مریم کاظمی: بازگشایی تئاتر عملی شتابزده و برای رفع تکلیف اداری است

این اطلاعیه صوری و فاقد ارزش است و صرفا یک کارکرد درون سازمانی دارد

تهران (پانا) - مریم کاظمی می‌گوید اعلام اول تیر برای بازگشایی دکان‌های فروش تئاتر بدون فکر و بررسی درست انجام شده و عملی شتابزده و درواقع برای رفع تکلیف اداری است.

کد مطلب: ۱۰۸۹۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مریم کاظمی: بازگشایی تئاتر  عملی شتابزده و برای رفع تکلیف اداری است

مریم کاظمی کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اطلاعیه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «این اطلاعیه باید از چند منظر مورد توجه قرار گیرد. ابتدا عنصر زمان، کسانی که با هنر تئاتر حداقل آشنایی را داشته باشند می‌دانند که زمان، نقش اساسی در تولید محصولات صحنه‌ای ایفا می‌کند. زمان گفتگو، زمان مشورت، زمان تصمیم‌گیری، زمان نتیجه‌گیری، زمان برنامه‌ریزی، زمان طراحی و در نهایت زمان تمرین. سپس باید زمان لباس، زمان دکور، زمان موسیقی، زمان هزینه‌های ریز و درشت، زمان تست و پرو نهایی، زمان تبلیغات، زمان شورای نظارت، زمان قراردادها، زمان سایت‌های فروش، زمان نگرانی‌ها برای فروش، زمان درصد تالارها، زمان قول‌های انجام نشده، زمان نظارت‌های پیدا و پنهان و زمان کمک هزینه‌های ناچیز دیگر پرداخت.»
وی ادامه داد: «این مسیر زمان‌های طولانی به زمان کوتاه اجرا ختم می‌شود زیرا گروه بعدی همین زمان‌ها را طی کرده است و دکان‌های اجرای هنری باید اجاره نامه را پایان و فسخ و مستاجر جدید را وارد کنند. با این حساب طبیعی است که به نتیجه برسیم، اعلام اول تیر برای بازگشایی دکان‌های فروش تئاتر بدون فکر و بررسی درست انجام شده و عملی شتابزده و درواقع برای رفع تکلیف اداری است.»
این کارگردان خاطرنشان کرد: «حالا چرا اینطور فکر می‌کنم؟ زیرا سه ماه و 15 روز از تعطیلی تئاترهای در حال اجرا می‌گذرد، گفتگوها و نشست‌ها، وعده‌ها و قول‌ها و جمع‌آوری نظرات مجازی و غیره بارها تیتر خبرها شد. ثبت‌نام کسب و کارهای زیان دیده هنری، جمع آوری اطلاعات مشغولان تئاتری، اسامی و تعداد اجراهای تعطیل شده یا اجراهای تدارک دیده شده و آماده به روی صحنه رفتن گردآوری نشد و درنهایت هیچ کدام محقق نشدند و هیچ توضیحی در مورد روال پیشرفت کارهای اداری مربوط به ستاد زیان‌های کرونا با توجه به قول‌های داده شده ارائه نگردیده است و ناگهان در یک عملیات خلق الساعه اعلام می‌گردد که ده روز دیگر سالن‌ها بازگشایی می‌شود. چگونه؟»
وی ادامه داد: «ممکن است پاسخ دهید فکر همه چیز را کرده‌ایم و با مشورت اهالی موجه هنر و کارشناسان اداره کل و صنوف هنری به این راهکار رسیده‌ایم اما من می‌گویم خیلی خوب است که مشورت می‌کنید اما اهالی هنر اگر اهالی همین حوالی باشند می‌دانند که ده روز اعلام برای بازگشایی نمی‌تواند جدی باشد.»
کاظمی افزود: «کارشناسان اداره کل و مدیران و کارکنان سالن‌های دولتی چه تئاتر روی صحنه باشد یا نباشد حقوقشان را خواهند گرفت و در مقابل تصمیمات غلط حق اعتراض ندارند و ملاحظه شغلشان مهم‌تر از ارائه نظرات درست و اصولی است، پس مشاوران مناسبی نیستند زیرا محافظه کارند. صنوف هنری اگر مورد مشورت قرار گرفته بودند حتما باید اطلاع رسانی می‌کردند و اینگونه ما اعضای صنوف هنری غافلگیر نمی‌شدیم.»
این کارگردان با اشاره به اهمیت زمان در بازگشایی ناگهانی تئاتر تصریح کرد: «حالا دوباره به مسئله زمان برمی‌گردیم. اجراها از اول تیرماه 99 بعد از سه ماه و نیم تعطیلی آغاز به کار خواهند کرد، کدام گروهی می‌تواند از اول تیر شروع کند زمانی که اطلاعیه تازه از تنور درآمده است.»
وی ادامه داد: «بنابراین می‌توانم اینطور تصورکنم که اگر از اول تیر نمایشی آماده اجرا باشد حتما از قبل و به طور خصوصی به گروه یا گروه‌های نمایشی اطلاعیه انحصاری داده‌اند که اطلاعیه عمومی دیگر بی معنی است. پس اگر نمایشی روی صحنه نرود منظور از باز گشایی چیست؟ باز اینطور تصور می‌کنم که اگر فرض دوم درست باشد این اطلاعیه صوری و فاقد ارزش است و صرفا یک کارکرد درون سازمانی دارد برای اینکه فرض کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقعا به فکر زیر مجموعه هنری خوداست.»
کاظمی با اشاره به این اطلاعیه عنوان کرد: «حال اگر بپذیریم که نیت درست است به این موارد نیز توجه کنید، در اطلاعیه آمده "لزوم بازگشایی با هدف توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر" آیا مطمئن هستند که معیشت تامین خواهد شد. لطفا توضیح بیشتری بدهید. یعنی چه ؟ آیا کمک هزینه‌های مناسبی برای گروه‌ها در نظر گرفته‌اید؟ آیا فروش 50 درصد نمایش‌ها را پرداخت خواهید کرد؟ آیا ضرر عدم فروش تامین خواهد شد؟ آیا با پرسنل بخش هنری قرارداد بسته خواهد شد؟ و هزاران آیای دیگر»
وی با اشاره به پیشنهاد خود برای نحوه بازگشایی تئاتر تصریح کرد: «به تجربه می‌دانم جواب‌ها چه خواهد بود، زیرا بدون اهمیت به حفظ هیچ اعتمادی، وعده‌های اعلام شده قبلی به باد رفت پس این اطلاعیه از نظر من فاقد ارزش کاربردی است. اگر همه ملاحظات را به کناری بگذاریم و فقط و فقط با ملاحظه عنصر زمان به آن بنگریم درست این بود که اطلاعیه بدینگونه باشد "مکان‌ها و سالن‌ها و دکان تئاتری از اول تیرماه به مدت سه ماه و نیم فرصت دارند روش‌های پیشنهادی خود را برای بازگشایی بعد از پایان ماه‌های محرم و صفر با رعایت ایمنی اپیدمی کرونا به طور قطع اعلام نمایند و در این راه با مشورت افراد خاصی عمل کنند.»
کاظمی با اشاره به افرادی که درباره بازگشایی تئاتر باید با آن‌ها مشورت شود گفت: «گروه‌هایی که اجرایشان متوقف شده، گروه‌هایی که در نوبت اجرای فروردین و اردیبهشت بودند و سوم گروه‌هایی که در نوبت اجراهای بعدی بوده‌اند کسانی هستند که پیش از هرکسی باید با آن‌ها مشورت شود.»
وی ادامه داد: «چنانچه این واژه "اگر طلایی" محقق می‌شد می‌توانستیم امیدوار باشیم همه اهالی تئاتر، کارشناسان و مشاوران پیدا و پنهان و مدیران دکان‌های تئاتری به سمت یک هدف حرکت خواهند کرد اما رویا به حقیقت نرسید پس بهتر است از خواب بیدار شویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار