حسینی مطرح کرد؛

انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی فعالیت‌های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - با حضور کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و حسینی رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی و اعضای شورای معاونان دو معاونت نشست مشترک انسجام بخشی و مناسب سازی فعالیت‌های پرورشی حوزه آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی فعالیت‌های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه پرورش در همه ابعاد جامعه و نظام تعلیم تربیت لازم است اما در حوزه آموزش و پرورش استثنایی لازم تر است گفت: «انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی فعالیت‌های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از اهداف این نشست مشترک است.»

حسینی با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش‌آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری‌ها به شمار می‌رود افزود: «توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.»

وی افزود: «تمام ماموریت‌های آموزش و پرورش عادی در جمعیت محدود تری در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و یکی از ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت، پرورش دانش‌آموز تمام ساحتی است که در آموزش و پرورش استثنایی نیز این هدف با جدیت دنبال می‌شود.»

وی با بیان اینکه ‏یک از چرخش‌های سند تحول بنیادین تغییر جهت از آموزش زدگی سنگین و حرکت از سمت تفکیک امر آموزش و پرورش به سمت تلفیق آموزش با پرورش است افزود: «معلم، برنامه درسی، محیط مدرسه، نظام ارزشیابی باید تلفیقی از آموزش به همراه پرورش باشد.»

حسینی یکی از تحولات آموزش و پرورش استثنایی را مدارس انطباقی و حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش‌آموزان عادی است افزود: «با توجه به حضور بیش از 70 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی و پذیرا نیازمند مناسب سازی فعالیت‌های پرورشی ویژه این دانش‌آموزان و دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی هستیم.»

وی افزود: «تدوین کتب پرورشی و مناسب سازی آنها برای دانش‌آموزان ‌با نیازهای ویژه، اردوهای دانش‌آموزی، مناسب سازی دستور العمل‌های پرورشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در مدارس پذیرا و استفاده از خدمات مراکز مشاوره و راهنمایی حوزه پرورشی و ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی از محورهای همکاری مشترک با حوزه معاونت پرورشی است.»

حسینی خواستار حضور یک نماینده از آموزش و پرورش استثنایی استثنایی در شوراهای برنامه ریزی معاونت پرورشی و فرهنگی شد و افزود: «حضور دانش‌آموزان استثنایی در مسابقات فرهنگی و هنری به عنوان یک استان مستقل و استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از پایگاه‌های اوقات فراغت از جمله موارد ارتقای امور پرورشی در آموزش وپرورش استثنایی است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مجلس واقعی و مجازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است افزود: «طرح هر دانش‌آموز حداقل یک نقش و یک تشکل دانش‌آموزی، طرح هر مدرسه یک سرود و اجرای اردوی زیارت اولی‌ها از جمله فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی در حوزه پرورشی است.»

در این نشست کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی ضمن تقدیر از تشکیل نشست مشترک گفت: «دانش‌آموزان استثنایی فرشتگان زمینی هستند که باید به طور خاص دیده شوند و تمامی فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی برای این دانش‌آموزان به صورت ویژه دیده می‌شود.»

وی افزود: «پذیرش رایگان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مراکز مشاوره آموزش و پرورش، برگزاری کلاس‌های خبرنگاری برای دانش‌آموزان استثنایی، استفاده از اردوگاه‌های دانش‌آموزی و استفاده از پایگاه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار