مصطفی هاشمی‌طبا قرارداد ویلموتس را به نقد کشید

معرفی مربی از طرف یک مرکز فرهنگی بی‌سابقه است

تهران (پانا) - مهدی تاج بالاخره سکوتش را شکست و بعد از مدت‌ها به بیان نکاتی درباره قرارداد مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۸۸۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مصطفی هاشمی‌طبا قرارداد ویلموتس را به نقد کشید

به‌گزارش ایران، در بین صحبت‌های رئیس پیشین فدراسیون فوتبال نکاتی عجیب و قابل تأمل درباره قرارداد مربی بلژیکی وجود دارد. تاج اعلام کرد که ویلموتس توسط نهادی که او از آن تحت عنوان «مرکز فرهنگی ایران و هلند» به وزارت ورزش معرفی شده و فدراسیون هم پس از اینکه با دو گزینه دیگر یعنی هروه رنار و یولن لوپتگی به توافق نرسید، گزینه سوم یعنی مارک ویلموتس را انتخاب کرد. سیدمصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک درباره رویه انتخاب ویلموتس گفت: «اینکه یک مرکز یا دفتر فرهنگی سرمربی معرفی یا پیشنهاد کند، برای خود من عجیب و بی‌سابقه است. این نامه اصلاً نباید دریافت می‌شد چون کار بی‌معنایی است ولی حالا می‌گوییم که دل‌شان سوخته و معرفی کردند و فرض کنیم آقای وزیر هم نوشته‌اند رسیدگی شود. سؤالی که برای من به وجود آمده این است که چرا حالا این صحبت‌ها مطرح شده است.» در روزهایی که بحث قرارداد با سرمربی جدید مطرح بود، تاج تأکید کرد که رقم قرارداد ویلموتس بیشتر از کارلوس کی روش نیست ولی حالا مشخص شده که دستمزد مرد بلژیکی برای یکسال 2/2 میلیون یورو بوده در حالی که کی روش 4/1 میلیون دلار دریافت می‌کرد. این در حالی است که ویلموتس از لحاظ رنکینگ مربیان جهانی در رده‌ای پایین‌تر از کی روش قرار دارد. هاشمی طبا در این باره هم صحبت کرد: «برای من هم عجیب است که از اینجا به بلژیک رفتند و چنین قرارداد کلانی بستند. در حالی که مربی خوب بیکار در اروپا زیاد داریم. کی‌روش هر عیبی داشت، حداقل یک حسن داشت و اینکه به تیمش تعصب داشت در حالی که ویلموتس تیم را رها کرد و رفت و گفت یا پول بدهید یا نمی‌آیم. بعد هم آقایان 2 میلیون یورو به او داده‌اند که خیلی روش بچگانه و ابتدایی بوده است. تازه اگر خدای نکرده در آن حرف دیگری نباشد. به نظر من آن چیزهایی که از این قرارداد اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که این، یک قرارداد کاملاً یکطرفه و بی‌معناست.»

سؤالی که به‌وجود می‌آید این است که با توجه به شرایط موجود، چرا در زمان عقد چنین قراردادهایی نهادی نظارت نمی‌کند تا این همه ابهام و اشکال به وجود نیاید؟ هاشمی‌طبا به این موضوع چنین پاسخ داد: «این قرارداد را دفتر حقوقی وزارت ورزش باید قبل از امضا رسیدگی می‌کرد. موضوعی که شنیده‌ام و از آن مطمئن نیستم، این است که وقتی آقای تاج می‌خواسته به آنجا برود، خود فدراسیون یک قرارداد پخته شده‌ای را به ایشان می‌دهد که قرارداد را بر اساس آن امضا کند. حالا می‌توانند بگویند نه یا اطلاعات من اشتباه است ولی آن چیزی که آنجا امضا شده با آن چیزی که در پیش قرارداد بوده مغایر است. رقم قرارداد هم برای من عجیب است. باید هر 3ماه 500 هزار یورو به او می‌دادند که سالی 2 میلیون یورو می‌شود. حالا اینکه چطور شده 2 میلیون یورو به او داده‌اند را نمی‌دانم. در ضمن پول را هم از شستا گرفته‌اند که غیرقانونی است چون خروج ارز غیرقانونی است.» حالا که این اتفاق افتاده، چطور می‌شود خاطیان این قرارداد را شناسایی و به مردم معرفی کرد. رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: «این کار سازمان بازرسی کل کشور است که کار ساده‌ای است. یا می‌رسند به اینکه سهل‌انگاری بوده، یا اینکه کار خوبی بوده یا اینکه خدای نکرده سوء‌استفاده‌ای صورت گرفته است.» با این حال به‌نظر می‌رسد این کار خیانت به فوتبال ملی و مردمی است که عاشق این رشته هستند. هاشمی طبا در این باره گفت: «کسی که در این مملکت دلار در می‌آورد، می‌فهمد که دلار و پول یعنی چه اما وقتی که خرج از کیسه میهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود. وقتی پول ملت این طور به حراج گذاشته می‌شود، معلوم می‌شود که اصلاً پول را نمی‌شناسند یا اینکه پول را می‌شناسند و یک قضایای دیگری در میان است. نمی‌دانم. در حالی که برای یک دلار آن جان خیلی‌ها به خطر می‌افتد تا این ارز فراهم شود اما این طور به تاراج می‌رود.»

تاج در بخشی از صحبت‌های خود با افتخار از ظرافت در قرارداد صحبت کرد و اینکه هر طرفی فسخ کند، فدراسیون باید تنها 3 ماه غرامت بدهد. هاشمی‌طبا درباره این موضوع چنین نظر داد:«معمولاً در قراردادهایی که در ایران بسته می‌شود، یک ماه غرامت می‌دهند اما سؤالی که به وجود می‌آید این است که اگر او درخواست داده بوده قرارداد فسخ شود، حالا چرا ما باید غرامت بدهیم؟» در چند وقت اخیر بحث اصلاح اساسنامه هم بسیار داغ بوده است. در اصلاحیه جدید بازیکنانی که بالای 100 بازی ملی دارند هم می‌توانند برای ریاست فدراسیون ثبت‌نام کنند و در این شرایط بحث حضور چهره‌هایی مانند علی دایی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام و علی کریمی مطرح شده که دارای چنین شرایطی هستند. نظر هاشمی‌طبا درخصوص این موضوع چنین است: «به نظر من اگر آقای علی دایی قبل از اینکه وارد مربیگری شود، وارد این سیستم می‌شد، بهتر بود ولی توانایی دیگر دوستان را نمی‌دانم. البته این شرط، شرط خوبی نیست چرا که بازی کردن با توانایی در مدیریت دو مقوله متفاوت است و باید شرط مدیریت کردن را می‌گذاشتند، نه بازی کردن اما در کل علی دایی به نظرم شایستگی این کار را دارد.»‌

چرا ویلموتس نجیب شد؟
مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران درباره اینکه چرا گفته بود ویلموتس نجیب است، چنین توضیح داد:« برای 8 ماه فعالیت به او 2 میلیون یورو پول دادیم که 1.3میلیون این پول حقوق خودش بود. گفتند که چرا ما به ویلموتس گفته‌ایم نجیب، اما او 4 ماه حرفی از حقوقش نزد.»

‌پول ویلموتس از کجا تأمین شد؟
تاج درباره اینکه پول ویلموتس از کجا پرداخت شد و این انتقاد وجود دارد که پول کارگران به جیب ویلموتس رفته است، گفت: «این پول را شرکت شستا داد اما مربوط به خود شستا نبود. به خاطر شرایط تحریم، ما به ستاد بحران و ستاد تحریم نامه زدیم که معاون اول و 9 وزیر پای نامه را امضا کردند تا پول را به ما بدهند. این پول را هم قرار شد فدراسیون فوتبال پس بدهد و پول کارگران نبوده، بلکه قرض بوده است.»‌‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار