آثار باستانی ایران، مرمت بی عصمت

تهران (پانا) - گنبد کبود مراغه داستان جالبی دارد. این گنبد که در سالهای اخیر مورد بی مهری قرار گرفته، زمان ساختش به دوران هلاکو خان مغول یا قرن ششم میلادی بازمی‌گردد و یکی از منحصر به فرد ترین آثار دوران میانی اسلام است.

کد مطلب: ۱۰۸۸۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آثار باستانی ایران، مرمت بی عصمت

به نقل از برخی باستان شناسان این بنا جهت آرامگاه مادر هلاکوخان ساخته شد. این بنا که به صورت ۱۰ ضلعی است و متشکل از دو ا‌شکوب شامل سردابه و اتاق فوقانی است. کتیبه و گچبری های موجود در سرد خانه حاکی از آن است که بنا به عنوان یک بنای یاد بودی و تدفینی ساخته شده است.
حالا گنبد کبود این بنا، بر اثر زمان فرو ریخته است. این گنبد، به صورت مخروطی بوده و از مشاهدات ظاهری مشخص است که سازمان میراث فرهنگی مسولیت بازسازی و مرمت آن را بر عهده گرفته است، ولی آن را سال هاست به صورت نیمه کاره رها کرده است.

در مقبره باز بوده و قابل نفوذ بود، این یعنی همین که سر و کله جستجوگران گنج هنوز پیدا نشده و به بنا آسیب نزده اند جای شکر دارد، داخل بنا پر از داربست بوده و بیرون بنا هم همینطور ولی دریغ از ذره ای ترمیم و بازسازی، مسؤل کیست؟

اهالی می‌گفتند از روی حصار بپر. سال هاست همینگونه رها شده و مراجعین همه همین کار را می‌کنند. باز هم خدا را شکر خبری از دیوار نویسی نبود. شاید هم به خاطر این بود هیچ تابلوی راهنمایی نبود که ما را هدایت کند و به همین دلیل در کوچه پس کوچه های شهر مراغه گم شده بودیم.
این بنا مشخصا ریشه در فرهنگ ما دارد و تمام ایرانیان نام این بنا را در کودکی بسیار شنیده اند، ولی بی مهری‌هایی که در مورد آن صورت می‌گیرد، بسیار تاسف بار است.
بر روی آثار زیادی به بهانه مرمت داربست زده می‌شود و هزینه های میلیاردی برایش عنوان می‌کنند، اما رها می‌شوند و مرمت نمی‌شوند.

*بهرام پایدار راوندی، خبرنگار دانش آموز منطقه5

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار