اولویت اصلی شهرداری در ساماندهی پیاده‌راه‌ها چیست؟

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با تأکید بر این‌که بهره‌برداری از فضای پیاده‌ر‌اه‌ها با در نظر گرفتن اولویت حقوق عامه است، گفت اگر پیاده‌راهی ظرفیت لازم را نداشته باشد به‌هیچ‌وجه به متقاضیان اجازه استفاده داده نمی‌شود و در صورت تخلف شرکت شهربان و نیروی انتظامی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
اولویت اصلی شهرداری در ساماندهی پیاده‌راه‌ها چیست؟

به گزارش روابط عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، سید علی مفاخریان در کمیته برنامه‌ریزی و ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون که باهدف بررسی و ارزیابی برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه ساماندهی دست‌فروشان، پیاده‌را‌ه‌ها و مشاغل سیار و بی‌کانون برگزارشد ، گفت: برنامه‌های متفاوتی در مدیریت دست‌فروشان در شهرهای مختلف دنیا اجراشده است که نقطه مشترک همه آن‌ها جانمایی دست‌فروشانی است که اقدام به اخذ مجوز و پرداخت عوارض می‌کنند.

وی افزود: راسته‌های تجاری در سطح شهر ظرفیت‌های زیادی برای راه‌اندازی روز بازارها یا شب بازارها دارند که با رعایت نکاتی از جمله در نظر گرفتن فاصله مناسب با منازل مسکونی، بافت‌های حساس و واحدهای صنفی از زمین‌های بلامعارض شهرداری استفاده شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه گفت: باید شرایط عمومی برای استفاده از این ظرفیت در نظر گرفته شود. به‌طور مثال پیش‌بینی محل ذخیره پسماند و پارکینگ سرویس بهداشتی برای ساماندهی این امور باید مورد توجه قرار گیرد. هم چنین نوع سازه و پوشش و محل‌های مجاز استقرار هم باید به دقت شناسایی شوند.

مفاخریان در پاسخ به سوال صدراعظم نوری به عنوان رییس کمیسیون سلامت و یکی از اعضای کمیته مبنی بر چگونگی توزیع و پراکنش مناسب روز بازارها در شرایط فعلی، گفت: تعداد روز بازارها در حال بررسی کارشناسی و تعیین ظرفیت است و الگوی پراکندگی این بازارها بر اساس رفتار اجتماعی شهروندان و نیاز ساکنین هر منطقه شکل می‌گیرد.

وی در پاسخ به نگرانی سواستفاده برخی صاحبان واحدهای صنفی مجاز از تسهیلات ارائه شده به دست‌فروشان اظهار کرد: پیش گیری از چنین مواردی با طراحی و راه‌اندازی سامانه سامان بازار به‌راحتی امکان‌پذیر است. شرایط متقاضیان با ثبت‌نام در این سامانه موردبررسی قرار می‌گیرد، سکونت در تهران و نداشتن شغل ثابت از اصلی‌ترین معیارها برای شناسایی آنان است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره ساماندهی پیاده‌روها در تهران تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از واحدهای صنفی از پیاده‌ر‌اه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما با لایحه ساماندهی پیاده‌را‌ه‌ها حدود ده صنف با در نظر گرفتن ضوابط می‌توانند از فضای مازاد پیاده‌را‌ها استفاده کنند. بهره‌برداری از پیاده‌رو با اولویت حق تردد شهروندان و برای رونق فضای شهری، بهبود فضای کسب‌وکار بهبود منظر شهری با ساماندهی وضع موجود برنامه‌ریزی‌شده است.

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در جلسه کمیته برنامه‌ریزی و ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، با اشاره به این‌که ساماندهی دست‌فروشان نباید باعث تشویق مهاجرت به پایتخت شود، افزود: فضاهایی که امکان ایجاد بازارها یا بهره‌برداری از پیاده‌راه را دارد، باید به‌صورت محدود شناسایی شود و برخی از جاذبه‌های گردشگری از این نوع بهره‌برداری مصون باشند. نکته دیگر با توجه به عرضه مواد غذایی، توجه به‌سلامت و بهداشت شهروندان است.

حجت نظری، عضو دیگر شورای شهر و از اعضای این کمیته بابیان این‌که در ساماندهی دست‌فروشان و ثابت کردن اشتغال آنان ملاحظات حقوقی و تجاری باید در نظر گرفته شود، افزود: به نظر من باید تغییرات در کالبد به حداقل ممکن برسد و از انجام امور غیر ضروری در جانمایی دست‌فروشان جلوگیری شود. همچنین شرایط سخت‌گیرانه برای فعالیت دست‌فروشان می‌تواند در نظر گرفته نشود. به‌طور مثال به نظرم سرپرست خانوار بودن جای بحث دارد و می‌تواند فقط اولویت رسیدگی باشد نه شرط لازم.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست پاسخ داد: پیاده‌روهای تهران هم‌اکنون هم برای کسب‌وکار بهره‌برداری می‌شود اما نیاز به نظم دهی دارد. کاربرد پیاده‌راه‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است و با رعایت ضوابط راهکار خوبی برای مدیریت مسأله سد معبر خواهد بود.

مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در پایان این جلسه تأکید کرد: بهره‌برداری از فضای پیاده‌ر‌ا‌ه‌ها با در نظر گرفتن اولویت حقوق عامه است و اگر پیاده‌رویی ظرفیت لازم را نداشته باشد به‌هیچ‌وجه اجازه استفاده به متقاضیان را نخواهیم داد و در صورت تخلف شرکت شهربان و نیروی انتظامی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار