در شورای شهر تهران اتفاق افتاد

بررسی پرونده‌های «باغ» و «غیرباغ» در صحن شورا

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز هیچ تذکری ارائه ندادند و به طور کامل پرونده‌های ثبتی را برای تشخیص «باغ» و «غیرباغ» مورد بررسی قرار دادند.

کد مطلب: ۱۰۸۸۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بررسی پرونده‌های «باغ» و «غیرباغ» در صحن شورا

اعضای شورای شهر تهران امروز در دویست و نوزدهمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران، بدون هیچ تذکر و نطقی، به سراغ بررسی پرونده‌های ثبتی برای تشخیص باغ و غیر باغ رفتند.

در ابتدای جلسه ملکی در منطقه ۲ به مساحت ۱۷۵۰ مترمربع مورد بررسی قرار گرفت که مطابق با نظر کمیسیون شهرسازی و معماری، حد نصاب درختان را داشت اما برخی از اعضا بر این باور بودند که چون خود مالک، درختان را کاشته است بنابراین «باغ» نیست.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران پس از «باغ» شناخته شدن ملک ۱۵۴۰ متری دیگر در منطقه ۲، به سراغ بررسی ملکی ۵۴۰ متری در منطقه ۱ رفتند. در این ملک ۵ درخت و ۹ نهال وجود دارد و طبق گفته کمیسیون شهرسازی و معماری، حد نصاب باید ۱۸ اصله درخت باشد. همچنین در سند نیز گفته شده که ملک مذکور، «باغ» و «عمارت» است.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیته سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به نظر کمیسیون شهرسازی و معماری مبنی بر «غیرباغ» بودن ملک گفت: برای آنکه مشخص شود ملک «باغ» یا «غیرباغ» است، معیار سند مادر پیش از تفکیک است. همچنین بن‌های درختان موجود در این ملک نیز ۲۳۰، ۱۵۰ و ۲۶۰ است.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران گفت: ۴۵ درصد ملک، بنا است و به همین دلیل هر چند سند مادر، «باغ» است و تعدادی هم درخت دارد، معتقدم که این ملک «باغ» نیست.

در نهایت اعضای شورا به ملک مذکور رأی «باغ» دادند.

در ادامه ملکی در منطقه ۲۰ مورد بررسی قرار گرفت که یک اصله درخت در زمین مزروعی وجود دارد و سند آن نیز «باغ» اعلام شده است.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در واکنش به رأی فوق کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: این ملک مزروعی بوده و باغ نیست و در آن سبزی‌کاری می‌شده است.

رسولی گفت: معیار ما سند ملک است که «باغ» ذکر شده است.

در نهایت با وجود مخالفت نژاد بهرام مبنی بر اینکه زمین فوق، بایر و مزروعی است و باغ نیست، اما ملک مذکور «باغ» شناخته شد.

در ادامه ملکی ۱۱۲۵ مترمربعی در منطقه ۲ مورد بررسی قرار گرفت.

طبق توضیحات کمیسیون شهرسازی و معماری، مالک این ملک ادعا کرده که فردی کلاهبردار، زمین بدون درخت این فرد را برای آنکه تملک کند، تبدیل به باغ کرده است. در نهایت دادگاه رأی به قطع درختان داده تا مالک بتواند زمینش را پس بگیرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این پرونده گفت: این پرونده مشکوک است چون درختان مجاور این ملک نیز همانند درختان درون آن است و مشخص نیست که رأی قطع درخت بر چه مبنایی صادر شده است.

صدراعظم نوری گفت: غیرممکن است که دادگاه رأی به قطع درخت بدهد. در عین حال رأی‌های غیرواقعی، کم نبوده است؛ ملک مذکور نزدیک رود دره قرار دارد و اگر بخواهیم به آن رأی «غیرباغ» دهیم، حریم رود دره را نقض کرده‌ایم.

در نهایت پرونده ملک مذکور، «غیرباغ» شناخته شد.

در ادامه زمینی به مساحت ۵۸۰ مترمربعی در منطقه ۱۰ مورد بررسی قرار گرفت که حد نصاب آن برای «باغ» بودن ۲۴ اصله درخت بود اما ۳۰ اصله درخت در آن وجود داشت؛ این ملک نیز «باغ» شناخته شد. هر چند برخی از اعضا معتقد بودند که چون زمین در منطقه ۱۰ است، «باغ» شناخته می‌شود و پرونده‌های منطقه ۱ و ۲ «باغ» شناخته نمی‌شوند.

پس از بررسی سه پرونده به عنوان «باغ» و یک پرونده به عنوان «غیرباغ»، پرونده‌ای مربوط به منطقه ۱ در خیابان نیاوران مورد بررسی قرار گرفت. مساحت این ملک ۱۳۰۶ مترمربع است که طبق گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، مالک اولیه آن را به عنوان «غیرباغ» به فروش می‌رساند ولی زمانی که مالک دوم آن اقدام به دریافت پروانه ساخت می‌کند، می‌گویند ملک «باغ» تشخیص داده شده است.

رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد که این پرونده برای بررسی حقوقی به دو کمیسیون شهرسازی و معماری و حقوقی و نظارت ارسال شود.

در نتیجه رأی اعضا نیز پرونده مذکور از دسترس خارج شد.

در ادامه ملکی ۵۴۷ مترمربع در یافت‌آباد منطقه ۱۸ به دلیل حد نصاب داشتن درختان، «باغ» شناخته شد اما ملکی دیگر در منطقه ۱۱ به مساحت ۹۹۱ مترمربع به دلیل آنکه در سند ذکر شده بود که ملک مذکور، «عمارت» و «دکاکین» و «طویل» است و همچنین نداشتن حد نصاب درختان، «غیرباغ» شناخته شد.

در ادامه پنج پرونده دیگر نیز در منطقه ۱ «باغ» شناخته شد و پرونده دیگر نیز به دلیل برخی مشکلات حقوقی، به کمیسیون مشترک شهرسازی و معماری و حقوقی و نظارت برای بررسی ارسال شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار