چالش‌های اصلی استارتاپ‌ها در توسعه آموزش‌های دیجیتال

تهران (پانا) - نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی، انحصاری بودن سامانه شاد برای توسعه آموزش الکترونیکی و ابهام در بهره‌گیری از تکنولوژی آموزشی از جمله چالش‌های استارتاپ‌های حوزه آموزشی عنوان شد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های اصلی استارتاپ‌ها در توسعه آموزش‌های دیجیتال

صبح امروز نشست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش با مدیران استارتاپ‌های حوزه آموزش برگزار شد و در طی آن استارتاپ‌ها چالش‌های حوزه فعالیت خود را ارائه کردند.

نوید خواهی، مدیران یکی از استارتاپ‌های حوزه آموزش در این نشست با اشاره به رسالت‌های آموزش آنلاین گفت: با شیوع کرونا ما احساس مسوولیت کردیم و پلتفرمی را در این حوزه ارائه کردیم که در این پلتفرم فناوری‌های های‌تک را بومی‌سازی کردیم.

وی ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی را از چالش‌های این استارتاپ‌ها دانست و خاطر نشان کرد: ایجاد ارتباطات پایدار و بدون قطعی از نیازهای کلاس‌های تعاملی است تا بتوان کلاس‌های آنلاین جذابی را برگزار کرد، ولی ما در کشور این زیر ساخت‌ها را نداریم.

وی ایجاد این زیر ساخت‌های ارتباطی را نیازمند هزینه‌های بالا دانست که خارج از توان استارتاپ‌های نوپا است، یادآور شد: فناوری که ما از آن بهره بردیم، در نوروز برای دانش‌آموزان استفاده شد و ما هر سروری که استفاده می‌کنیم امکان میزبانی همزمان ۲ هزار تا ۲۵۰۰ نفر را دارد که در صورت ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی مناسب توانایی میزبانی بیشتر را داریم.

وی ابراز نگرانی کرد که شرایط محصولات استارتاپ‌های حوزه آموزش در پس از کرونا به چه سرنوشتی دچار می‌شوند.

سخت‌افزار پاشنه آشیل ارتباطات ویدئویی

صحرایی، یکی دیگر از مدیران استارتاپ‌های حوزه آموزشی، آموزش‌های آنلاین همراه با ویدئو را پر ترافیک‌ترین رویداد در حوزه آموزش مجازی دانست و گفت: ما به لحاظ دانشی هیچ مشکلی نداریم، ولی چالش اصلی ما در بخش سخت‌افزاری شامل زیر ساخت‌های ارتباطی است. در روستاها ارتباطات باند پهن وجود ندارد.

فاصله گرفتن از هوشمندی سامانه‌ها

رحیمی، مدیر یکی از استارتاپ‌های حوزه آموزشی نیز در این نشست با بیان اینکه ما آموزش‌های هوشمند نداریم، ادامه داد: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش، آموزش‌ها باید قابلیت خودخوانی داشته باشند و آموزش‌ها کاربردی و قابل استفاده در زندگی باشد و این در حالی است که در سیستم آموزشی خودخوانی از دانش‌آموز گرفته می ‌شود. این چالش قابل رفع از سوی استارتاپ‌ها است.

غیر کاربردی بودن آموزش‌ها

شریفی‌نیا از دیگر مدیران استارتاپ آموزشی در این نشست با بیان اینکه برای توسعه آموزش باید از شعار عبور کنیم، گفت: تغییر آموزش به یادگیری کاربردی توسعه یافته است، در حالی که نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ۸۵ درصد آموزش‌ها در مدارس غیر کاربردی است و تاثیری در زندگی آن‌ها ندارد.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد از کودکان ۳ تا ۵ سال به ابزارهای نوین ارتباطی دسترسی دارند، ولی محتوای مناسبی برای آنها وجود ندارد که این امر موجب هدر رفت سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

شریفی با اشاره به ارائه پلتفرم آموزشی در این زمینه گفت: در خواست داریم تا وزارتآموزش و پرورش در اجرای این طرح همکاری کند.

لزوم رسمیت یافتن

نماینده یکی دیگر از استارتاپ‌ها بر لزوم به رسمیت شناختن آموزش‌های مجازی تاکید کرد و گفت: اگر هزینه‌های ساخت یک مدرسه با ظرفیت ۲۵۰۰ دانش‌آموز با آموزش‌های مجازی مقایسه شود، می‌توان به این آموزش مجازی توجه کرد.

مغفول ماندن آموزش الکترونیکی برای ناشنوایان

حاجی تبار، مدیر یکی از استارتاپ‌های حوزه آموزشی در این جلسه با اشاره به کیفیت پایین آموزش‌های ناشنوایان گفت: محتوای آموزشی مناسبی برای حوزه ناشنوایان وجود ندارد، ضمن آنکه فضای مناسب الکترونیکی برای این دسته از دانش آموزان وجود ندارد. ما در این حوزه از توسعه هوش مصنوعی غافل شدیم.

بعد از ارائه نظرات مدیران استارت‌آپ‌ها، معاونان وزیر آموزش و پرورش به طرح نظرات خود پرداختند و در پایان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش جمع‌بندی کاملی از انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از استارت‌آپ‌ها مطرح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار