سخنگوی قوه قضاییه خبر داد

۶ نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از ورود سازمان بازرسی کل کشور به اظهارات میرسلیم مبنی بر دریافت رشوه از سوی یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
۶ نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: مقام معظم رهبری با تبیین ویژگی‌های تحول در سیره و سلوک امام راحل وظیفه تحول آفرینی همه دستگاه‌ها در راستای گام دوم را تبیین کردند. تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم به روحیه مطالبه گری، نگرش جدید در باور مردم به دین و تحول نوین اسلامی از شاخصه‌های این موضوع است، البته این جریان بر محور جوان گرایی است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره مهندسی تحول در قوه قضاییه گفت: امروز با گذشت بیش از یکسال از دوره جدید آثار تحول در قوه قضاییه نمایان شده است.

وی ادامه داد: مهندسی تحول در دوره اخیر قوه قضاییه همزمان با شروع به کار رئیس جدید قوه قضاییه، آثار تحول در قوه قضاییه نمایان شده است. تحول در قوه قضاییه ارکان و اضلاع متعددی دارد.

اسماعیلی با اشاره به سه ضلع تحول در قوه قضاییه گفت: اصلاح رویه، شفافیت و فسادستیزی در قوه قضاییه سه ضلع تحول در دوره جدید قوه قضاییه است و در خردادماه امسال مصادیق برجسته‌ای را از این اضلاع شاهد بودیم.

رسیدگی به پرونده اکبر طبری مصداق فسادستیزی است

وی گفت: صدور بخشنامه رسیدگی به جرایم سیاسی نمونه بارز اصلاح رویه بود، اعلام عملکرد حساب‌های قوه قضاییه مصداق شفافیت است و رسیدگی به پرونده اکبر طبری مصداق فساد ستیزی در قوه قضاییه است. خوشحالیم امروز در آستانه هفته قوه قضاییه به مردم اعلام کنیم که در عمل پایدار و صادق هستیم.

اسماعیلی با اشاره به پرونده طبری ادامه داد: در پرونده طبری نیز یکی از قضاتی که اسمش در پرونده طبری بوده پیام داده که به کشور بازمی‌گردد و بنا به شرایطی که وجود داشته نتوانسته بیاید و هر رأیی که قضات صادر کند را می‌پذیرد. این فرد اعلام کرده ظرف امروز و فردا به کشور بازمی‌گردد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: امروز متخلفان در هر لباس و پوششی دیگر از حاشیه امن و حریم ممنوعه برخوردار نیستندو برخورد قوه قضاییه با معدود عناصر فاسد درون قوه قضاییه هم جدی و قاطع و عبرت آموز است البته لازم توصیه اخلاقی به اصحاب رسانه داشته باشم مبنی بر اینکه رسانه‌ها جریانات سیاسی و اشخاص مختلف این پرونده را بهانه‌ای برای تسویه‌حساب شخصی و گروهی قرار ندهند و از تخریب دیگران و اهانت به اشخاص اجتناب کنند.

ورود سازمان بازرسی به ادعای مصطفی میرسلیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده‌‌اند واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چیست، اظهار کرد: بلافاصله بعد از اعلام موضوع از ناحیه آقای میرسلیم، سازمان بازرسی از ایشان دعوت کرد و اسناد و مدارکی که ادعا می‌کنند مرتبط با ادعای اخد رشوه است درخواست شد و دستور رسیدگی به این موضوع صادر شد. موضوع جدید است و هنوز بررسی‌ها ادامه دارد و با پایان بررسی‌ها نتیجه اعلام خواهد شد.

انتصابات جدید در قوه قضاییه

اسماعیلی در ادامه با اعلام انتصابات جدید در قوه قضاییه توضیح داد: با گرامیداشت یاد حجت الاسلام خلفی که عهده دار معاونت قضایی قوه بود و در سال گذشته دعوت حق را اجابت کردند، از سوی ریاست قوه قضاییه حجت الاسلام مظفری که عهده‌دار شوراهای حل اختلاف بود به سمت معاونت قضایی قوه منصوب شد. امیرحسین رحیمی به عنوان مشاور عالی رئیس قوه و رابط قوه در امور نمایندگان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه منصوب شدند.

وی افزود: حجت الاسلام امینی که عهده دار معاونت منابع انسانی بودند به عنوان مشاور قوه قضاییه منصوب شده است. حجت الاسلام هادی صادقی نیز که عهده دار معاونت فرهنگی قوه بود از این پس رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه که مرتکب از شوراهای حل اختلاف و داوری و میانجی است خواهند بود. همچنین محمدمهدی حاج محمدی که تاکنون معاون قضایی و رئیس کل دادگستری استان تهران بود به عنوان رئیس سازمان زندان‌ها منصوب شد و آقای جهانگیر به عنوان مشاور رئیس قوه و مسئول دفتر بازرسی قوه انجام وظیفه خواهد کرد.

اسماعیلی درخصوص آزادی مایکل وایت گفت: این اقدام یک اقدام انسان دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است. مساعدت ما در قوه قضاییه کمک می‌کرد به آزادی برخی از هموطنان ما که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند که برای مثال دکتر طاهری و امثال هم است.

وی افزود: قوه قضاییه ارفاقاتی برای این فرد در نظر گرفت البته این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد و رضایت شاکی خصوصی در این پرونده جلب شد. مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برای او حادثه‌ای رخ بدهد ولی خوشبختانه اینگونه نشد و فردی که دارای بیماری خطرناکی مثل ایدز بود به گونه‌ای زندانی بود که نه تنها بیماری‌اش تشدید نشد بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی آزاد شد. موضوع زندانی و زندانیان با مسئولیت قوه قضاییه است و بدون نظر قوه قضاییه در خصوص آزادسازی زندانیان حرف زده نمی‌شود و بهتر است آقایان جایگاه خود را بدانند و از طرف قوه قضاییه وعده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند. قوه قضاییه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند.

اعدام یک جاسوس در پرونده ترور شهید سلیمانی

سخنگوی قوه قضاییه درباره دستگیری یکی از جاسوسان آمریکایی نیز تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برای جاسوسی اما نیروها و سربازان گمنام امام زمان فعالیت این گروه ها را مورد بررسی قرار می دهند و اجازه تحرکات به این افراد نمی‌دهند. اخیرا سید محمود موسوی مجد فرزند سیدکاظم که هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا در قبال اخذ دلار امریکایی برای آنها در حوزه‌های امنیتی و نیروهای مسلح بویژه سپاه قدس و محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار بیگانه می گذاشت به اعدام محکوم شد. شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور هم حکم را تایید کرد و بزودی حکمش اجرا می شود و به سزای اعمالش می رسد.

۶ نفر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند

اسماعیلی درباره آخرین وضع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی نیز گفت: بخش قضایی پرونده به عهده قوه قضاییه و مشخصات سازمان قضایی نیروهای مسلح است. به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه ای تعیین شد از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که هفتاد خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده‌اند. برخی خانواده‌ها با دادستان نیروهای مسلح نیز دیداری داشته و در این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تامین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.

اشد مجازات برای پدر رومینا اشرفی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درخصوص پرونده قتل رومینا اشرفی و مجازات پدر در پرونده اینگونه قتل‌ها و در پاسخ به این سوال که آیا قانون مجازات در این زمینه نیاز به اصلاح دارد؟ گفت: قتل رومینا اشرفی و هر نوع قتل نفس دیگر از منظر قوانین جزایی در زمره جنایات و مستوجب مجازات سنگین است که نوع قتل فرق ندارد چه خودکشی و چه برادر کشی و همسرکشی و فرزندکشی و پدرکشی و مادرکشی و هر نوع قتلی باشد را ما جنایت میدانیم و معتقدیم با کسانی که مرتکب جنایات میشوند باید قاطعانه و عبرت آموز برخورد کرد. در این پرونده اینگونه اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مجازات تشدید شود طبق آن عمل می کنیم کما اینکه قوه در لایحه صیانت و کرامت و حفظ حرمت بانوان در بخش مربوط به جنایت مربوط به قتل عمدی بانوان اگر به هر دلیلی منتهی به قصاص نشود پیشنهاد تشدید مجازات داده و مجازات در لایحه پیش بینی شده است و نسبت به مجازات در قانون فعلی ما شدیدتر است. باز هم قانونگداری با نمایندگان است، چه در قالب همین لایحه‌ای که بعد از گذشت ۹ ماه از زمانی که آن را به دولت دادیم آن را به مجلس تقدیم کنند و چنانچه مجلس در همین لایحه‌ای که به مجلس می رود وچه در اصلاح قوانین حتما ضوابط قانونی لحاظ می شود و در قتل‌های فجیع و انتخاب مجازات حتما مجازات اشد اعمال می‌شود. ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم و حکم می‌دهیم. بخشی از مجازات به عهده اولیای دم است البته ما توصیه به عفو و گذشت داریم و کما اینکه با احکام قصاصی که صادر و به مرحله اجرا رسیده بود در سال گذشته با وساطت بخش‌های مربوطه بیش از ۳۸۰ حکم قصاص با رضایت اولیای دم منتفی شد و از لحاظ جنبه عمومی جرم مجازات شدند.

برگزاری 40 جلسه دادگاه برای «عیسی شریفی»

اسماعیلی درباره آخرین وضع پرونده عیسی شریفی نیز بیان کرد: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است و تاکنون ۴۰ جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده است و در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. در این پرونده دو متهم بازداشت هستند و فکر کنم حدود ۹ نفر از متهمان هم با قرار تامین آزاد هستند.

سرنوشت قالیباف در پرونده «عیسی شریفی»

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه اگر در روند بررسی پرونده عیسی شریفی در دادگاه مشخص شود که رئیس فعلی مجلس دخالتی در پرونده مذکور داشته در نهایت چه اتفاقی برای آقای قالیباف خواهد افتاد، گفت: ما با اگر صحبت نمی‌کنیم. بررسی این پرونده حکایت از این دارد که فرد مذکور جزو متهمان پرونده نیست.

وی درباره مرخصی زندانیان به دلیل شیوع کرونا و اینکه چه نظارتی بر این افراد وجود دارد زیرا مسئولان پلیس می‌گویند این افرادی که به مرخصی رفته‌اند مرتکب جرم می شوند، گفت: این ادعایی که تعدادی از زندانیان در حال مرخصی جرم جدید شده اند با حجم ادعا منطبق نیست. نمی‌گویم اصلا این اتفاق رخ نداده است. تا امروز ۱۲۸ هزار زندانی از مرخصی استفاده کرده‌اند و اگر تعداد اندکی جرم مرتکب شده اند نباید این اقدام اثربخش و خداپسندانه را زیر سوال ببریم عدد مجرمان عددی نبوده است که باعث نگرانی ما شود.اعطای مرخصی را درخصوص زندانیانی که احتمال ارتکاب جرم می‌دادیم را به گونه‌ای انجام دادیم تا پلیس از محل سکونت این افراد با خبر باشد و برخی از اینها در طول دوره مرخصی مراقبت الکترونیکی شدند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره بازگشت و زمان بازگشت زندانیان گفت: این زندانیان با یک کار کارشناسی به گروه‌های مختلفی تقسیم شدند که گروه اول با جمعیت بیش از ۳ هزار نفری در عید فطر عفو شدند. گروه دیگر از این زندانیان میزان محکومیت آنها کم بود و ۲۰ هزار نفر بود که از مرخصی منتهی به اتمام زندانی استفاده کردند.

وی ادامه داد: گروهی دیگر از تخفیف مجازات بهره‌مند شدند و برخی هم آزادی مشروط گرفتند و گروهی هم به لحاظ مصوبه اخیر مجلس عفو شدند. روند بازگشت آنهایی که باید برگردند آغاز شده است و براساس یک پروتکل بهداشتی مشخص به زندان بازخواهد گشت تا مشکلی ایجاد نشود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره گرانی خودرو و بازار آشفته این کالا نیز گفت: این وضع نامناسب بوده و باید بگوییم که سازمان بازرسی کل کشور ورود موثری داشته است برای نقش آفرینی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو. این ایفای نقش در گام اول موجب کاهش نسبی قیمت خودرو شد که از دستاوردهای قوه قضاییه بود که با همکاری سایرین به دست آمد. درخصوص خودروسازان نیز هنوز پرونده جدیدی شکل نگرفته است اما همچنان به موضوع احتکار خودرو در انبارها ادامه دارد.

وی درباره قرار گرفتن شغل قضاوت در زمره مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: ما هم توقع داریم مجلس و سایر دستگاه‌ها این است که توجه ویژه به این شغل داشته باشند. از همکارانم می خواهم که عزت نفس و ایثار خودشان را به این مسایل گره نزنند و این مسایل را درون خود قوه قضاییه پیگیری کنند. توقع داریم تا سایر دستگاه‌های متولی به کمک دستگاه قضایی بیایند تا این قوه موفق شود که امکانات بهتری را در اختیار همکاران خود قرار دهد.

تصمیم‌گیری درباره علنی بودن یا نبودن دادگاه طبری با قاضی است

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد سایر جلسات رسیدگی به پرونده اکبر طبری به صورت غیرعلنی برگزار شود، گفت: این موضوع به نظر قاضی و مسایل مفتوح در پرونده ربط دارد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار