آبگیری ۸۰ درصد تالاب‌های کشور

تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ۸۰ درصد تالاب‌های کشور آبگیری شده است.

کد مطلب: ۱۰۸۸۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
آبگیری ۸۰ درصد تالاب‌های کشور

به گزارش گزارش روابط عمومی محیط زیست، احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز یکشنبه 18 خرداد همزمان با گرامیداشت هفته محیط زیست در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با بیان این مطلب که ۸۰ درصد تالاب‌های کشور آبگیری شده است، گفت: وضعیت تالاب‌های کشور به واسطه ۲ سال بارش مناسب و اقدامات خوب در استان های مختلف شرایط آبگیری تالاب‌ها خوب شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۸۰ درصد تالاب‌های کشور و ۹۵ درصد تالاب‌های خوزستان به دلیل بارش مناسب آبگیری شده اند.

پیگیری برای ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر

لاهیجان زاده بیان کرد: مکاتب اولیه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، و نیز و وزارت خارجه انجام شده تا حوضچه های ۱ و ۲ و ۳ تالاب هورالعظیم در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شود.(کنوانسیون رامسر مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که بر اساس آن، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها، حیوانات و گیاهان وابسته به آنها بسته می‌شود)

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: برای دریاچه ارومیه هم کارهای خوبی انجام و دوباره احیا شده است و تا پایان امسال ۲ پروژه آبرسانی به این دریاچه انجام می‌گیرد و تا ۲ سال آینده به شرایط گذشته بر می‌گردد.

لزوم تامین حق آبه تبخیر تالاب ها

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اگر پنج سال گذشته با وزارت نیرو برای تامین حق آبه تالاب ها صحبت می‌کردیم اکنون تالاب‌ها خشک بودند.وزارت نیرو آمار و ارقام بالایی را برای تامین حق آبه عنوان می کرد اما در سیل ۹۸ آب تالاب ها تامین شده و این بار وزارت نیرو باید برای جبران آب تبخیر شده تالاب‌ها که رقمی بسیار کمتر از گذشته است حق آبه تامین کند.

وی گفت: ۳۰ تالاب برای تامین حق آبه به وزارت نیرو معرفی شده است که از این تعداد پنج تالاب در خوزستان است.

تالاب‌های خوزستان فاقد ردیف اعتباری دایم

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تالاب‌هایی همچون تالاب انزلی و هامون در کشور ردیف اعتباری دایم دارند این در حالی است که هیچ کدام از تالاب های خوزستان از این ردیف اعتباری که می توان در هر شرایطی از این تالاب‌ها حمایت کرد برخوردار نیستند.

وی در ادامه با اشاره آلودگی‌هایی که سلامت رودخانه کارون را به خطر می اندازد، افزود: در حوزه آلودگی‌های رودخانه‌ای بدترین شرایط را شرکت های آب و فاضلاب دارند و در خوزستان این شرایط بدتر از استان‌های دیگر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار