بازار واسطه‌ای مسکن در بروجرد

بروجرد (پانا)- بی ضابطه‌بودن قیمت مسکن که در دست دلالان و واسطه ها جان گرفته است موجب شده تا نرخ هر متر زمین در این شهرستان بسیار افزایش یافته به طوری که قابل مقایسه با شهرهای همجوار نیست.

کد مطلب: ۱۰۸۸۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
بازار واسطه‌ای مسکن در بروجرد

به گزارش ایرنا، بازار خرید و فروش و اجاره مسکن در حالی روزها را طی می کند که با وجود راکد بودن از قیمت های نجومی برخوردار شده بازار مسکن در سال ۱۳۹۸، از ثبات لازم برخوردار نبود و اوایل سال با رشد قیمت شروع و در اوایل پاییز با افت تاریخی خرید و رکود نسبی همراه بود و قیمتها طبق نظر کارشناسان ۳.۵ درصد افت کرد.

بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال ۹۸ با وجود ویروس کرونا کمی افزایش یافت و در سال ۹۹ به ویژه از اردیبهشت ماه افزایش قیمت بی سابقه ای داشت.

همین رفتار غیر قابل پیش بینی بازار مسکن در سال گذشته، هر نوع گمانه‌زنی از چشم انداز این بازار در سال جاری را دشوار می کند.

با این حال کارشناسان معتقدند سقف های مقاومتی مهمی بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ وجود دارد که می‌توانند قیمتها را در محدوده تورم عمومی حفظ کنند.

از سوی دیگر آمار نشان می دهد که قیمت مسکن در بروجرد در ۲سال اخیر حدود ۱۰۰ درصد رشد کرده و میانگین قیمت مسکن در بروجرد از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر متر مربع در سال ۹۶ به متری حدود ۴میلیون تومان در اسفند ۱۳۹۸ رسید.

اکنون در شهر ۲۵۰هزار نفری بروجرد که جز آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر، فاقد هرگونه زیر ساخت و جاذبه های توسعه یافته شهرنشینی است، آمار متقاضیان مصرفی مسکن به شدت کاهش یافته و کماکان این بازار در قبضه افرادی است که مدام بر طبل گرانی مسکن می کوبند.

متقاضیان مسکن مصرفی اکنون کسانی هستند که به دنبال ثبت نام مسکن ملی بوده و یا هجوم به خرید مسکن مهر آورده اند که این هجوم موجی از افزایش قیمت در واحدهای مسکن مهر ایجاد کرده و نرخ این واحدها را از ۳۰میلیون تومان در سال ۹۶ به ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷ رسانده است.

اکنون در بروجرد بخش عمده ای از افزایش قیمت، نه مربوط به تورم است نه کمبود ساخت و ساز بلکه ناشی از خرید مسکن توسط افراد بومی مهاجر و افراد غیر بومی برای اسکان موقت در فصول مختلف سال است و همین امر یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در بروجرد به ویژه مسکن مهر بروجرد است.

ناتوانی از خرید مسکن عمده متقاضیان خرید را به سمت بازار اجاره سوق داده و افزایش اجاره بها در شهر بروجرد با رشد قابل توجهی همراه بوده که از سال ۶۰ تاکنون بی سابقه است.

نرخ رشد اجاره بها تقریباً نصف میزان افزایش قیمت مسکن بوده است و واحدهایی که تا سال گذشته با پنج میلیون تومان ودیعه و ۲۰۰ تومان اجاره ماهانه داده می شد، اکنون ۳۰میلیون ودیعه داده می شود. در واقع نرخنامه های ۲۰۰میلیون و ۱۵۰میلیون تومانی رهن خانه، نفس مستاجران را در بند کرده است.

البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که طرح اجاره داری حرفه‌ای را در برنامه‌های خود گنجانده است؛ طرحی که فعلاً بر روی کاغذ قرار دارد.

اواخر سال گذشته، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دولت در حال تدوین نظام اجاره داری حرفه‌ای است، گفته بود: ورود استارتاپ ها را به حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای پایه‌گذاری کرده‌ایم و سعی داریم با اجرای این روش مهم حباب قیمتی را در بازار اجاره بشکنیم.

طرح دیگر دولت، استفاده از واحد های مسکونی نوساز یا در حال احداث برای اختصاص به بازار اجاره است. پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون پروژه‌های مسکونی نیمه‌تمام و تمام شده‌ای هستند که قابلیت الحاق به طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را دارند. واحدهای مسکونی تکمیل شده و در دست تکمیل در طرح اجاره‌داری حرفه‌ای برای گروه‌های مختلف درآمدی که توان تامین مسکن خود را ندارند یا بخش عمده درآمد آنها به اجاره‌بها اختصاص یافته است، با بهای متناسب با درآمد، اجاره داده می‌شود.

رکود بازار مسکن، نبود تقاضای معنی‌داری از سوی متقاضیان مصرفی و رشد قیمت مصالح ساختمانی، انگیزه سازندگان را برای تولید و عرضه مسکن کاهش داده و بعد از شیوع کرونا، فعالیت های ساختمانی به طور چشمگیری کاهش داشته است.

اغلب مشاورین املاک ادعا دارند بازار خرید و فروش در سه سال اخیر به ویژه سال ۹۸ از افت شدید برخوردار بوده و بیشترین افت معاملات ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

یک فعال مشاور املاک در این باره گفت: چند سالی است سایت‌های دیوار و شیپور بازار مشاورین املاک را سرد کرده و اکنون نیز به دلیل ویروس کرونا. دفاتر املاک در پایان اسفند ماه از فعالیت منع و برخی هم به دلیل نبود مشتری از نیمه اسفند فعالیت خود را متوقف کرده بودند.

محمد معظمی افزود: در اولین روزهای بازگشایی بازار مسکن در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با وجود افزایش معاملات، تغییر محسوسی درکاهش قیمت‌ها مشاهده نشد و هر فرد، خودش بر زمین یا ملک خود نرخ تعیین می کند.

افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن در حالی است که یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفته است طرح اقدام ملی مسکن تا حدودی از رشد چشمگیر قیمت مسکن به ویژه در سال ۱۳۹۸ جلوگیری کرد.

پروانه اصلانی بیان کرد: سرمایه گذاران و تولید کنندگان مسکن با اجرای طرح اقدام ملی توانستند شرایط بسیار مطلوبی را برای خود رقم بزنند، چرا که طرح اقدام ملی مسکن با همکاری بخش خصوصی و سازندگان حرفه ای ساخته می شود و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید مسکن باشد.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افزایش دستمزدها منجر به رشد قیمت سایر کالاها خواهد شد، تصریح کرد: اتفاقی که سال ۱۳۹۸ در بخش مسکن افتاد، تبعیت کردن از تورم عادی بود که در جامعه اتفاق افتاد. در سال جاری هم با توجه به کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی باید بعد از پایان یافتن شیوع کرونا منتظر افزایش احتمالی قیمت مسکن باشیم.

سعید لعل با اشاره به میزان اثرگذاری طرح اقدام ملی در بازار مسکن گفت: صرف نظر از مقیاس این پروژه ابتدا باید در نظر گرفت چنین طرح هایی در صورتی می‌تواند مفید باشد که قیمت زمین را به صفر برساند. اما موضوع این است که دولت تا چه اندازه می تواند مسکن تولید کند.‌ به اعتقاد من ظرفیت طرح اقدام ملی به اندازه ای نیست که منجر به تعادل بخشی در بازار مسکن شود.

رییس اداره راه و شهر سازی بروجرد گفت: ۳۷ هکتار از زمین‌های دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن این شهرستان در نظر گرفته شده است.

احمد پارسا افزود: طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان یک طرح بزرگ است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها انجام شود و برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن از اراضی دولتی در شرق مسکن مهر استفاده خواهد شد.

رییس اداره راه و شهر سازی بروجردتصریح کرد: مطالعات طرح اولیه مسکن ملی در حال انجام است و با اجرای این طرح سه هزارو ۵۰۰ واحد مسکن ملی در بروجرد احداث خواهد شد و این در حالی است که در طرح مسکن مهر نیز ۶ هزار و ۵۰۰ واحد احداث شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: در شهرستان بروجرد در ۲ مرحله ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۳۳۰ نفر ثبت نام کرده اند و متقاضیان در مراحل بعدی ثبت نام می توانند شرکت کنند.

وی گفت: در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری و با هدف خانه دار شدن مردم و احیای مناطق قدیمی و بافت فرسوده ۱۰۸ واحد مسکونی در این شهرستان احداث می شود.

پارساگفت: این تعداد واحد مسکونی در راستای طرح بازآفرینی اقدام ملی مسکن در میدان امام حسین (ع) با متراژ مشخص در سه طبقه تک واحدی با برخوردار بودن از حیاط با هدف کاهش قیمت مسکن و حمایت از مستاجران احداث می شود.

رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد اضافه کرد: ۱۲۰ واحد نیز در شهرک اندیشه درنظر گرفته شده که با مشارکت با سرمایه گذار اجرا خواهد شد، به طوری که زمین از راه شهرسازی و ساخت مشارکتی است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد هم گفت: ۳۷۰ فقره وام مسکن روستایی در سال گذشته به مبلغ هر وام ۴۰ میلیون تومان به بازسازی مسکن روستایی اعطا شده است.

سید حسین ریاضتی افزود: در راستای ساخت مسکن روستاییان، احیا روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر سال گذشته در مجموع ۱۴۷ میلیارد ریال در اختیار روستاییان قرار داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار