوسطه اول که تجربه فعالیت های تربیتی و فرهنگی را در این مقطع دارید، بصورت ویژه تری در این حوزه باید باشید تا بتوانیم هویت ملی، دینی، فرهنگی، سیاسی که باید در دانش آموز در دوره متوسطه اول شکل بگیرد را شکل دهیم.

اسماعیلی افزود: وقتی سند و نقشه راه نباشد، سند را تحمیل می‌کنند، پس تکلیف ملی و دینی، همه ما را مکلف می‌کند که سند تحول را دنبال کنیم، در همین راستا، ما نیز در اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، طرح استانی به نام "همه به سوی مدرسه صالح" که با هفت ویژگی، سند تعریف شده را دنبال می‌کنیم تا انشاالله بتوانیم اندازه مسولیت، اختیار و تکلیفمان خدمت کنیم.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان فارس نیز در این نشست یکی از رسالت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را تکمیل کننده سیستم رسمی کشور عنوان کرد.

روح الله ذاکرین، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در مدارس افزود: برخی از مجموعه فعالیت‌هایی که توسط اتحادیه انجام می‌شود در مدرسه تمرکز پیدا کرده است. برخی از آن فعالیت ها هم هویتی به دانش‌آموز داده تا بتواند در عرصه شهری، استانی و ملی در سطوح مختلف فعالیت‌هایی را انجام بدهد.

او قرارگاه‌های دانش‌آموزی را یکی از این فعالیت‌ها خواند و افزود: در این قرارگاه‌ها دانش‌آموزان بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته در قرارگاه‌های مختلف مدرسه، شهری، استانی و ملی فعالیت می‌کنند و با مسائل که به آن‌ها محول می‌شود، برنامه‌ریزی و جریان سازی صورت می‌گیرد و کارها را دنبال می‌کنند.

او با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر نقش خانواده‌ها افزود: اتحادیه انجمن اسلامی نیز معتقد است بخش عظیمی از فضای تعلیم و تربیت توسط پدر و مادر صورت می‌گیرد و در همین راستا در فعالیت‌هایی که برای دانش‌آموزان مد نظر گرفته‌ایم از فضای خانواده دانش‌آموزان غافل نشده‌ایم.

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان استان فارس با اشاره به تعاملات صورت گرفته توسط اتحادیه فارس در استان گفت: در کنار همه این مسائل تعاملات و هم افزایی‌های خوب بین دستگاهی با ارگان ها و نهادهای فرهنگی ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیت آن ها به نفع دانش آموزان استفاده کنیم. برخی موارد ممکن است همراه با کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری باشد که توانستیم بر اساس همین تعاملات کارها را دنبال کنیم.

ذاکرین بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که دغدغه های ما در تمام فعالیت ها و برنامه ها مبتنی بر اسناد بالا دستی است. از جمله سند تحول آموزش و پرورش ساحت های شش گانه که کنار این مورد خود اتحادیه هم برای جاری سازی و عملیات سازی سند تحول یک منظومه فکری تربیتی زیر نظر نماینده مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در موسسه فرهنگی آینده سازان تدوین کرد.

او با اشاره به کتاب منظومه فکری - تربیتی جوان و نوجوان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: این کتاب دقیقا بر اساس پایه تحصیلی و جنسیت دانش‌آموز مشخص شده که باید چه اتفاقی برایش بیفتد تا آن سند عملیاتی‌تر شود. سند تحول به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری باید در فضای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت رسمی کشور محقق شود. ما نیز اعتقاد داریم در کنار مسائل علمی و درسی که اولویت برای دانش آموزان است، باید به پنج ساحت دیگر تربیتی هم پرداخته شود تا در نهایت یک رشد متوازن برای دانش آموزان محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار