تلاش برای افزایش 30 درصدی قدرت خرید بازنشستگان

تهران (پانا ) - مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با تعدادی از رؤسای کانون‌های بازنشستگی آموزش و پرورش گفت تلاش صندوق بازنشستگی کشوری افزایش 30 درصدی قدرت خرید بازنشستگان تحت پوشش این صندوق در سال جاری و پیگیری مستمر مطالبات آنان است.

کد مطلب: ۱۰۸۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای افزایش 30 درصدی قدرت خرید بازنشستگان

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر افتخاری در این نشست که روز شنبه 17 خردادماه 99 برگزار شد، اظهار داشت: شرایط زندگی بازنشستگان بسیار دشوار است و برخلاف آنچه این روزها در برخی شبکه‌های اجتماعی با تحریف مطرح شده، از خانواده‌ای بازنشسته هستم و این شرایط را درک می‌کنم.

او با اشاره به این‌که کمیته ویژه‌ای با حضور تعدادی از رؤسای کانون‌ها و همچنین متخصصان حوزه حقوق و دستمزد تشکیل شده است، گفت: جلسات این کمیته با مسئولیت مدیرکل فنی صندوق هر دو هفته یک‌بار در حال برگزاری است تا با رسیدن به الگویی مناسب، متناسب سازی حقوق بازنشستگان را در قوانین بودجه پایدار کنیم تا تعیین حقوق بازنشستگان طبق روال و الگوی مشخصی انجام شود و وابسته به شرایط نباشد.

افتخاری تصریح کرد: درابتدای حضورم در صندوق بازنشستگی کشوری، بحث افزایش اعتبار همسان‌سازی مطرح بود که با ارائه آمار و مدل‌های مختلف و با کمک کانون‌های بازنشستگی و همراهی سازمان برنامه و بودجه، اعتبار همسان‌سازی برای سال 99 از 3500 به 6500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

او افزود: گام بعدی، توزیع این اعتبار بود و در این مسیر، که توجه ویژه‌ای به حقوق‌های حداقلی در جامعه بازنشستگان داشتیم؛ یعنی آن دسته از بازنشستگان عزیز که حقوق‌شان زیر حداقل حقوق سال گذشته بود و خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شد، حقوق این گروه رشد مناسب تری پیدا کرد.

افتخاری با بیان این‌که فراگیری هرچه بیشتر مشمولان همسان‌سازی و افزایش بیشتر برای حقوق‌های پایین‌تر با شیب پلکانی، دو رویکرد اصلی در اجرای همسان‌سازی بوده است، گفت: 10 درصد بازنشستگان کشوری، بدین علت که ضوابط اجرایی دست ما را بسته بود، مشمول اجرای همسان‌سازی نشدند، اما به‌صورت مستمر پی‌گیر همسان‌سازی حقوق این عزیزان هستیم.

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی درمان و افزودن پوشش‌های جدید به آن و در پاسخ به این پرسش که چرا پوشش هزینه‌های ویزیت یا دارو زیاد نیست، گفت: به‌طور قطع هزینه ویزیت و دارو زیاد است، اما این هزینه‌ها در طول یک سال در مقایسه با عمل‌های جراحی عمومی یا تخصصی رقم زیادی نخواهد بود. به هرحال اشخاص می‌توانند یکی دو میلیون هزینه ویزیت و دارو طی سال را به نحوی فراهم کنند، اما پرداخت هزینه جراحی که ممکن است از 20 تا 70 میلیون تومان باشد، بسیار دشوار و گاه غیرممکن است و از این نظر، کوشیدیم تا برای این بخش پوشش‌های بیشتری را در نظر بگیریم.

او افزود: آمارهای مربوط به بیمه تکمیلی بازنشستگان نشان می‌دهد که بیش از 40 درصد از عزیزان در سال گذشته از خدمات جراحی عمومی استفاده کرده‌اند و نیاز آنان به بخش‌های تخصصی بیشتر از حق ویزیت یا هزینه داروست.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: گام بعدی صندوق، اصلاح و تغییر فرآیندهای بیمه تکمیلی درمان است تا بازنشستگان از این خدمات بهترین استفاده را ببرند.

افتخاری درباره اعلام افزایش 15 درصدی حق عائله‌مندی و اولاد نیز گفت: آن‌چه اعلام شد افزایش سنواتی بود، اما مسأله مهم‌تر، حق قانونی بازنشستگان برای افزایش 50 درصدی حق عائله‌مندی و اولاد، در سطح شاغلان بود که پی‌گیری شده و به زودی محقق خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: با ساماندهی شرکت‌های اقتصادی و رویکردی که در مدت چهار ماه اخیر پیش گرفته شده است، تلاش می‌کنیم منافع حاصل از بنگاه ها برای بازنشستگان عزیز افزایش پیدا کند و در این راستا، هدف‌گذاری ما، افزایش سهم سودآوری شرکت‌ها در اعتبارات صندوق است.

افتخاری با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دغدغه صندوق بازنشستگی حفظ سرمایه و دارایی با بازدهی بلندمدت و مناسب است، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از بنگاه های صندوق بازنشستگی به دلیل قدیمی بودن، استفاده نکردن از فناور‌ های جدید، سوء مدیریت و غیره یا زیان‌ده هستند و یا سودآوری ندارند و به جای اینکه برای صندوق و بازنشستگان سودی حاصل کنند، سربار آن شده‌اند.

او افزود: در این حوزه با جدیت به دنبال اصلاح ساختار و ساماندهی شرکت ها بودیم و در چهارماه گذشته، شرکت های کاغذی را که صرفاً هیأت مدیره داشتند و همگی نیز حقوق می‌گرفتند، منحل یا با شرکت‌های دیگر ادغام کردیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برای افزایش شفافیت سود بنگاه‌های صندوق باید به سمت بورسی شدن برویم و از سوی دیگر برای بهینه کردن سرمایه گذاری ها باید به فکر حضور در حوزه‌های بزرگ اقتصادی با بازدهی بالا باشیم تا گردش سرمایه ما شفاف و برای بازنشستگان قابل رصد باشد. در این مسیر، 20 درصد شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال وارد بورس خواهند شد.

در این نشست، تعدادی از روسای کانون‌های بازنشستگان آموزش و پرورش استان‌های مختلف، ضمن تأکید بر استمرار این نشست‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان؛ اعتمادسازی بین جامعه بازنشستگان و صندوق بازنشستگی کشوری؛ توجه بیشتر به کانون‌های بازنشستگی به عنوان پل ارتباطی بازنشستگان و صندوق؛ توجه به بازنشستگان مناطق محروم و مناطق جنگی؛ و ارائه تعریف شفاف برای استفاده بازنشستگان از امکانات دستگاه‌های اجرایی را از جمله مهم‌ترین انتظارات جامعه بازنشستگان کشوری از صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار