در گفت‌وگوی پانا با عضو هیات نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور:

نجفی‌سهی: تفاوت نرخ کارخانه و بازار خودرو کاهش می‌یابد

محدود کردن فروش قولنامه‌ای خودروهای پیش‌فروش شده برای مدت یک یا دو سال موجب می‌شود که خریدار واقعی خودرو کسی باشد که می‌خواهد خودروی خریداری شده را استفاده کند

تهران ( پانا) – عضو هیات نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید براینکه تفاوت نرخ کارخانه و بازار خودرو با طرح‌های پیش‌فروش و پیش‌فروش قرعه‌کشی شده کاهش خواهد یافت می‌گوید به نظر ما محدود کردن فروش قولنامه‌ای خودروهای پیش‌فروش شده برای مدت یک یا دو سال موجب می‌شود که خریدار واقعی خودرو کسی باشد که می‌خواهد خودروی خریداری شده را استفاده کند.

کد مطلب: ۱۰۸۸۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
نجفی‌سهی: تفاوت نرخ کارخانه و بازار خودرو کاهش می‌یابد

محمود نجفی‌‌ سهی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ « سیستم تحویل خودرو با قرعه‌کشی با توجه به شرایط کشور و به اجبار در پیش‌ گرفته شده است. نقدینگی سرگردان که از بازاری به بازار دیگر در گردش است به بازارخودرو نیز تمایل دارد و مردم برای حفظ ارزش پول خود در شرایط تورمی تلاش می‌کنند تا با خرید خودرو یا سایر کالاها از کاهش ارزش نقدینگی خود بکاهند.»

وی افزود: « با طرح پیش‌فروش تلاش شده است تا دلالان حذف شوند و به نظر می‌رسد که قرعه‌کشی بتواند دلالی را کنترل کند. با توجه به افزایش نقدینگی، خودروسازان، دولت و وزارت صمت چاره‌ای جز تامین خودرو برای افرادی که واجد شرایط هستند و مایل به خرید خودرو از طریق قرعه‌کشی بوده‌اند را نداشتند.»

نجفی‌سهی اظهارکرد:‌ « خودروسازان و قطعه‌سازان باید تولید بیشتری داشته باشند تا بتوانند به تعهداتی که به مشتریان دارند عمل کنند. البته با نقدینگی که حاصل از پیش فروش در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار می‌گیرد، انجام این کار شدنی است. این امیدواری وجود دارد که قطعه‌سازان هم از این مبالغ پیش‌فروش سهمی داشته باشند.»

تلاش مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان از خلف وعده به مردم جلوگیری می‌کند

عضو هیات نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعه سازان خاطرنشان کرد: « تعامل خودروسازان و قطعه‌سازان موجب خواهد شد تا مردم زودتر به خودروهایی که پیش‌خرید کرده‌اند، دسترسی پیدا کنند. خوشبختانه خودروسازان این توان را دارند که تولید خود را بهبود ببخشند و اگر نگوئیم که جهش تولید اتفاق می‌افتد اما می‌توان گفت تولید امکان دستیابی به تیراژ بالاتر را دارد.»

وی با تاکید براینکه امیدواریم خودروسازان خلف وعده نکنند، اظهار کرد:‌ « تفاوت نرخ کارخانه و بازار با طرح‌های پیش‌فروش و پیش‌فروش قرعه‌کشی شده کاهش خواهد یافت و افرادی که خریدار واقعی خودرو بوده‌اند با قیمت مناسب از کارخانه و در تفاوت فاحش با بازار موفق به دریافت خودرو می‌شوند.»

نجفی‌سهی اظهار کرد: « اگرچه نمی‌توان گفت صد درصد افرادی که در طرح قرعه‌کشی ثبت نام کرده‌اند خودرویی را که تحویل می‌گیرند، سوار می‌شوند اما بخشی برای حفظ ارزش پول خود ثبت نام کرده‌اند و اگر حتی یک دست خودرو را بفروشند از وضعیت دپوی خودرو در حجم زیاد و در پارکینگ خودروها خارج خواهیم شد.»

وی عنوان کرد: « اگر شرایط اقتصادی کشور عادی بود، هجمه‌ای که اکنون برای خرید خودرو وجود دارد نیز وجود نداشت. اکنون شرایط اجبار کرده است که مردم چنین تصمیم‌هایی بگیرند. دلالان دیگر قادر به خرید در پیش‌نویس نخواهند بود و باید از فروش قولنامه‌ای خودروها با توجه به پلاک ماشین، شماره فنی خودرو و سایر مشخصات جلوگیری شود.»

عضو هیات نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تصریح کرد: « به نظر ما محدود کردن فروش قولنامه‌ای خودروهای پیش‌فروش شده برای مدت یک یا دو سال موجب می‌شود که خریدار واقعی خودرو کسی باشد که می‌خواهد خودروی خریداری شده را استفاده کرده و بر آن سوار شود.»

نجفی سهی خاطرنشان کرد: « مذاکرات و هماهنگی مناسبی میان خودروسازان و قطعه‌سازان برای افزایش تولید انجام شده است. اکنون قطعه‌سازان با ظرفیت بسیار اندکی درحال تولید هستند و تمایل زیادی دارند که در این طرح به کمک خودروسازان بروند.»

وی اظهار کرد:‌ « قطعه‌سازان از 4 فروردین کار خود را آغاز کردند تا بتوانند به خودروسازان برای طرح تحویل فوری خودروها یاری دهند.»

عضو هیات نمایندگان انجمن صنایع همگن قطعه سازان با اشاره به مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان اظهار کرد: « خودروسازان باید بخشی از مبالغ پیش‌خرید را در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند تا چرخه تولید رونق بیشتری داشته باشد.»

مواد اولیه بیش از 60 درصد افزایش قیمت داشته است

وی بیان کرد:‌ «چاره‌ای جز پرداخت بخشی از تعهدات قطعه‌سازان وجود ندارد. مشکلاتی برای تامین مواد اولیه وجود دارد که سال قبل نیز وجود داشت و تلاش‌هایی برای تامین ارز آن صورت گرفت. یکی از دلایل گران شدن خودرو نیز این است که مواد اولیه بیش از 60 درصد افزایش قیمت داشته است که روی قیمت قطعه و خودرو تاثیرگذار است.»

نجفی سهی عنوان کرد:‌« در مورد قطعات وارداتی نیز با افزایش ارز قیمت این قطعات افزایش می‌یابد .»

وی در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تاثیری بر قطعه‌سازی داشته است، اظهار کرد:‌ « محدودیت‌هایی به وجود آمده است اما کار متوقف نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار