شاخص‌های استاندارد هوا سختگیرانه‌تر شده است

تهران (پانا) - معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت با پیگیری محیط زیست قانون هوای پاک تصویب شد، ولی بخش هایی از آن تاکنون به اجرا در نیامده است، مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور که خیلی می توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

کد مطلب: ۱۰۸۸۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
شاخص‌های استاندارد هوا سختگیرانه‌تر شده است

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، محمد رستگاری صبح امروز در این برنامه با اشاره به اینکه تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 مربوط می شود، افزود: کتابی با عنوان بهار خاموش نوشته شد که تلنگری بود برای بشریت و از آن به بعد آشنایی با آموزه های محیط زیستی افزایش یافت و خوشبختانه در حال حاضر سطح آگاهی و دانش مردم برای حفاظت از محیط زیست بسیار بالا رفته است.

وی گفت: در واقع برنامه‌های نمادینی که از آن سال پایه گذاری شد هر سال تکرار شده و مناسبت های بسیار زیادی در رابطه با حفاظت از محیط زیست وجود دارد.

رستگاری با بیان اینکه شعار ملی امسال هفته محیط زیست "جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران است"، اظهار کرد: متاسفانه بحث توسعه پایدار را در کشور جدی نگرفته‌ایم توسعه پایدار یعنی از منابع طبیعی به حدی استفاده کنیم که آسیبی به پایداری آن منبع نزنیم.

وی گفت: اگر بخواهیم از محیط زیست حفاظت کنیم علاوه بر تکالیفی که دولت ها بر عهده دارند مردم هم باید مشارکت داشته و این نامگذاری ها با هدف جلب مشارکت مردم و همچنین تلنگری به مسئولان است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا که ملموس ترین موضوعی است که مردم با آن مواجه هستند از ابتدای امسال ۱۵ روز پاک، ۶۲ روز هوای سالم و دو روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم، بیان داشت: به هیچ عنوان وضعیت هوای حال تهران با سنوات گذشته قابل مقایسه نبوده و بر خلاف آن چیزی که تصور می شود وضعیت هوا خیلی بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال 1390، ۶۰ درصد از کل روزهای سال در تهران هوای آلوده تنفس کردیم و الان به حدود 24 درصد کل سال رسیده و البته که پارامترهای جوی هم در این بین تاثیر گذار است.

رستگاری با بیان اینکه در خصوص آلودگی هوا پروتکل ها تغییر کرده و امسال در واقع شاخص‌های استاندارد به شدت سختگیرانه تر شده اند، اظهار داشت: به عنوان مثال تا پیش از این دی اکسید نیتروژن را اندازه گیری و محاسبه نمی کردیم و اینکه در کیفیت هوا آمارها تغییر می‌کند بخشی به سختگیرانه تر شدن استانداردها بر می گردد.

وی گفت: همچنین تا ابتدای بهار اگر در هوا ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون، 15 میکروگرم در متر مکعب بود می‌گفتیم هوا پاک است اما الان این مقدار ۱۲ میکروگرم شده و هر سال با توجه به بهبود هایی که در تکنولوژی ها اتفاق می افتد استانداردهای هوا را هم سعی می کنیم به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر کنیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه وسعت تهران کمتر از یک درصد از مساحت کشور است در حالی که حدود 17 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است و سالانه حدود 200 هزار نفر نیز به جمعیت تهران اضافه می شود، تصریح کرد: این تعداد جمعیت بیشتر از ظرفیت زیستی این شهر است و اگر ما می توانستیم توسعه را به نحوی به سایر مناطق کشور ببریم شاید اینقدر مشکلات محیط زیستی که الان با آن مواجه هستیم را در تهران شاهد نبودیم.

رستگاری در ادامه با بیان اینکه در سال، حدود 14 هزار واحد صنعتی، صنفی و تولیدی را پایش می کنیم و در همین پایش ها در بازه سه ماهه حدود 400 واحد آلاینده شناسایی می شود، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از این واحدها در سنوات گذشته از شهر تهران خارج شده اند، در تهران تعداد واحد های آلاینده کم است، ولی آلودگی هوا دارای مرز جغرافیایی نبوده، به عنوان مثال در سال گذشته بحث آلودگی ازن را داشته ایم که یک بخشی از این ازن از اطراف وارد شهر تهران می شد.

وی در ادامه در خصوص موضوع گرمایش جهانی با اشاره به اینکه شاید به ظاهر ما اثرپذیری از گرمایش جهانی نداشته باشیم، افزود: میانگین حرارت تهران حداقل یک درجه افزایش داشته و تولید ازن نیز به یک سری مواد اولیه، نور خورشید و گرما نیازمند است و وقتی که دمای کل جهان در حال افزایش است در نتیجه اثرات منطقه ای آن هم قابل مشاهده است، بطوریکه امسال در تهران 2 روز هوای ناسالم به دلیل افزایش آلاینده ازن داشتیم.

رستگاری با بیان اینکه باید برای رفع معضلات محیط زیستی سیاستگزاری درستی انجام شود، گفت: بخشی از این سیاستگزاری ها را سازمان محیط زیست انجام می دهد و باید این سیاستها پیگیری شده تا عملی شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین معضل در بحث آلودگی هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که بیشتر روزهای آلوده نتیجه افزایش غلظت این آلاینده است، گفت: بیشترین سهم را در آلودگی هوا نیز منابع متحرک و خودروها دارند بویژه خودروهای سنگین که بیشتر آنها فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران افزود: با پیگیری محیط زیست قانون هوای پاک تصویب شد، ولی بخش هایی از آن تاکنون به اجرا در نیامده است، مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور که خیلی می توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

وی اظهار کرد: خودروهای نو امسال با استاندارد یورو 5 تولید می شوند اما در تهران حدود 4 میلیون خودرو داریم که با استانداردهای گذشته تولید و در حال تردد در شهر هستند و باید فکری برای این خودروها شود تا به تدریج با خودروهای استاندارد جایگزین شوند.

رستگاری با بیان اینکه محیط زیست نیازمند یاری و مشارکت هم مسئولان و هم شهروندان است و همانطور که مقام معظم رهبری هم در سال 93 فرمودند" مسئله محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت نیست" باید همه بصورت جدی برای این موضوع مشارکت کنند، تصریح کرد: خوشبختانه مطالبه اجتماعی در خصوص مسائل محیط زیستی زیاد شده و این خود، دولتها و مسئولان را به این سمت خواهد برد که به حل معضلات محیط زیستی کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار